جشن ملی شکر بعد از گندم

آرمان- نوشین ایزدپناه: روز گذشته مراسم جشن ملی تولید شکر در محل اتاق بازرگانی،صنایع و معادن ایران با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزیر کشاورزی، رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی برگزار شد. در این مراسم محمد نهاوندیان بر تاثیر برجام بر ورود فناوری جدید تاکید کرد و آن را موثر در افزایش تولیدات کشاورزی دانست. محمود حجتی هم عنوان کرد که تا چهار سال دیگر می‌توانیم در تولید شکر خودکفا شویم. غلامحسین شافعی نیز از رکورد شکنی در زمینه تولید شکر که در 120 سال اخیر بی سابقه بوده خبر داد.
رکورد تولید شکر؛ معجزه بهره‌وری
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در مراسم جشن ملی شکر که در محل اتاق بازرگانی،صنایع و معادن ایران برگزار شد، گفت: رکورد در تولید شکر نشان می‌دهد می‌توانیم با تکیه بر منابع موجود محصول بیشتری داشته باشیم و این معجزه بهره وری است. محمد نهاوندیان با بیان اینکه اگر تولیدی انجام شود که بازار نداشته باشد، جز خسارت نخواهد بود، افزود: کار بزرگی که در برجام انجام شد این بود که دیوارهای بلندی که بر سر راه تعاملات ما بود، شکست. به گفته وی ورود تکنولوژی و فناوری در حوزه کشاورزی به کشور مدیون برجام است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه بخش کشاورزی توانسته در تولید چغندر قند و شکر عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد، اظهار داشت: عملکرد تولید چغندر قند از ۳۱ تن در هکتار در سال ۸۸ به ۵۳ تن در هر هکتار در حال حاضر رسیده ضمن اینکه تولید شکر نیز از 3/4 گرم به 6/7 گرم رسیده که این دستاوردها مایه مباهات است. نهاوندیان با اشاره به اینکه 3/1 رشد اقتصادی باید از رشد بهره وری حاصل شود، گفت: متاسفانه هنوز این مساله تحقق نیافته است، اما گزارشاتی که در این جلسه مطرح شد نشان می‌دهد که این کار شدنی است و می‌شود با استفاده بهینه از منابع موجود، بازده کار را بالاتر برد. او تصریح کرد: تنها چغندر قند و شکر نیستند که ما به چنین دستاوردهایی در تولید آنها رسیده ایم بلکه ما در محصولاتی مانند گندم نیز همین عملکرد را داشته ایم و بدون اینکه سطح زیر کشت را افزایش داده باشیم یا اینکه مصرف آب را بالا ببریم، محصول بیشتری به دست آورده‌ایم و این رمز و کلید رشد پایدار ایران است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بنده به سهم خود و از طرف دولت از تمام کشاورزان، مهندسان و تحلیلگران تشکر می‌کنم که توانستند چنین عملکرد موفقیت آمیزی را به نمایش بگذارند، چراکه این کار نه تنها برای کشاورزی‌اهمیت زیادی دارد، بلکه به عنوان یک حجت برای دیگر بخش‌ها تلقی می‌شود که با تکیه بر بهره وری می‌توان محصول را بالا برد. نهاوندیان با اشاره به اینکه ما بیشتر از منابع طبیعی، منابع انسانی را تضعیف کرده ایم، گفت: این همه سرمایه انسانی باید در فضای کسب و کار مساعدی تبدیل به نیروی کار مفید شود، اما متاسفانه ما نتوانستیم این سرمایه را در یک محیط مناسب تبدیل به یک نیروی کار خلاق کنیم و آنها را به کار بگیریم.
خودکفایی در تولید شکر تا 4 سال دیگر


وزیر جهاد کشاورزی در جشن ملی تولید شکر خطاب به محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و دیگر فعالان بخش خصوصی تصریح کرد: ما در بحث روغن نباتی دست نیازمان را به سوی شما دراز می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که وضعمان در زمینه روغن خوب نیست. حجتی با بیان اینکه درجه خودکفایی کشور در زمینه روغن بین شش تا هفت‌درصد است، اظهار داشت: هر ملتی در تاریخ خود دچار فراز و نشیب‌های زیادی می‌شود و به یاد داریم که ما در تیر و مرداد ۹۲ به روغن نیاز داشتیم، اما بنا بر دلایل موجود نمی‌توانستیم این محصول را وارد کنیم. او تاکید کرد: همان‌طور که توانستیم در بخش شکر تا حد زیادی خودکفا شویم، این امکان در روغن نیز وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین باید این خبر خوش را نیز اعلام کنم که ایران رکورد تولید کلزا را در یک مزرعه در کرمانشاه با تولید 5/9 تن کلزا در هکتار شکسته است که این تولید با نظارت فرانسوی‌ها انجام می‌شود. حجتی تصریح کرد: ما قطعا می‌توانیم در تولید روغن به نقطه خوبی برسیم اگر پا به پای هم حرکت کنیم، فقط نباید سر به سر هم بگذاریم و باید منافع ملی را در این زمینه در نظر بگیریم. او در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: ما با همین همتی که داریم قطعا در چهار سال آینده می‌توانیم در تولید شکر خودکفا شویم. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: مقدمات این کار فراهم شده و گلوگاه آن تجهیز کارخانجات است که امیدواریم با انجام این کار، اهداف ما محقق شود.
رکورد تولید شکر شکست
رئیس اتاق ایران در این مراسم با بیان اینکه دستیابی به رکورد قابل توجه تولید شکر در تاریخ ۱۲۰‌ساله این صنعت بی سابقه بوده است، اظهار داشت: این اتفاق در حالی رخ داد که مایه اصلی تولید این محصول یعنی آب در یک شرایط استثنایی و بحرانی در کشور قرار دارد، اما خوشبختانه ما شاهد هستیم که با استفاده از آب کمتر و سطح زیر کشت کمتر، رسیدن به این پست محقق شده است. غلامحسین شافعی تصریح کرد: ما شاهد پیوند علم و عمل در بخش کشاورزی هستیم. او ادامه داد: رکورد تولید شکر نشان می‌‌دهد که وقتی می‌گوییم می‌‌توانیم در شرایط غیر متعارف، کارهای بزرگ انجام بدهیم، حرف بی‌اساس نمی‌‌زنیم و این کار امکانپذیر است. شافعی با بیان اینکه در سال ۸۱ به ازای هر مترمکعب آب، ۱۲۰ گرم شکر تولید شده است، گفت: این عدد در سال ۹۰ به ۴۳۷ گرم و در سال ۹۵ به ۶۰۰ گرم رسیده که یک اقدام و رکورد بسیار فوق‌العاده است.