گره حضور بانوان در كابينه دوازدهم

آرمان- حمید نظری: با وجود شبکه‌های اجتماعی و توسعه روزافزون ابزارهای ارتباطی، تحرکات فعالان عرصه سیاسی نیز دستخوش تغییراتی شده و زیر ذره‌بین قرار گرفته است. برخی معتقدند که معرفی اعضای کابینه و هیات وزیران در دوره‌های قبلی، به اهمیت دوره دوازدهم نبوده است و شاید یکی از علل پررنگ شدن نحوه گزینش کابینه دولت دوازدهم، شبکه‌های مجازی باشند. حسن روحانی با انبوهی از مطالبات و خواسته‌های اقشار مختلف کشور مواجه است که البته او به دلیل رأی بالایی که از مردم کسب کرد خود را ملزم به اجرای قسمت اعظم این مطالبات می‌داند. معرفی کابینه جدید، تا پایان مرداد ماه سال جاری صورت می‌گیرد اما از مدتی قبل، هر روز شاهد اخبار و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره کابینه جدید حسن روحانی هستیم. به نظر می‌رسد که این حاشیه‌ها تا لحظه معرفی کابینه و اخذ رأی اعتماد ادامه داشته باشد. مطالباتی نظیر حضور زنان و جوانان در کابینه موضوع برخی کمپین‌هایی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌اند. حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری در اظهارات اخیر خود در همین خصوص به ایرنا گفت: تغییرات در کابینه آتی در مقایسه با کابینه فعلی قطعی است و همان‌گونه که رئیس جمهوری محترم فرمودند ایشان این روزها در حال تعامل و مشورت با صاحبنظران و کارشناسان برای تعیین اعضای کابینه جدید هستند. وی افزود: آقای روحانی همچنین بارها تاکید کرده‌اند دولت دوازدهم، دولتی باشد که بتواند با کارآمدی بیشتری برای تحقق اهداف برنامه‌ها حرکت کند، چیزی که مهم است به نظر من بحث پیر و جوان بودن نیست، بلکه بحث کارآمدی اعضای کابینه است. چه بسا ممکن است جوانی کارآمدی لازم را نداشته باشد و یا فردی با سن بالاتر کارآمدی بیشتر و بهتری داشته باشد. وی تصریح کرد: جزئیات بیشتر و دقیق‌تر در مورد کابینه آینده را فقط خود آقای رئیس‌جمهور می‌داند و اظهارات برخی افراد و شخصیت‌ها و اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای در این زمینه فقط در حد گمانه‌زنی است.
زنان و کابینه
یکی از اخبار پرحاشیه هفته اخیر که نامه‌های متعددی نوشته شد و کمپین‌های متعددی درپی آن تشکیل شد، بحث عدم حضور شهیندخت مولاوردی در کابینه بود. گفته می‌شود که رئیس‌جمهور منتخب ملت به‌رغم وعده‌های خود قصد ندارد وزیر زن در کابینه داشته باشد و همچنین کرسی مولاوردی نیز ممکن است به شخص دیگری سپرده شود. این موضوع واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه پس از جلسه شورای اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که آیا در دولت آینده حضور خواهید داشت و صحبتی با شما در این زمینه شده است، تصریح کرد: «اگر خدا بخواهد حضور خواهم داشت. صحبت‌هایی در این باره با من شده است. بهتر است منتظر باشید تا کابینه معرفی شود.» او تاکید کرد: «درباره حضورم در دولت دوازدهم با من صحبت شده، اما این صحبت‌ها در خصوص معاونت زنان نبوده است.» حسینعلی امیری نیز در همین خصوص به ایرنا گفت: آقای روحانی به توانمندی مدیریت خانم‌ها شدیدا معتقد است. در دولت یازدهم هم دیدید که سه خانم در سطح معاونت رئیس‌جمهوری داشتیم. معاون امور مجلس رئیس جمهوری تصریح کرد: همچنین چند خانم معاون وزیر، معاون استاندار، فرماندار، بخشدار و همین‌طور برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، یک خانم سفیر نیز داشتیم. لذا خود آقای روحانی هم بارها اعلام کرده‌اند که خانم‌ها نیمی از جمعیت ایران هستند و باید در عرصه اجتماع به شکلی فعال حضور داشته باشند. امیری اضافه کرد: نظر شخصی من این است که به احتمال زیاد تغییراتی را با رویکرد حضور بیشتر بانوان متخصص و متعهد در پست‌های مدیریتی شاهد خواهیم بود ولی در مورد جزئیات و اینکه خانم‌ها دقیقا در چه پست‌هایی منصوب می‌شوند باید منتظر معرفی اعضای کابینه جدید باشیم.
همین مقدار حضور زنان در دولت را از ما نگیرید


زهرا شجاعی، رئیس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات یکی از موانع حضور زنان در قدرت را کمبود احزاب سیاسی در کشور دانست و گفت: کار یک حزب، کارسازی است. وقتی در این‌باره به فعالیت‌های احزاب دقیق‌تر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم احزاب ما چندان در پی کارسازی نبودند، بلکه همه احزاب ما برای کسب قدرت فعال بودند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب متذکر شد: ما اگر در این حوزه نیروهایی را تربیت کنیم نتیجه کار خیلی به نفع ما خواهد بود. دنبال قدرت رفتن چیز بدی نیست. ما قدرت را می‌خواهیم تا بتوانیم به جامعه کمک کنیم. کسب قدرت هم سازوکاری لازم دارد. وقتی حزب قوی وجود نداشته باشد کسب قدرت هم با مشکل مواجه خواهد شد. دولتمردان ما تنها مشارکت توده‌ای زنان را فقط برای آوردن پای صندوق‌های رأی می‌خواهند. وی افزود: در دوره اعتدال، خوشبختانه تعداد معاونان زن به سه معاون ارتقا پیدا کرد. ما می‌دانیم موانع و مشکلاتی برای رئیس‌جمهور وجود دارد. ما از همین‌جا به آقای رئیس‌جمهور اعلام می‌کنیم که آقای رئیس‌جمهور ما مشکلات و محدودیت‌های شما را درک می کنیم اما همین مقداری را که راضی هستیم دیگر از ما نگیرید.
مشورت و تعامل
آنچه در این میان روشن است، تلاش روحانی برای چینش کابینه‌ای است که از نظر عملکرد، مورد نظر مردم و حامیان او باشد. مشورت‌گیری روحانی از گروه‌ها و جریانات مختلف نیز نشان می‌دهد که او حساسیت بالایی برای کابینه دولت دوازدهم دارد. پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس دهم در همین خصوص به ایلنا گفت: باتوجه به اینکه فراکسیون امید و شورای ‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هیچ‌کدام به‌دنبال ارائه مصادیق برای وزرای پیشنهادی نبوده و صرفا پیگیر مطالبات ۲۴‌میلیون رأی گفتمانی روحانی در انتخابات هستند و اهداف هر دو تشکل نیز در این رابطه مشابه و مشترک است، تصمیم گرفتیم به‌منظور ارتقای سطح تعامل با رئیس‌جمهوری درخصوص تشکیل کابینه دوازدهم، جلسه‌ای مشترک با حضور کمیته‌های تعامل فراکسیون امید و شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برگزار کنیم که این نشست نیز برگزار شد. احتمال اینکه در مدت‌زمان اندک باقیمانده تا مراسم تحلیف، جلسه‌ دیگری با آقای روحانی داشته باشیم، اندک است اما احتمال دارد با نزدیکان رئیس‌جمهوری و مشاوران ایشان جلساتی برگزار کنیم. بر این اساس اگر نیاز به ارائه گزارش یا مطالبی جدید باشد، در این جلسات جمعبندی می‌شود و نظرات مشترک فراکسیون امید و شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را از طریق مشاوران رئیس‌جمهوری به آقای روحانی خواهیم رساند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز درباره اینکه آیا از طرف نمایندگان مجلس افرادی جهت پست‌های وزارتی به رئیس جمهوری معرفی یا پیشنهاد شده‌اند به ایرنا گفت: همان‌گونه که آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند در حال حاضر سرگرم رایزنی و مشورت با افراد مختلف و صاحبنظران و کارشناسان در مورد انتخاب اعضای کابینه هستند و نمایندگان مجلس از جمله اعضای هیات رئیسه فراکسیون‌های مختلف هم در این زمینه با آقای روحانی رایزنی کرده‌اند ولی تا آنجا که من اطلاع دارم صحبت‌ها در مورد مصداق‌ها نبوده است بلکه بیشتر ویژگی‌های کلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فقط شخص آقای رئیس‌جمهور جزئیات دقیق این مسائل را می‌دانند و قطعا تصمیم‌گیری نهایی نیز با ایشان است و برای آگاهی از این تصمیم باید چند روز دیگر صبر کنیم.