مولاناي عاشق

وقتي ارديبهشت سال 1397 در سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر با فيلمساز درجه يك تركيه سميح كاپلان اوغلو از نزديك آشنا شدم و دانستم خالق فيلم‌هاي ماندگار تخم مرغ، شير، عسل و گندم به مولوي و عباس كيارستمي ارادت ويژه‌اي دارد، علاقه‌ام به او بيشتر شد. او كه از جشنواره‌هاي فيلم معتبر جهاني جوايز زيادي برده است (از جمله جایزه خرس طلايي جشنواره برلين به خاطر فيلم عسل) در صحبت‌هايي كه داشتيم مدام از يونس امره و مولوي سخن مي‌گفت. از تاثيرشان بر خودش! از قدرت آثار و گفته‌هایشان ! يونس امره را درست نمي‌شناختم اما مولوي بزرگ زمينه‌ساز خوبي براي صحبت‌هایمان بود. خصوصا كه آن روزها، رمان ملت عشق اليف شافاك (رمان‌نويس فرانسوي با والديني ترك و بريتانيايي) در ايران دست به دست مي‌گشت و مخاطبان زيادي داشت. يك روز وقتي در سالن انتظار پرديس چارسو منتظر نمايش فيلمي (شايد باغ انار ايلگار نجف فيلمساز آذربايجاني) بوديم از او پرسيدم نظرت درباره ملت عشق و اليف شافاك چيست؟ اين سوال را پرسيدم تا پس از پاسخش به سوال ديگري برسم. سوالي كه مي‌خواستم با آن به راه‌هاي رسيدن به مخاطب گسترده برسيم. تصور مي‌كردم، سميح كاپلان اوغلو كه فيلمساز درجه يكي است و ذهنيت‌هاي درخشاني دارد و مولوي و عرفاي تركيه برايش ارزشمند هستند بايد مخاطبش هم فراوانتر شود. گمان مي‌كردم او نيز مي‌تواند با دستمايه قرار دادن مولانا و شمس فيلمي بسازد كه همچون آثار شافاك در دنيا به‌طور گسترده مخاطبان را جلب كند. پاسخي كه سميح كاپلان اوغلو داد و توضيحات بعدش مرا از توضيحاتي كه قرار بود بدهم منصرف كرد. كاپلان اوغلو بدون درنگ گفت: اليف شافاك را جدي نمي‌گيرد. چرا كه سبكش عريان است و به مولانا نگاهي سطحي دارد. بعد هم حرف‌هایي زد كه نشان مي‌داد معتقد است مولوي براي معرفي شدن به اليف شافاك و خودش نيازي ندارد. شافاك هم اگر به سراغ مولانا رفته قصدش سوءاستفاده از او بوده. سوءاستفاده‌اي كه ممكن است مولانايي دروغين را به مخاطبش نشان دهد. حالا پس از پنج سال اين بار نمايش فيلم مست عشق ساخته حسن فتحي دوباره مرا به ياد حرف‌هاي سميح كاپلان اوغلو انداخته است. هنوز فيلم مست عشق را تماشا نكرده‌ام. اما آنچه از تبليغات فيلم معلوم است به نظر نمي‌رسد حسن فتحي هم پي مولاناي مورد نظر سميح كاپلان اوغلو رفته باشد. فقط خدا كند اگر نگاهش سطحي و سبكش عريان است پس از تماشاي فيلمش حس بدي نداشته باشيم و فتحي مولاناي بزرگ را با مولاني جذاب مخاطب عام تاخت نزده باشد. بيننده هم پس از خروج از سينما به بيشتر از شمس ومولانا به زنان خوبروي فيلم نينديشد.