هديه عروسي يك‌ميليارد توماني بابك زنجاني

گروه سياسي

«حميد فلاح‌هروي»، متهم رديف سوم نفتي، به اتهام افساد في الارض از طريق مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي با علم به ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي و مشاركت عالمانه و عامدانه براي جعل، استفاده از پولشويي و كلاهبرداري، مشاركت در كلاهبرداري از سازمان تامين اجتماعي به مبلغ 444 ميليارد ين ژاپن و شركت نفت اچ‌كي به مبلغ يك ميليارد و 100 ميليون يورو، مشاركت در پولشويي به مبلغ 148 ميليارد و 136 ميليون ريال از طريق تملك عوايد حاصل از جرم، ديروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب در جايگاه حاضر شد و پس از اظهارات وكيل شركت نفت دفاعيات خود را آغاز كرد. سابقه 30 ساله خدمت فلاح‌هروي در وزارت اطلاعات از مهم‌ترين نكاتي بود كه قاضي مقيسه بارها به آن اشاره كرد و با لحاظ كردن آن خطاب به او گفت: همه راه‌ها و چاه‌ها را بلد بوديد و اين فاجعه را آفريديد و غارت بيت‌المال را انجام داديد. اما در ابتداي جلسه دادگاه ديروز غلامحسين صادقي‌قهاره كه پيش از متهم رديف سوم به قرائت شكايت شركت «اچ‌كي» و شركت ملي نفت پرداخت، در اظهارات خود به راي شعبه 38 ديوان عالي كشور كه طي آن حكم اعدام متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي نقض شده بود، اشاره كرد و گفت: اين شعبه هرچند كه حكم اعدام بدوي را نقض كرد اما در راي خود ناگزير به تصريح اين مساله است كه نامبردگان نقش موثري در ارتكاب جرم بابك زنجاني و معرفي و بزرگنمايي امكانات و توانايي او داشته‌اند. اگر به غارت بردن 12 هزار ميليارد تومان به نحو شبكه سازمان يافته از مصاديق افساد في‌الارض نيست پس چيست؟ آن همزماني كه مملكت به ارز و پول نياز مبرم داشت. اگر مشاركت اين دو نبود بابك زنجاني چون مرغ بي‌پر و بال زمينگير بود.
وكيل شركت نفت: بدون مشاركت متهمان رديف دوم و سوم اصلا
جرمي واقع نمي‌شد


صادقي‌قهاره به نقش قابل توجه دو متهم رديف‌هاي دوم و سوم اشاره كرد و گفت: زنجاني با حذف شمس‌زاده شخصا در خريد و فروش نفت و خريد هواپيما عاجز است و اگر او نبود اصلا جرمي واقع نمي‌شد. اگر مشاركت فلاح‌هروي را از اين پرونده‌ برداريم قضيه بانك‌ها و واگذاري سهام به بانك ملت به طور كامل منتفي مي‌شد. به گفته اين وكيل، تخلفات بابك زنجاني از زمان حضور فلاح‌هروي پررنگ مي‌شود و اوست كه شمس‌زاده را به بابك، معرفي و شمس‌زاده بابك را به شركت نفت معرفي مي‌كند. آنها در شرايط بحراني و با سوءاستفاده از اضطرار كشور بيش از دو ميليارد دلار از پول مملكت را توانستند به يغما ببرند.
وكيل شركت نفت: معرفي زنجاني توسط شمس‌زاده سرآغاز جرايم است
به گزارش ايرنا، صادقي‌قهاره درباره شكايت دو شركت نفت و اچ كي از مهدي شمس‌زاده گفت: بابك زنجاني با تشكيل شبكه و با رخنه در وزارت نفت و اغواي برخي مقامات نفتي توانست محموله‌ها را تحويل بگيرد و پول حاصل از فروش را برنگرداند؛ در اين ميان تنها كسي كه مي‌توانست نفت را تحويل بگيرد، شمس‌زاده بود. وي با استناد جلد 62 پرونده به نقل از شمس‌زاده ادامه داد: شمس‌زاده مي‌گويد به زنجاني گفته‌ام وحيد دستجردي از دوستان خوب من است و از او وقت گرفته‌ام تا بابك زنجاني را پيش او ببرم. اين متهم در جلد 106 پرونده مي‌گويد به اصرار دوستان، مجموعه نفت و وزارت اطلاعات يعني آقايان يزدي، ميركاظمي و فلاح‌هروي به زنجاني كمك كردم و اين اظهارات نشان مي‌دهد كه معرفي بابك زنجاني توسط شمس‌زاده سرآغاز شكل‌گيري اين جرايم است.
وكيل تامين اجتماعي: فلاح‌هروي با مشاركت زنجاني از سازمان كلاهبرداري كردند
اما فروش شركت‌هاي تابعه تامين اجتماعي از ديگر موضوعاتي بود كه در جلسه ديروز دادگاه مطرح شد. فرزاد ملكي، نماينده سازمان تامين اجتماعي با حضور در جايگاه، شكايت اين سازمان را مطرح و با بيان اينكه با توجه به اقدام مجرمانه به صورت شبكه‌اي هر كدام نقش مشخصي در ارتباط با جرم سازمان‌يافته داشته‌اند، ادامه داد: زنجاني براساس تفاهمنامه‌اي قرار شد چند شركت زيرمجموعه سازمان تامين اجتماعي را خريداري كند و شركت هلدينگ سورينت مبلغ ٤ ميليارد ين ژاپن نزد بانك رفاه به حساب سازمان بپردازد؛ در تاريخ ١١/١٠/٩١ فلاح‌هروي شخصا با مراجعه به سازمان تامين اجتماعي و با ارايه نامه دستنويس و بدون شماره از آقاي مرتضوي، رييس وقت سازمان تامين اجتماعي مي‌خواهد به جاي يك فقره، پنج فقره چك در قالب ضمانت ارايه دهد. هروي بعدا به تامين اجتماعي نامه نوشت ٤ فقره چك را به نام شركت نفت تغيير دهند كه به نظر مي‌رسد هدف خريد شركت‌هاي سازمان نبود بلكه هدف گرفتن اين چك‌ها از سازمان براي پرداخت بدهي به شركت نفت بود. وي اظهار كرد: فلاح هروي با مشاركت زنجاني در يك عمليات متقلبانه از سازمان تامين اجتماعي كلاهبرداري كردند.
متهم رديف دوم: وفاداري به نظام
 از همه‌چيز برايم مهم‌تر است
پس از اين اظهارات نوبت به دفاع فلاح‌هروي مي‌رسد. متهم رديف سوم پرونده نفتي با حضور در جايگاه خطاب به رييس دادگاه گفت: قبل از آغاز دفاعيات خود، در هفت جلسه قبل مجموعا ٨٤ بار نام من را ذكر كرده و گفتيد بعد از ٣٠ سال خدمت به نظام راه انحراف را در پيش گرفته در حالي كه خدا گواه است گوشت و پوست من مال نظام است و وفاداري به نظام از همه‌چيز براي من مهم‌تر است و بيان اين مطالب جفا به من است. يكي از بزرگنمايي‌هايي كه توسط شما انجام شد اين بود كه من معاون وزير بودم كه چنين نبود و مي‌توانيد استعلام بگيريد.
قاضي: با 30 سال كار كردن در وزارت اطلاعات، فاجعه آفريديد
قاضي مقيسه خطاب به هروي اظهار كرد: با ٣٠ سال در وزارت اطلاعات كار كردن و همه راه‌ها و چاه‌ها را بلد بوديد و اين فاجعه را آفريديد و غارت بيت‌المال انجام شد. اصالتا خانواده مذهبي داريد و سه سال قبل شخصا به شما و پدرخانم‌تان گفتم نزديك ٣٠ ميليارد تومان اموال حرام نزد شماست. مرسدس بنز، آپارتمان، يك ميليارد هديه عروسي فرزندتان از طرف بابك زنجاني، آپارتمان ٦ ميلياردي و ويلاي خريداري شده نشان مي‌دهد كه اموال بيت‌المال به غارت رفته و اينها با عرق جبين به دست نيامده است. اينها جز شعار دادن و گرفتن وقت دادگاه چيزي نيست؛ شما ١٠ محموله نفت را برديد و بايد در اين باره توضيح دهيد.
متهم: صرف حضور در يك جلسه جرم نيست
متهم در ادامه دفاعيات خود گفت: در سفرهاي مختلفي بودم و افراد مختلفي را همراهي كردم. اينكه صرفا به خاطر همراه بودن محاكمه شوم ،درست نيست زيرا همراه بودن با يك فرد و حضور در يك جلسه جرم نيست. اگر صفحه، جمله، كلمه يا نقطه‌اي پيدا شود كه نشان دهد در بانك اف‌اي‌‌آي‌بي، سمتي داشته‌ام يا دستوري دادم، حرفت‌تان را قبول مي‌كنم. قاضي مقيسه پرسيد: شما چه سمتي داشتيد كه همراه زنجاني به جلسات مي‌رفتيد؟ اينكه بخواهيد در ملأعام خطبه بخوانيد و خود را فردي انقلابي و مظلوم جلوه بدهيد، درست نيست. لذا فقط پيرامون كيفرخواست حرف بزنيد. يا عناوين اتهامي را قبول داريد يا نه؟ سوال من اين است كه آيا شما عضو ستاد تدابير ويژه اقتصادي بوديد يا نه؟ هروي پاسخ داد: اگر يك ثانيه كسي مرا در آن جلسات ديده باشد، شما راست مي‌گوييد. چرا كسي نپرسيده كه آيا من عضو آن ستاد بوده‌ام يا نه. قاضي گفت: شما چه كاره بوديد كه بابك زنجاني شما را صدا كرد و چرا به جلسه او با رييس وقت بانك ملت رفتيد؟ فلاح هروي گفت: دعوتم كرد. قاضي گفت: همراه بوديد؟ متهم پاسخ داد: نه، اين‌طور نيست كه مي‌فرماييد؛ دعوت كرد من هم به آنجا رفتم. قاضي پرسيد: در جلسه آقاي «د» با بابك زنجاني حضور داشته‌ايد؟ متهم پاسخ داد: نه حاج آقا، عجله نكنيد. امور بين‌الملل بانك ملت بابك زنجاني را به آقاي «د» معرفي كرد نه من. قاضي: اينقدر زيباست كه صداقت به خرج بدهيد و بگوييد كه چرا آن قرارداد را امضا كرديد. رييس دادگاه در ادامه پرسيد كه شما چكاره بوديد كه در جلسه بانك ملت با زنجاني حضور داشتيد؟ متهم پاسخ داد: متاسفانه مطالب به نوعي بيان شده كه گويا من مسوولان بانك ملت را متقاعد كردم، بانك خارجي بخرند. بانك ملت از قبل چنين برنامه‌اي داشت. از مسوولان بانك ملت كسي را نمي‌توان پيدا كرد كه بگويد فلاح به ما پيشنهاد خريد داده است.
 قاضي: به اعتبار خدمت 30 ساله در وزارت اطلاعات به شما احترام مي‌گذاشتند
نجفي، نماينده دادستان تهران در ادامه اين جلسه گردش مالي حميد فلاح هروي را 30 ميليارد تومان و بدهكاري او را 14 ميليارد تومان عنوان كرد. قاضي از متهم خواست تا به ادامه دفاعيات خود بپردازد كه متهم خطاب به قاضي گفت: اگر قرار است هنگام قرائت، متن را مسير ديگري ببريد، بگوييد كه قاضي پاسخ داد نه، دقيقا در همين مسير است. فلاح هروي با رد اظهارات برخي افراد كه توسط نماينده دادستان بيان شده، گفت: ادعاي پوچي كه برخي مطرح مي‌كنند به من چه ربطي دارد؛ اظهارات آنان راجع به تخيلات‌شان است و به من مربوط نيست. قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: شما وارد معامله بانك اف‌اي آي بي‌با بانك ملت شده‌ايد و با اين عنوان كه كارمند وزارت اطلاعات بوده‌ايد، سابقه‌اي براي شما محسوب شد ؟كه متهم پاسخ داد آنجا كسي از من سابقه نخواست و قاضي ادامه داد كه به اعتبار خدمت 30 ساله در نهاد وزارت اطلاعات به شما احترام مي‌گذاشتند. قاضي سپس با طرح اين سوال از متهم كه آيا گزارش بانك مركزي را قبول دارد يا نه از نماينده دادستان خواست تا اين گزارش را قرائت كند؛ نجفي هم با قرائت گزارش بانك مركزي گفت: در اين گزارش آمده است كه فلاح هروي جزو مديران و مسوولان امنيتي و جزو سيستم سوييفت معرفي مي‌شود.