سرگیجه بایدن و کنگره برای حمایت از متحدان


گروه سیاسی: بن‌بست در کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه مکمل درخواستی جو بایدن در اواخر سال ۲۰۲۳ برای این کمک‌های خارجی جدید چند ماه است که ادامه پیدا کرده است. مجلس سنای آمریکا یک نسخه ۹۵ میلیارد دلاری از این لایحه را در ماه مارس تصویب کرد اما جانسون تا کنون از به رای گذاشتن این کمک‌ها در مجلس نمایندگان امتناع کرده است.
کمک‌های واشنگتن به کی‌یف به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مدتهاست به بن‌بست رسیده، اما چندین رسانه خبری گزارش کرده‌اند که به زودی این کمک‌ها وارد مرحله رای‌گیری خواهد شد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «ما می‌دانیم که جهان نظاره‌گر چگونگی واکنش ما است. رهبران روسیه، چین و ایران رصد می‌کنند که آیا آمریکا در کنار متحدانش خواهد ایستاد یا خیر و البته ما این کار را خواهیم کرد.» جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش ۶۱ میلیارد دلار که در ماه اکتبر توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد، مخالفت کردند. آنها تاکید داشته‌اند که این مبالغ می‌تواند خرج مصارف داخلی کشور شود و مسئله عبور مهاجران غیرقانونی از مرز با مکزیک اولویت بالاتری نسبت به جنگ اوکراین دارد.

اختلاف شدید میان جمهوری‌خواهان
برنامه‌های اخیر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای به رای گذاشتن کمک‌های درخواستی جو بایدن برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در قالب سه لایحه جداگانه نشان دهنده وجود اختلافات شدید میان این جمهوریخواهان در حوزه سیاست خارجی است. «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه از برنامه خود برای پیشبرد و به رای‌ گذاشتن لوایح مربوط به کمک‌های خارجی درخواستی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان به همراه یک لایحه چهارم با موضوع تحریم علیه ایران و روسیه و تصرف دارایی‌های روسیه در هفته آینده خبر داد. جانسون گفت که او برنامه دارد تا به جای بسته امنیت ملی ۹۵.۳ میلیارد دلاری که توسط مجلس سنا در ماه فوریه تصویب شد این کمک‌ها را در مجلس نمایندگان در قالب چهار لایحه مجزا به رای گذاشته و تصویب کند.

اهدای سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو
در میانه جنجال‌ها بر سر کمک مالی، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت: دولت جو بایدن قصد دارد تل آویو را به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مجهز کند. این معاملات تسلیحاتی شامل مهمات تانک، خودروهای نظامی و خمپاره است. این روزنامه نوشت: مجهز کردن اسرائیل به چنین سلاح‌هایی در نوع خود از زمان جنگ غزه بزرگترین به حساب می‌آید. پیش از این شبکه سی ان ان نیز به نقل از مسئولانی گزارش داد: اسرائیل نیاز به پایبندی آمریکا به ادامه ارسال سلاح دارد به ویژه اینکه اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت خارجی وارد یک جنگ طولانی مدت شود. آمریکا از زمان شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر از رژیم صهیونیستی حمایت تسلیحاتی به عمل آورده و بارها قطعنامه‌های پیشنهادی شورای امنیت برای توقف جنگ غزه را وتو کرده است.