همه نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی مسوولند

بر اساس اعلام رييس قوه قضاييه ريشه برخوردهاي اخير در خصوص حجاب و عفاف را بايد در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي جست‌وجو كرد. اظهاراتي كه ظاهرا به برخي از پرسش‌هاي مهم كارشناسان در خصوص ريشه‌هاي برخوردهاي اخير و اجراي طرح نور پاسخ مي‌دهد اما ابهامات بسياري را ايجاد مي‌كند.
رييس قوه قضاييه با اشاره به مكانيسم‌هاي قانوني اخير مي‌گويد: علاوه بر وظايف ذاتي و قانوني كه فراجا در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانين مختلف و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد، در ستاد عفاف و حجاب نيز ماموريت‌هايي برعهده اين نهاد گذاشته شده است.
به گزارش مركز رسانه قوه قضاييه، محسني اژه‌اي ديروز دوشنبه (۳ ارديبهشت) طي سخناني در نشست شوراي عالي قوه قضاييه، ضمن تبيين و تشريح ابعاد و جوانب مختلف مقوله بسيار مهمِ آسيب‌هاي اجتماعي، اظهار كرد: در مقوله عفاف و حجاب، قوانينِ مدون و مشخصي از جمله «قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر»، «قانون مجازات اسلامي»، «مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي» و ... وجود دارد؛ در اين قوانين براي هر سه قوه و دستگاه‌هاي مختلف، از جمله وزارتخانه‌هاي كشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالي، ارشاد اسلامي و همچنين نهاد‌هاي تبليغاتي و فرهنگي همچون سازمان تبليغات و دفتر تبليغات، ماموريت‌ها و وظايفي تعريف شده است؛ به تبع اين امر، براي فراجا نيز در قوانين، وظايف و مسووليت‌هايي در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است.
رييس قوه قضاييه بيان داشت: قدر مسلم، چنانچه دستگاهي به وظايف قانوني خود در هر حوزه‌اي از جمله عفاف و حجاب، عمل نكرد و يا كم عمل كرد، اين امر، رافعِ مسووليت و وظايف دستگاه‌هاي ديگر نيست؛ في‌المثل، پليس نمي‌تواند بگويد، چون ساير دستگاه‌هاي مسوول در امر اقتصادي و معيشتي و فرهنگي به وظايف خود عمل نكرده‌اند، پس من هم در مقابله با جرمِ سرقت، به مسووليت خود عمل نمي‌كنم!


 
رييس دستگاه قضا: در رابطه با عفاف و حجاب؛ قانون و مصوبه داريم
رييس دستگاه قضا تصريح كرد: علاوه بر وظايف ذاتي و قانوني كه فراجا در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانين مختلف و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد، در ستاد عفاف و حجاب نيز ماموريت‌هايي برعهده اين نهاد گذاشته شده است؛ علاوه بر آنها، به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن كه در عرصه‌هاي اجتماعي و فرهنگي و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد كه برخي از اين موارد، با پشتيباني دشمن است، مردم متدين و غيور و عفيف ايران اسلامي، ناراحت و مكدر شدند؛ فلذا از فراجا خواسته شد كه طبق وظايف ذاتي و قانوني خود، در اين عرصه ورود داشته باشد.
رييس عدليه در ادامه اظهار داشت: در اواخر سال گذشته، در جلسه مشترك بنده با رييس‌جمهور تاكيد شد كه نمي‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها كرد؛ فلذا در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، جلساتي برگزار شد و از فراجا و برخي نهاد‌هاي ديگر و چندين وزارتخانه دعوت كرديم؛ در آن مباحث و جلسات، تاكيد شد كه دشمن در حال تحريكات و تحركات و پشتيباني‌هايي در قضيه ترويج ناهنجاري اجتماعي و فرهنگي در حوزه عفاف و حجاب است لذا بايد سازوكاري منسجم و مدون براي شناسايي و برخورد با عوامل دشمن در اين قضيه تدوين و تمهيد شود؛ همچنين تاكيد شد كه در اين راستا، افرادي نيز هستند كه عامل دشمن نيستند و ممكن است حتي از نيات و اغراض دشمن نيز بي‌خبر و ناآگاه باشند، اما به هر ترتيب عملي كه مرتكب مي‌شوند خلاف شرع و قانون و مغاير با سنت مردم غيور و عفيف ايران اسلامي است.
قاضي‌القضات افزود: در آن جلسات و مباحث، تاكيد شد كه همه دستگاه‌هاي ذيربط در قضيه عفاف و حجاب از جمله دستگاه‌هاي فرهنگي و تبليغاتي، حوزه‌ها و مروجين و مبلغين ديني، دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش و ... فعال شوند. در همين راستا از فراجا نيز خواسته شد و خطاب به او تاكيد شد كه در اين قضيه به ميدان بيايد؛ خُب آيا اكنون مي‌توان خود را كنار بكشيم و اصطلاحا به تعبير عاميانه بگوييم «كي بود كي بود؛ من نبودم»؟!
محسني اژه‌اي اظهار داشت: البته بديهي است كه در جلسات برگزار شده و مباحث مطرح شده، موكدا و مستمرا توصيه و تاكيد مي‌شود كه نيرو‌هاي فراجا كه در قضيه عفاف و حجاب مسووليت دارند، بسيار در نحوه برخورد‌ها مراقبت كنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فريب‌خورده يا غافل يا ضعيف در قيودات را از عناصر سازمان‌يافته دشمن جدا كنند. البته با همه اين توصيفات و تفاسير، ممكن است در صحنه و در ميدان، اشتباه در تشخيص مصداق نيز پيش بيايد و نيروي فراجا نتواند عنصر سازمان‌يافته دشمن را از فرد غافل و فريب‌خورده، متمايز كند و يا ممكن است خداي‌ناكرده ماموري نيز مرتكب تخلف شود؛ خُب، مگر در ساير دستگاه‌ها، تخلف صورت نمي‌گيرد؟ چاره كار آن است كه اين تخلف و متخلف را اصلاح كنيم؛ البته عيبي ندارد كه خيرخواهانه و دلسوزانه تذكر دهيم و انتقاد كنيم و بگوييم فلان اتفاق، رخ داده و بايد رفع شود؛ اما نبايد كاري كنيم كه فراجا احساس كند كار خطايي كرده كه در قضيه عفاف و حجاب وارد ميدان شده و گويي از او خواسته نشده كه وارد ميدان شود. نبايد نيروي حاضر در صحنه احساس كند كه در ميدان، او را رها كرده‌ايم.
رييس دستگاه قضا تصريح كرد: البته در اينجا بايد توجه شود كه اگر قانون مرتبط با عفاف و حجاب نيز كه اكنون در مجلس است، نهايي شود، باز هم در بخشي از اين قانون، پليس بايد ورود داشته باشد.
رييس عدليه تصريح كرد: همه ما بايد به فراجا در كليه ماموريت‌هايش از جمله اين طرحي كه به آن ورود پيدا كرده، كمك كنيم؛ مسوولان قضايي ذيصلاح و دادستان‌هاي ما نيز طبق ضوابط و قانون در اين عرصه عمل كنند؛ البته هر جا ايراد و اشكالي وجود داشت حتما بايد در جهت رفع آنها اقدامات مقتضي را ترتيب دهيم؛ فرماندهي انتظامي نيز در اين راستا توصيه‌ها و دستورالعمل‌هايي براي نيرو‌هاي خود دارند و علاوه بر آن، حفاظت فراجا نيز پيگيري مي‌كند و اگر خطايي رخ دهد، دنبال مي‌كند و اولين بخشي كه خطاي رخ داده را دنبال مي‌كند، خودِ مجموعه فراجا هستند.
محسني اژه‌اي تاكيد كرد: ما امروز همه نسبت به ناهنجاري‌هاي اجتماعي مسووليت داريم و بايد در اين عرصه به وظايف خود عمل كنيم؛ علي‌الاصول دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در راستاي مقابله با ناهنجاري‌هاي اجتماعي مصوباتي داشته است، بررسي كرده كه كداميك از دستگاه‌ها در اين حوزه به وظايف خود عمل كرده‌اند و كداميك از دستگاه‌ها به وظايف‌شان عمل نكرده و يا كم عمل كرده‌اند؛ اگر تشخيص دادند كه دستگاهي به وظايف خود در اين عرصه عمل نكرده، آن را معرفي كنند و مشخص شود كه چرا اين امر رخ داده و اگر نياز است قانون اصلاح شود.
 
توجه نكردن به مسائل معيشتي مردم روي مسائل مختلف از جمله امنيت تاثير مي‌گذارد
رييس قوه قضاييه در ادامه نشست امروز، با اشاره به روز ملي كارآفريني، اظهار داشت: در راستاي تحقق شعار سال ناظر بر «جهش توليد با مشاركت مردمي» بايد دست به دست هم دهيم تا بر افزايش توليد و سرمايه‌گذاري و تأمين امنيت سرمايه‌گذاري بيفزاييم؛ قطعا افزايش قدرت اقتصادي و بهبود معيشت مردم سبب آرامش روان آنها نيز مي‌شود و به تبع آن از ميزان بسياري از آسيب‌ها و تنش‌ها و جرايم اجتماعي كاسته مي‌شود. در قضيه تحقق شعار سال، شايد دستگاه قضايي نتواند نقش اول را ايفا كند، اما در حدي كه مي‌توانيم بايد نقش‌آفرين باشيم و به دولت كمك كنيم. دولت نيز در اين عرصه بايد خلاقيت و ابتكار به خرج دهد و از نيرو‌هاي متخصص و صاحبنظر بهره بگيرد و همپوشاني و همكاري بيشتر ميان قوا وجود داشته باشد. قطعا اگر دنيا بفهمد كه ما همچون مبحث امنيت در قضيه اقتصاد نيز قوي هستيم، به نحو ديگري با ما تعامل مي‌كند و اگر احساس كند در اين زمينه لنگ هستيم، جور ديگري برنامه‌ريزي مي‌كند و حتي ممكن است درصدد ضربه به ما برآيد.
رييس دستگاه قضا در بخش ديگري از سخنانش در نشست امروز با اشاره به عمليات وعده صادق در تنبيه رژيم جنايتكار و متجاوز صهيونيستي گفت: عمليات «وعده صادق» باعث غرور ملي و افزايش وحدت و انسجام داخلي شد و همه سلايق از اين عمليات حمايت كردند؛ به‌طور كلي عمليات‌هاي وعده صادق و توفان‌الاقصي به مبداء تاريخي تبديل شدند و نگرش‌ها و راهبرد‌ها و سياست‌ها را در سطح منطقه و جهان تغيير دادند.
رييس قوه قضاييه همچنين با گراميداشت سالروز تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: با حكمت و دورانديشي امام راحل، سپاه پاسداران در فاصله كمي پس از پيروزي انقلاب، تأسيس شد و امروز سپاه در عرصه‌هاي مختلف، مشغول خدمت‌رساني و تحقق اهداف مقرر در قانون اساسي است؛ لازم است در اينجا از كليه نيرو‌هاي مسلح كشور از جمله ارتش و سپاه و بسيج و فراجا كه امنيت‌آفرين و وحدت‌بخش هستند و تحت فرماندهي معظم كل قوا، رو به تعالي و پيشرفت هستند، قدرداني داشته باشم.
رييس دستگاه قضا بيان داشت: امروز سپاه پاسداران در عرصه‌هاي مختلف خدمات زيادي را به اسلام و نظام و كشور كرده است؛ در دفاع از انسانيت و دفع شر داعش و تروريست‌هاي ديگر، سپاه پيشگام بوده است. سپاه توانسته از نهضت‌هاي اسلامي و مظلومين و مستضعفين جهان دفاع نمايد و در تحقق اهداف عالي نظام، نقش سپاه برجسته است.
رييس عدليه تصريح كرد: امام راحل فرمودند كه اگر سپاه نبود، كشور نبود؛ اين خيلي كلام بزرگي است كه از لسان شخصيتي همچون امام (ره) مطرح شد. امنيتي كه امروز به آن اذعان داريم و به آن افتخار مي‌كنيم در نتيجه مجاهدت‌هاي سپاه و ساير نيرو‌هاي مسلح است كه براي كشور توليد قدرت مي‌كنند.