ضرب‌الاجل برای واگذاری

    [شهروند] حضور در لیگ قهرمانان آسیا، نیازمند دریافت مجوز حرفه‌ای برای دو تیم بزرگ پایتخت است. استقلال و پرسپولیس تنها در شرایطی می‌توانند به صورت همزمان در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره شرکت کنند که سهام آنها از مالکیت وزارت ورزش خارج شده و به بخش خصوصی واگذار شود تا مسئله مالکیت مشترک حل شود. موضوعی که در سال‌های اخیر با حساسیت جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شده و اگر در سال گذشته هم استقلال به دلیل بدهی، از قطار مسابقات آسیایی جا نمی‌ماند؛ یکی از این دو تیم به دلیل مالکیت مشترک، امکان حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نداشتند.

برای حل این معضل طی ماه‌های گذشته جلسات فراوانی میان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و دارایی و مدیران دو باشگاه برگزار شده است تا مسئله مربوط به مالکیت مشترک حل شود. در ابتدا از سازمان تامین اجتماعی به عنوان خریدار باشگاه پرسپولیس و هلدینگ خلیج‌فارس در مقام خریدار استقلال یاد شد که هیچ کدام از این دو اتفاق رخ نداد. در ادامه نیز پای بانک‌ها به این مسئله باز شد. از بانک‌های ملت و تجارت به عنوان خریدار پرسپولیس و استقلال اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر شد، سپس عنوان شده بود که ابتدا باشگاه پرسپولیس به بانک ملت واگذار می‌شود تا مشکل مربوط به مالکیت مشترک دو باشگاه حل شود، بعد از آن نیز پروسه واگذاری استقلال انجام خواهد شد.
با این حال، بحث واگذاری سرخابی‌ها به این دو بانک نیز بی‌نتیجه بود تا اینکه در جدیدترین اقدام در نظر گرفته شده، قرار است یک کنسرسیوم متشکل از چهار بانک 85درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری کرده تا حداقل با واگذاری یکی از این دو باشگاه موضوع مربوط به مالکیت مشترک حل شود و دو تیم بتوانند مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کنند.
هر چند که واگذاری پرسپولیس به این چهار بانک می‌تواند دو تیم را از خطر بزرگ حذف از لیگ قهرمانان آسیا نجات دهد، اما با اعتراض مدیران استقلال همراه شده است، چراکه به نظر می‌رسد در تمامی اقدامات در نظر گرفته شده جهت واگذاری سهام دو باشگاه، این پرسپولیس بود که برای واگذاری در اولویت قرار گرفته بود. همین اعتراض گسترده هواداران و پیشکسوتان استقلالی در فضای مجازی و رسانه‌ها باعث شد مدیران تصمیم‌‌گیرنده، در آخرین اقدام خود خبر از واگذاری همزمان باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی را بدهند و بر این اساس تا لحظه نگارش این خبر قرار بر این است که استقلال هم به هولدینگ خلیج‌فارس واگذار شود. البته این پایان ماجرا نبود و بعد از اعلام نام هولدینگ خلیج‌فارس به عنوان خریدار استقلال، هواداران این تیم دست به اعتراضات گسترده‌ای در فضای مجازی زدند. آنها می‌گویند چرا یک هلدینگ پتروشیمی متمول رقیب را به دست بگیرد و پرسپولیس بیفتد دست چهار بانک که بیشترشان هم زیان‌ده هستند. به همین مناسبت هواداران پرسپولیس هم در فضای مجازی به ‌شدت فعال هستند تا بتوانند شرایط را تغییر دهند. باید دید در میانه این جنجال‌ها، ابهام‌ها و نگرانی‌ها بابت آینده دو تیم درنهایت دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.
 در رأس این امر هم وزارت ورزش مسئول است؛ وزارتخانه‌ای که فرصت بیش از یک‌ساله برای واگذاری دو باشگاه را سوزانده و چنین وانمود می‌کند که می‌خواهد در فاصله 24 ساعت تا آخرین مهلت ای‌اف‌سی برای تفکیک مالک باشگاه‌ها با وجود همه انتقادها کار را تمام کند. مهلتی که بعد از سوم اردیبهشت‌ماه هرگز تمدید نخواهد شد و در صورت عدم موفقیت در به نتیجه رساندن این پروژه، دست‌کم یکی از دو باشگاه با مسابقات لیگ قهرمانان آسیا وداع خواهد کرد.
حالا درحالی که به نظر می‌رسد واگذاری سرخابی‌های پایتخت آخرین مراحل خود را طی می‌کند، چند موضوع و سوال مهم کماکان جای ابهام دارد. اول اینکه آیا واقعا هولدینگ خلیج‌فارس و چهار بانک مورد نظر، شرکت‌هایی خصوصی هستند یا فقط بخشی از سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده است؟ آیا وزارت ورزش و جوانان بار دیگر برای دور زدن قوانین، اسما می‌خواهد این دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار را واگذار کند یا واقعا عزمی برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه وجود دارد؟ سوال بعدی این است که بر چه اساسی و با چه پروتکلی تصمیم بر واگذاری پرسپولیس و استقلال به چهار بانک و یک هولدینگ گرفته شده است؟ آیا آنها توانایی اداره این دو باشگاه را دارند؟ و سوال آخر که شاید مهم‌ترین ابهام باشد؛ آیا این پنج شرکت به اصطلاح خصوصی، بودجه‌ای مجزا برای خریداری این دو باشگاه دارند یا از بخش مسئولیت‌های اجتماعی خود بودجه‌ای را صرف اداره سرخابی‌ها خواهند کرد. اگر قرار است در قالب مسئولیت اجتماعی این دو تیم اداره شوند، آیا بودجه سالیانه این شرکت‌ها در بخش مسئولیت‌های اجتماعی کفاف این دو تیم همیشه مدعی را می‌دهد؟ و اگر قرار است بودجه‌ای مجزا را برای اداره آنها لحاظ کنند، آیا مجوز مربوطه را دارند یا خیر. تمام این ابهامات، مواردی است که در ابتدا سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش به عنوان مالکان و متولیان این اتفاق باید درخصوص آن شفاف‌سازی کنند، اما همین موضوع بهانه‌ای شد تا سراغ بهنام ابوالقاسم‌پور و محمد مومنی رفتیم که در ستون‌های همین صفحه می‌توانید گفت‌وگو با این دو پیشکسوت را بخوانید.