صدور کیفرخواست ۳۰ صفحه‌ای برای بقایی

آرمان: چهارمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران در موضوع تحقیقات پرونده‌های قضائی، روز یکشنبه هشتم مرداد‌ماه سال جاری با حضور تعدادی از معاونان دادستان، سرپرستان نواحی و دوایر نظارت دادسرای تهران و بازپرسان چهار ناحیه دادسرا، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، برگزار گردید. دادستان تهران فوت کودک هشت‌ماهه در پاکدشت را حادثه تلخی دانست که از جهت اجتماعی و اخلاقی قابل توجه و بررسی است و در توضیح افزود: اینکه متهمی تا این حد دچار قساوت و بی‌رحمی است که در ارتکاب فعل مجرمانه خود، به اطفال کم‌سن‌وسال نیز رحم نکند و در کنار سرقت اتومبیل، حاضر ‌شود طفلی معصوم و بی‌گناه را در وضعیتی رها کند که منتهی به فوت شود، به‌عنوان یک آسیب اجتماعی و اخلاقی قابل بررسی است.
توهین مجرمانه
جعفری دولت‌آبادی به بازداشت برخی متهمان مرتبط با جریان‌های سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی این‌گونه متهمان تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرند، با دو واکنش مواجه می‌شویم: نخست، مظلوم‌نمایی و ادعای اینکه کاری نکرده‌ و اقداماتشان خدمت به مردم بوده است؛ و دوم، ادعای اینکه اقدامات دادستانی یا مراجع قضائی رنگ‌وبوی سیاسی دارد. جعفری دولت‌آبادی تعقیب قضائی افراد از سوی دادسرا را با توجه به ادله موجود دانست و درخصوص ادعاهای فردی وابسته به یک جریان سیاسی، اظهار داشت: اگر دادستانی کسی را تعقیب قضائی می‌کند، حتما دلایلی وجود دارد و اینکه کسی به زندان برود و پس از آزادی به قاضی پرونده و مسئولان قضائی و دستگاه قضا توهین نماید، جرم محسوب می‌شود.
عدم مصونیت


دادستان تهران با اعلام این مطلب که هیچ‌یک از متهمان مرتبط با جریان‌های سیاسی، در مقابل تعقیب به‌لحاظ ارتکاب جرم مصونیت ندارند، خطاب به چنین متهمانی اظهار داشت: این پنبه را از گوش خود بیرون بیاورید، از خواب گران بیدار شوید، اقدامات مجرمانه از قبیل توهین و نشر اکاذیب مستوجب تعقیب قضائی است. جعفری دولت‌آبادی در تقبیح اظهارات این متهم و مرتبطانش، با بی‌سابقه خواندن چنین رفتارهایی گفت: اگر دادستانی در قبال ادعاها و رجزخوانی برخی متهمان خویشتنداری می‌کند، بدان جهت است که می‌خواهد از مسیر قانون خارج نشود. او خطاب به متهمان این جریان که در توجیه اقدامات مجرمانه‌، نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن را مورد هجمه قرار می‌دهند، اظهار داشت: اگر توجیهی برای اقدامات مجرمانه خود دارید، در مراجع قضائی از خود دفاع کنید، نه اینکه دستگاه قضائی و مسئولان نظام را زیرسوال ببرید. دادستان تهران در پاسخ به برخی ادعاها درخصوص وضعیت زندان‌ها، با اعلام اینکه رسیدگی به وضعیت زندان‌ها از موضوعاتی است که تقریبا در تمامی جلسات هفتگی دادستانی تهران با سرپرستان و معاونان و مدیران قضائی مطرح و بررسی می‌گردد، اظهار داشت: ما بر رعایت و تامین حقوق زندانیان تاکید داریم و در این جلسه از دادستان‌ها و سرپرستان می‌خواهیم که بر این امر اهتمام ورزند، اما اینکه اشکالات موجود در زندان‌ها را با برخی رسیدگی‌های قضائی مرتبط کنیم، مناسب نیست. دادستان تهران افزود: دفاع فرد تحت تعقیب باید در دادگاه و در قبال دلایل مطرح‌شده علیه خود باشد، نه با رجزخوانی برای دستگاه قضائی. دادستانی تهران همان‌قدر که به قانون وفادار است، تسلیم ادعاها و اظهارات بی‌مبنا نمی‌شود و تعقیب متهمان را مطابق قانون ادامه می‌دهد و تاکید می‌شود هیچ‌کس در مقابل قانون مصونیت ندارد.
حضور ملموس
توصیه جعفری دولت‌آبادی به معاونان دادسرا، حضور موثر میان مردم و در جامعه بود. او با تاکید بر اینکه چنین حضوری به‌معنای اقدام تبلیغاتی نیست، در توضیح بیان داشت: حضور دادستان در جامعه باید ملموس باشد و این حضور به‌معنای تبلیغاتی‌شدن اقدامات مقامات قضائی دادسرا نیست، بلکه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند هرجا حادثه‌ای رخ می‌دهد یا جرمی ارتکاب می‌یابد، دادستان حضور دارد؛ لذا در مسائل ملی حضور دادستان، و در مسائل کمترخطیر، حضور سرپرستان نواحی در محل حادثه به‌منظور مدیریت حادثه ضروری است.
کیفرخواست 30صفحه‌ای
دادستان تهران هدف از برگزاری جلسات با بازپرسان را ایجاد فضای محبت‌آمیز در راستای بیان مشکلات موجود در امر تحقیق و اتخاذ راهکارهایی در رفع موانع تحقیق دانست و خطاب به بازپرسان اظهار داشت: هدف اصلی، ایجاد تحول در بخش تحقیقات مقدماتی است و یافته‌های این جلسات که حاصل تجربه‌های سرپرستان دادسراها و بازپرسان است، در قالب دستورالعملی مشتمل بر شیوه‌های تحقیق و راهکارهای پیشنهادی برای رفع مسائل مرتبط با ضابطان تدوین می‌شود و در اختیار قضات دادسرا قرار خواهد گرفت.جعفری از صدور کیفرخواست 30 صفحه‌ای با پنج عنوان اتهامی در مورد حمید بقایی خبر داد و افزود پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.