حکم اعدام «بابک زنجانی» پس از بازستانی کامل اموال ، نقض و تبدیل به ۲۰ سال زندان شد

 نخستین نشست خبری اصغر جهانگیر، سخنگوی جدید قوه قضاییه، دیروز برگزار شد. جهانگیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به اعلام بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور، آیا تصمیم جدیدی دراین‌باره گرفته شده است؟» گفت: رأی این پرونده در سال 95 از شعبه 38 دیوان‌عالی صادر شد و پیش‌بینی شده بود که در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه، محکوم‌علیه می‌تواند استحقاق برخورداری از تخفیف و عفو داشته باشد.وی افزود: با توجه به همکاری‌هایی که وی در طول زندان کرد و بیش از 10 سال در حبس است، اموال این فرد در خارج از کشور شناسایی شد و با اعزام کارشناسان مربوطه ارزیابی‌ها انجام شد و پس از بازگشت اموال به کشور و  با گزارش مقامات ذی‌صلاح در خصوص استرداد اموال، درخواست عفو محکوم‌علیه، بابک زنجانی، توسط دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه در اجرای دادنامه درخواست شد و با تأیید ایشان و موافقت رهبری حکم اعدام ایشان نقض و تبدیل به 20 سال حبس شد.

مجرمان جرایم خشن بعد از آزادی هم‌ رها نمی‌شوند
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در مورد افزایش جرایم خشن گفت: دادستانی «طرح سفید» را در 15 استان انجام می‌دهد و مرتکبین جرایم خشن را شناسایی و با آنها برخورد می‌کند و به اشد مجازات محکوم خواهند شد. کسانی که از سلاح گرم و سرد استفاده کردند و منطقه خود را ناامن کردند‌ بعد از دوران محکومیت و آزادی رها نمی‌شوند و این افراد تحت نظارت هستند تا نتوانند مرتکب جرم خشن مجدد شوند.

پلتفرم‌ها باید پاسخگو باشند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که «در برخی از پلتفرم‌های داخلی محتوای خلاف قوانین، موارد غیراخلاقی، توهین و اتهام وجود دارد؛ موضع قوه قضاییه در این خصوص چیست؟» گفت: به نظر می‌رسد عنوان دسترسی به پلتفرم‌ها کلمه دقیقی نباشد، آنچه مهم است پاسخگویی پلتفرم‌هاست. برخورد با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی، بر اساس فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و همچنین دستوراتی که مراجع قضایی و نهادهای مسئول ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. این مسئله استثنا ندارد و در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی هم به این صورت است. دستگاه قضایی نسبت به این امور بی‌تفاوت نیست و با سرعت و دقت این مسائل را رصد و به تخلفات آشکار و غیرآشکار رسیدگی می‌کند.
تشکیل 5 پرونده مرتبط با مخلان امنیت جامعه پس از عملیات وعده صادق



سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «همزمان با عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق، شاهد فعالیت برخی چهره‌ها در فضای مجازی بودیم که امنیت عمومی را به مخاطره انداختند؛ در این زمینه آیا پرونده‌ای برای اشخاص تشکیل شده یا خیر؟» گفت: موضوع عملیات وعده صادق امری افتخارآمیز بود که مورد اتفاق و حمایت همه آحاد ملت با هر نوع سلیقه و مشرب سیاسی قرار گرفت و هیچ ایرانی غیوری ابراز رضایت از این مهم را کتمان و انکار نمی‌کند.جهانگیر ادامه داد: منافع ملی و مصالح عمومی اقتضا دارد که همگان التزام لازم به قانون داشته باشند و در چارچوب قانون اگر افراد معدودی بخواهند ساز مخالف بزنند، به محض اعلام گزارش و شکایت از مراجع ذیربط دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کند.وی اضافه کرد: در این رابطه تاکنون شکایاتی از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح و پنج پرونده تشکیل شده و افرادی به دادسرا احضار و تفهیم اتهام صورت گرفته است و اکنون پرونده‌ها در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است و پس از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود.

تشکیل پرونده در ماجرای باغ ازگل
سخنگوی قوه قضاییه سپس در خصوص سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل و چای دبش و اینکه آیا قوه قضاییه در رابطه با این دو پرونده تحت فشار است، گفت: پس از اظهارات حاج آقای صدیقی در خصوص باغ ازگل پرونده قضایی تشکیل شد و افرادی احضار شدند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است‌. استعلامات لازم از مراجع ذی‌ربط از جمله از سازمان ثبت و شهرداری انجام شد و اظهارات سردفتری که انتقال زمین در دفتر او صورت گرفت اخذ شده است و تحقیقات مقدماتی به‌عمل آمده و در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است.

در پرونده چای دبش جرم جدید کشف شد
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش هم گفت: پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است. بازپرس تحقیقات مفصلی انجام داده است، افرادی از جمله صاحب اصلی چای بازداشت شدند و برخی از این افراد هم با صدور وثیقه آزاد شده‌اند. وی گفت: پرونده در حال صدور نهایی قضایی بود که جرم جدید کشف شد. تعدادی مهر مربوط به شرکت‌های داخلی و خارجی در محل کشف شد که لازم بود تحقیقات انجام شود. تحقیقات در حال انجام است. به‌محض تکمیل تحقیقات پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد و اطلاع‌رسانی لازم نیز صورت خواهد گرفت.

سایر اخبار این روزنامه