ایران؛ بازدارندگی منطقی

فارین پالسی نشریه‌ای بین‌المللی است که از سال ۱۹۷۰ در زمینه سیاست خارجی مطالبی می‌نویسد که مورد توجه محافل علمی و مکاتب فکری در سراسر جهان قرار می‌گیرد. وبگاه اینترنتی این مجله که در واشنگتن منتشر می‌شود، در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین مقاله‌ای متفاوت به قلم استفان والت در مورد اقدام نظامی ایران در حمله موشکی و پهپادی به اسراییل با هدف بازیابی بازدارندگی، درج کرده است.
استفان والت بدون شک مشهورترین استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد امریکا است. آنچه او در این مقاله می‌نویسد، برخلاف جریان یک‌سویه تبلیغات رسانه‌ای حاکم در دنیای غرب است. او در سرآغاز نوشتارش می‌گوید، حمایت عمومی ایران از حماس براساس حقوق بین‌الملل مشروع است: طبق کنوانسیون ژنو، جمعیتی که تحت «اشغال متخاصم» زندگی می‌کنند حق مقاومت در برابر نیروی اشغالگر را دارند. باتوجه به اینکه اسراییل بخش‌های زیادی از کرانه باختری را به کنترل خود درآورده و بیت‌المقدس را از سال ۱۹۶۷ با بیش از ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین اشغال نموده و هزاران فلسطینی را در این روند کشته است، شکی نیست که این یک «اشغال متخاصم» است. به همین علت، مقاومت حماس و سایر گروه‌های فلسطینی در برابر اشغالگری مشروع است و کمک به مردم تحت محاصره در ایستادگی و مقاومت لزوما اشتباه نیست.  در بخش دوم مقاله، استفان والت به اقدام نظامی ایران در نیمه شب و بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین می‌پردازد و تصریح می‌کند، پاسخ ایران به بمباران کنسولگری خود از سوی اسراییل عملی منطقی است. 
او می‌نویسد: تصمیم ایران برای انتقام پس از بمباران کنسولگری کشورش در دمشق و به شهادت رساندن دو فرمانده ایرانی، نشانی از تجاوز ذاتی ندارد، بلکه یک دفاع مشروع است، به ویژه باتوجه به اینکه تهران بارها اعلام کرده است که هیچ نقشی در حمله ۷ اکتبر حماس نداشته است. در واقع، انتقام‌ ایران در سطحی انجام شد که به اسراییل هشدار دهد و موجب بازدارندگی شود. روشن است که تهران نمی‌خواهد تشدید بیشتری ایجاد کند. ایران صرفا تلاش می‌کند بازدارندگی را بازیابی کند. استاد ممتاز روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در بخش دیگر مقاله اذعان می‌کند: مسوولیت آنچه که در حال وقوع است، بیشتر از آنکه برعهده تهران باشد، برعهده واشنگتن است. به این دلیل که ایالات‌متحده سالانه میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته را به اسراییل ارائه می‌دهد و با تضمین‌های مکرر مبنی بر اینکه حمایت ایالات‌متحده بدون قید و شرط است، حمایت بی‌چون‌ و چرای خود را به این رژیم اشغالگر تقدیم می‌کند. استاد سرشناس روابط بین‌الملل ادامه می‌دهد: کشورهای دارای حمایت بی‌چون و چرا تمایل دارند از آن سوءاستفاده کنند و اسراییل نیز از این قاعده مستثنا نیست، زیرا اسراییل بسیار قوی‌تر از مردم فلسطین است و می‌تواند بدون نگرانی از مجازات، علیه آنها اقدام کند. دهه‌ها حمایت سخاوتمندانه و بی‌قید و شرط ایالات‌متحده، اسراییل را قادر ساخته است تا هر کاری را که می‌خواهد، انجام دهد. این حمایت‌ها در طول زمان به افراطی شدن سیاست‌ها و رفتار شنیع رژیم در برابر فلسطینی‌ها کمک کرده است. این چهره شناخته شده در دانشگاه‌های جهان خاطرنشان می‌کند: اکنون شرایطی ایجاد شده که فقط مقاومت مسلحانه می‌تواند بر اسرايیل تاثیر بگذارد.
استفان والت در انتهای نوشتار متفاوت و تاثیرگذار خود در توصیف وضعیت کنونی می‌نویسد، اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که: ۱) راه‌حل دو دولتی شکست خورده است ۲) اسرايیل به یک کشور منحوس و منفور در سطح جهان تبدیل شده است ۳) حمایت از مقاومت در میان جوانان امریکایی -ازجمله بسیاری از یهودیان- در حال افزایش است و ۴) ایران ممکن است به داشتن سلاح هسته‌ای نزدیک شده باشد و تلاش‌های امریکا را برای منزوی کردن خود خنثی کرده است.
نتیجه غیرقابل اجتناب اینکه: اگر کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل (آیپک) و متحدانش قادر به نگریستن در اعمال خود بودند، از کارهایی که برای اسراییل کرده‌اند، از تمام رنج‌هایی که بر فلسطینی‌ها روا داشته‌اند، می‌بایست شرمگین و سرافکنده باشند.