غرب در آستانه تقابل مستقیم نظامی با مسکو


گروه سیاسی: طی چند ماه گذشته امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بارها با کنار گذاشتن احتیاط‌های سنتی از احتمال ورود به جنگ مستقیم با روسیه خبر داده است. اخیرا نیز دولت فرانسه اعلام کرده که در صورت قرار گرفتن نیروهای اوکراینی در موضع ضعف فرانسه آماده است به میدان جنگ نیرو بفرستند. اظهارات ماکرون را می‌توان همچون بشکه باروتی ارزیابی کرد که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.
به گزارش «تجارت»، آن‌چنان که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است. غرب می‌تواند با قطع کمک‌ها، ۲ هفته‌ای به جنگ پایان دهد. اگر تامین تسلیحات برای اوکراین را قطع کنم، اوکراین نمی‌تواند مقاومت کند، تسلیم خواهد شد و جنگ به پایان می‌رسد. در سوی مقابل این روایت ورود فرانسه یا هر یک از اعضای ناتو به میدان جنگ اوکراین می‌تواند زمینه را برای وقوع جنگ بزرگ میان غرب با روسیه ایجاد کند. یعنی فرضیه جنگ جهانی سوم به واقعیت تبدیل شود. غرب نیز بعد از چند ماه کاهش همیاری‌های به کی‌یف، اخیرا در سودای افزایش حمایت‌ها و تهییج روس‌ها برآمده است. در مهم‌ترین نمود، اعضای ناتو از ژانویه ۲۰۲۴ رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» را آغاز کرده‌اند که از سوی بسیاری از ناظران سیاسی به عنوان پیامی برای مسکو تلقی شد. در سطحی دیگر، در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن دولت سوئیس کنفرانس صلح اوکراین را به دعوت از 160 کشور برگزار می‌کند. مجموع این روند وضعیت را به شکل بی‌سابقه‌ای روی لبه تیغ قرار داده و بیش از هر زمان دیگری احتمال درگیری میان روس‌ها به ناتو وجود دارد.

چراغ سبز لندن و پاریس برای ورود مستقیم به جنگ با روسیه
در چند روز گذشته مسئولان انگلیس و فرانسه اظهارات تهدیدآمیز و بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه در میدان جنگ اوکراین مطرح کرده‌اند. وزیر خارجه انگلیس اخیرا تسلیحات ارائه شده از سوی بریتانیا به اوکراین می‌تواند برای حمله به داخل روسیه مورد استفاده قرار گیرد. سخنان دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس بزرگترین تعهد لندن از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ اعلام شده است. در ژانویه، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس ۳.۵ میلیارد پوند به عنوان کمک نظامی به اوکراین برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ متعهد شد. به نوشته گاردین، کامرون که روز پنجشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار می‌کرد، گفت که انگلیس «تا زمانی که لازم باشد» کمک نظامی به ارزش بیش از سه و نیم میلیارد دلار در سال اهدا خواهد کرد. دیوید کامرون گفت: اوکراین حق دارد از سلاح‌های انگلیسی برای حمله به داخل خاک روسیه استفاده کند، زیرا روسیه در داخل اوکراین حمله می‌کند... شما می‌توانید درک کنید که چرا اوکراین نیاز به دفاع از خود را احساس می‌کند. وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که اهدای تجهیزات نظامی انگلیس به اوکراین شامل بمب‌های هدایت شونده دقیق، موشک‌های پدافند هوایی و تجهیزات برای ۱۰۰ تیم متحرک پدافند هوایی برای سرنگونی پهپادها و موشک‌های روسیه خواهد بود. لندن هم‌چنین متعهد شد که تولید مهمات داخلی خود را با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد پوندی دیگر طی ۱۰ سال آینده دو برابر کند. کامرون می‌گوید: ما به‌تازگی تمام آنچه را که می‌توانیم در زمینه دادن تجهیزات اجرا کردیم. برخی از تجهیزات امروز در حالی که من اینجا هستم به اوکراین می‌رسد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفته است که اگر روسیه خطوط مقدم اوکراین را بشکند و کی‌یف چنین درخواستی را مطرح کند، مسئله اعزام نیروهای غربی به اوکراین «مشروع» خواهد بود. رئیس‌جمهور فرانسه با این حال در مصاحبه با اکونومیست موضع خود مبنی بر «ابهام راهبردی» را حفظ کرد و گفت: من چیزی را رد نمی‌کنم، زیرا با کسی روبرو هستیم که چیزی را رد نمی‌کند.

آماده شدن ناتو برای مقابله مستقیم نظامی با روسیه
کرملین در واکنش به سخنان دیوید کامرون و اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره استقرار نیروهای فرانسوی در اوکراین این اظهارات را خطرناک خواند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره این اظهارات گفته است که این امر باعث «تشدید مستقیم» تنش می‌شود. پسکوف هشدار داده که اظهاراتی از این دست می‌تواند «امنیت کل اروپا را به خطر اندازد.» در سطحی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان می‌دهد این ائتلاف نظامی در تدارک یک «مناقشه احتمالی» با روسیه است. زاخارووا در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: «ناتو اکنون در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد است. بر اساس سناریوی ناتو، آن‌ها از تمامی ابزارهای خود شامل سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌کنند و در حال تمرین عملیات مشترک علیه روسیه هستند.» زاخارووا ادامه داد: «باید اعتراف کنیم که کشورهای عضو ناتو واقعاً در تدارک یک مناقشه احتمالی با ما هستند و مقامات عالی‌رتبه این ائتلاف هم به‌صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.»

آمریکا در سودای انعقاد توافق امنیتی بلندمدت



علاوه بر پاریس و لندن، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست مطبوعاتی دیروز –جمعه- گفت: «باید بگویم ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در حال کار بر روی راه‌هایی برای ارائه حمایت بلندمدت از امنیت اوکراین هستیم. ما روی ترتیبات امنیتی بلندمدت کار کرده‌ایم، این چیزی است که رئیس جمهور جو بایدن در زمان آخرین اجلاس سران ناتو علنی کرد.» به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده و اوکراین در حال مذاکره درباره توافقنامه امنیتی دوجانبه مشابه توافقی هستند که کی‌یف با هشت کشور از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و فنلاند تا به امروز امضا کرده است. به گفته زلنسکی، کی‌یف قصد دارد با ایالات متحده یک توافقنامه کمک امنیتی امضا کند که «قوی‌تر» از همه توافق‌هایی است که اوکراین تاکنون امضا کرده است و شامل حمایت مالی، سیاسی، تسلیحاتی و تولید مشترک تسلیحات می‌شود.