گام محکم جوانی جمعیت در سمنان


گروه اقتصاد کلان: جشن واگذاری ۲ هزار ۵۸ واحد مسکونی و یکهزار و ۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت برای استان سمنان با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به صورت متمرکز در شاهرود برگزار شد. به گزارش «تجارت»، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در قالب برنامه های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی و همچنین زمین‌های مرتبط با اجرای طرح جوانی جمعیت را به شهروندان متقاضی و دارای شرایط واگذار کرد. این زمین‌ها به صورت قواره‌های ۲۰۰ متری و برای ساخت خانه‌های ویلایی است و به کسانی تعلق می‌گیرد که فرزند سوم و یا بیشتر آنها در سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد. همچنین خانه‌های واگذار شده در قالب طرح های نهضت ملی مسکن، مقاوم سازی خانه‌های روستایی و بازآفرینی شهری ساخته شده است.

نوسازی 260 هزار خانه در دولت سیزدهم نوسازی شد
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری این مراسم با بیان اینکه سهم بافت فرسوده شهری در ساخت و ساز شهری به افزون بر ۲۱ درصد رسیده است گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شد. آیینی افزود: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ساخت چهار هزار و ۳۰۰ خانه در قالب برنامه چهارساله برای نوسازی بافت فرسوده در استان سمنان هدفگذاری شده است، اضافه کرد: ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است. وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده استان سمنان در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از دستورات جلسه پیشرو ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور رییس جمهور موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده واقع در بافت تاریخی استان سمنان است.

۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
همچنین روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحدمسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و از این تاکنون ۵۰۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شد. روح الله اکبری روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی ۳۰۰ هکتار از اراضی نهضت ملی مسکن استان سمنان در حاشیه دور دوم سفر رییس جمهور به این استان افزود: ساخت چهار میلیون خانه در قالب نهضت ملی مسکن تکلیف دولت سیزدهم است که ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد آغاز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. وی ادامه داد: ۷۲ هزار هکتار زمین شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی در کشور در حال تامین است و از این مقدار ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین شهری در حال طراحی و اجرا و ۲۴ هزار هکتار در مرحله ساخت به صورت انفرادی، گروهی و انبوه‌سازی است. وی تصریح کرد: ۶۰۰ هزار هکتار زمین از یک میلیون هکتار قطعه زمین روستایی نیز تامین شد که از این تعداد ۴۰۰ هزار هکتار در سامانه بارگزاری و ۸۰ هزار هکتار تحویل مردم داده شد. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر آن، عملیات بهسازی و نوسازی ۴۹۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شده است. اکبری اضافه کرد: ۶.۵ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند که برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آنان در اراضی دولتی مسکن تامین شده و تمهیدات لازم برای بقیه در قالب زمین‌های خودمالکی و بافت فرسوده اندیشیده شده است. بر اساس این گزارش؛ دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است. در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد. در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است. بر اساس این گزارش، همزمان با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جوانسازی جمعیت، مسئولان در همه سطوح در ارتباط با این امر در تلاش برای تسهیل و تسریع شرایط به منظور تامین مسکن در قالب های مختلف برآمدند. در این راستا پیش تر تقی رضایی معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن قیمت زمین در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت را یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان اعلام کرد.