سناریوی جدید آمریکا علیه برجام

ادیب- برخی رسانه های غربی مدعی شده اند رئیس جمهور آمریکا برای اینکه از برجام خارج شود، می خواهد با سندسازی درباره یک پایگاه نظامی در ایران و طرح درخواست بازرسی از این پایگاه، زمینه بر هم خوردن توافق هسته ای را فراهم کند. اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ در مصاحبه با وال استریت ژورنال هم که به صورت تلویحی از اعلام نکردن پایبندی ایران به برجام در گزارش بعدی دولت آمریکا خبر داده بود، تأیید کننده همین خبر است.  حال آن طور که آسوشیتدپرس گزارش داده برخی منابع آگاه به این خبرگزاری آمریکایی اعلام کردند: دولت آمریکا در صدد بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است. این در حالی است که مقامات کشور همواره مجوز ورود بازرسان به هرگونه سایت نظامی کشورمان را رد کرده‌اند.در هیچ بندی از برجام و ضمائم آن موضوع دسترسی به مراکز نظامی ایران تصریح نشده و تنها در یکی از ضمائم برجام موضوع دسترسی ها مطابق پادمان های آژانس و پروتکل الحاقی آمده است؛ بر اساس این بند اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به محلی در ایران نگرانی داشته باشد از ایران درخواست شفاف سازی می کند و اگر توضیحات ایران، آژانس را قانع نکرد، ایران و آژانس درباره راه حل های جایگزین وارد مشورت می شوند. در نهایت اگر به توافق نرسیدند، آژانس باید رأی 5 عضو از 8 عضو برجام را بگیرد تا بتواند درخواست بازرسی کند.به گزارش تسنیم مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که دولت آمریکا به‌منظور دستیابی به هدف خود در دسترسی‌یافتن بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی دیگری در ایران، نیازمند کسب حمایت آژانس و اکثریت اعضای گروه 1+5 است. به نوشته این روزنامه، آمریکا برای مقابله به مقاومت‌های احتمالی در حال جمع‌آوری و آماده‌سازی شواهدی از فعالیت‌هایی است که نیویورک تایمز مدعی شده «فعالیت های غیرقانونی» هستند تا آژانس با استفاده از آن بتواند بازرسی‌های خود را توجیه کند.به‌گفته مقامات مطلع، «آمریکا در حال کار برای تهیه یک گزارش اطلاعاتی غیرقابل خدشه، درباره فعالیت‌های غیرقانونی ایران است؛ زیرااین نگرانی وجود دارد که اگر آنها در افشای شواهد مرتبط با نقض توافق (از سوی ایران) ناکام بمانند، اعتبار آژانس برای تقاضای انجام بازرسی در آینده تضعیف خواهد شد.»روزنامه نیویورک تایمز هم با تأیید این مطلب، تحلیل کرده در صورتی که ایران از این خواسته آمریکا سر باز زند که محتمل نیز به نظر می رسد، بهانه لازم را به واشنگتن می‌دهد تا اعلام کند تهران به برجام پایبند نمانده است. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «ترامپ پس از ناامیدی از اقدام نکردن معاونانش برای فراهم کردن گزینه‌های لازم درباره نحوه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به آنها دستور داده دلیلی منطقی برای اعلام نقض برجام توسط ایران پیدا کنند.»
نیویورک‌تایمز: آمریکا با بازرسان بین‌المللی درباره امکان درخواست بازرسی از سایت‌های نظامی مذاکره کرده است
به نوشته نیویورک‌تایمز، چند مقام از کشورهای خارجی هم می‌گویند دولت آمریکا با بازرسان بین‌المللی در وین درباره امکان درخواست بازرسی از سایت‌های نظامی رایزنی کرده‌ است. باب کورکر سناتور ارشد جمهوری خواه هفته گذشته در گفت‌وگویی با واشنگتن پست تأکید کرده بود که اکنون زمان مناسبی برای خروج از برجام نیست. به گفته کروکر ابتدا باید متحدان آمریکا دراین راه همراه آمریکا شوند. وی تصریح کرده بود که «من خبر دارم که آمریکا می‌خواهد از ایران درخواست کند تا به سایت‌های نظامی این کشور دسترسی یابد. اگر آن‌ها پاسخ منفی دادند آن زمان می‌شود چنین اقدامی انجام داد.»
مذاکره آمریکا برای دائمی کردن محدودیت های ایران!


از سویی دیگر موضوع مذاکره مجدد بر سر برجام، همچنان مدنظر دولت دونالد ترامپ است؛ یک مقام رسمی آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته که این تلاش‌ها شامل بحث با کشورهای اروپایی برای مذاکره بر سر یک توافق الحاقی برای ممانعت بر سر راه ازسرگیری توسعه  فعالیت‌های  هسته‌ای ایران پس از انقضای محدودیت‌های توافق (برجام) در یک دهه آینده است. پیش تر برخی رسانه های آمریکایی خبر داده بودند که ترامپ مایل است محدودیت های توافق هسته ای برای ایران را دائمی کند.
2 نماینده مجلس: بازرسی از مراکز نظامی، خط قرمز ماست
همزمان با آغاز زمزمه های رسانه های غربی مبنی بر درخواست آمریکا برای بازرسی از پایگاه های نظامی ایران، واکنش های داخلی به این موضوع نیز آغاز شد؛ سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بازرسی از سایت های نظامی یا موشکی جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز است و هیچ گاه اجازه این اقدام به آمریکا داده نمی‌شود. جهانبخش محبی نیا عضو کمیسیون برنامه مجلس هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از سایت های نظامی را نخواهد داد خاطرنشان کرد: آمریکا قصد دارد بعد از بی نتیجه ماندن ادعای خود از توافق به این بهانه خارج شود که جمهوری اسلامی نیز قطعا به دنبال آمریکا از توافق خارج می شود.