اخبار ویژه


لاپوشانی تحریم‌‌های آمریکا از سوی سخنگوی خانم موگرینی
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه ایران مدعی شد طرفین توافق تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.
در حالی که موگرینی امروز برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای روحانی به تهران می‌آید، کاترین ری سخنگوی وی گفت: به باور ما تاکنون بر‌اساس توافق، همه طرف‌ها در انجام تعهدات خود موفق بوده‌اند.
این در حالی است که دونالد ترامپ مصوبه کنگره درباره اعمال طیف وسیعی از تحریم‌‌‌ها علیه ایران را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد. مقامات کشورمان بالاتفاق، این مصوبه را ناقض بندهای متعدد برجام دانسته‌اند.


لائوران دویل هماهنگ‌کننده مطبوعاتی دفتر موگرینی چهارشنبه گذشته، هدف از سفر وی به تهران را حمایت از مردم ایران دانسته و گفته بود مردم ایران با شور بسیار در انتخابات شرکت کردند و ما این انتخاب رئیس‌جمهور روحانی را تبریک می‌گوییم.
سکوت اتحادیه اروپا در برابر عهدشکنی چندباره آمریکا در حالی است که سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان پس از ارسال ماهواره به فضا از سوی ایران، بلافاصله با آمریکا همراهی کرده و ضمن ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل، اقدام ایران را ناقض قطعنامه 2231 خواندند.باج‌خواهی علنی از روحانی /اصلاح‌طلبان دست به تهدید شدند
محافل اصلاح‌طلب با هدف امتیازگیری بیشتر از روحانی، فضاسازی درباره کابینه دوازدهم را شدت بخشیده‌اند.
روزنامه آرمان در گزارشی انتقادی و در تیتر صفحه اول خود با عنوان «تدبیر بدون امید» نوشت: اکنون نگرانی‌هایی درباره دولت تدبیر و امید وجود دارد. نگرانی از کم‌توجهی به خواست میانه‌روها و اصلاح‌طلبان که اصلی‌ترین حامیان روحانی بودند.
این روزها نگرانی از کمرنگ شدن امید در چینش کابینه هویداست.
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید کمی‌نگران است و با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فراکسیون در حمایت از آقای روحانی فراتر از انتظار ظاهر شد و در واقع این حمایت به مثابه چک سفید امضای جریان اصلاح‌طلبی به آقای روحانی بود. اکنون هم در صورت معرفی کابینه کارآمد و قوی از سوی ایشان مانند انتخابات تمام قد حامی ایشان خواهیم بود اما برای کابینه آینده با هر ترکیبی چک سفید امضا نداده‌ایم.
غلامرضا حیدری عضو دیگر فراکسیون امید در مجلس هم در توئیتر خود نوشت: «ما هیچ عقد اخوتی نداریم که هرکه را رئیس‌جمهور معرفی کند باید رأی دهیم.»
روزنامه آفتاب یزد نیز کنار گذاشته شدن مجید انصاری از معاونت حقوقی را «خداحافظی حزن‌انگیز» خواند و نوشت: بزرگ‌ترین نگرانی، کم‌رنگ شدن حضور اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم است. ناصر قوامی به آفتاب یزد می‌گوید «روحانی می‌توانست از اصلاح‌طلبان استفاده کند اما او اصلاح‌طلب نیست. اصلاح‌طلبان می‌دانند که در شرایط فعلی، اصلاح‌طلبان شاخص و پیشرو در دولت نخواهند بود».
قوامی می‌افزاید: «من فکر می‌کنم یک مسئله، خود آقای روحانی است و ایشان نمی‌خواهد اصلاح‌طلبان در دولت باشند، و الا خب ایشان افرادی را معرفی می‌کردند ولو این که مجلس هم رأی ندهد؛ تا مشخص شود که او مشکلی برای معرفی این شخصیت‌ها ندارد. «ایشان مجدداً می‌خواهد آقای رحمانی فضلی را برای وزارت کشور معرفی کند. در حالی که می‌شد ایشان نه یک اصلاح‌طلب، ولی کسی که تمایل به اصلاح‌طلبی دارد را معرفی کند.»
همچنین روزنامه آرمان فرصت معرفی کابینه جدید، را «وقت، راستی‌آزمایی روحانی»! خواند و نوشت: میان دولت روحانی و اصلاح‌طلبان، تناقض وجود دارد.
روزنامه قانون نیز با بیان اینکه دولتی‌ها راهنما به چپ می‌زنند و حرکت به راست می‌کنند، عنوان «کابینه هزار داماد» را برای تیتر خود انتخاب کرده و با تهدید روحانی می‌نویسد: آقای روحانی این ره که می‌روید به... است. بی‌شک، کابینه دوازدهم پاشنه آشیل روحانی است.
روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی نوشت امید اصلاح‌طلبان به فراکسیون امید در مجلس است چرا که آنها عقد اخوت با روحانی نبسته‌اند و می‌توانند به برخی وزرای پیشنهادی رأی ندهند.
آفتاب یزد می‌نویسد: به نظر می‌رسد بعد از آنکه اخبار موثقی از نقش داشتن افرادی مانند محمود واعظی و محمد نهاوندیان در چینش کابینه پرده برداشت، در نهایت تنها ملجأ اصلاح‌طلبان، نمایندگانشان در فراکسیون امید مجلس باشند که بتوانند اهداف و مطالبات اصلاح طلبانه‌ ایشان را در نظر گیرند.
فراکسیون امید کمتر از 100 عضو (از مجموع 290 نماینده مجلس) دارد.حلقه اول اطرافیان روحانی زیرضرب اصلاح‌طلبان
حمله اصلاح‌طلبان به حلقه اول اطرافیان روحانی به بهانه ترکیب کابینه جدید شدت گرفت.
علی شکوری راد (دبیرکل حزب اتحاد ملت و از اعضای مرکزیت حزب منحله مشارکت) در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ این سؤال که «بسیاری از اصلاح‌طلبان از نقش‌آفرینی آقایان نهاوندیان و واعظی در چینش کابینه ابراز نگرانی می‌کنند. نظر شما چیست»؟ اظهار داشت: این موضوع نگران کننده است و کاهش نقش آقای اسحاق جهانگیری در چینش کابینه موجب افزایش نگرانی‌هاست، آن هم در حالی که با توجه به همراهی و همدلی ایشان با آقای روحانی در انتخابات انتظار می‌رفت نزدیکی او به رئیس‌جمهوری در این دوره بیش از پیش شود و نگاه و نظرات او به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم بیشتر دیده و شنیده شود. در کنار کاهش تأثیرگذاری آقای جهانگیری، عدم توجه به نظرات آقایان محمد شریعتمداری و مرتضی بانک به عنوان رؤسای ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهوری هم دلیل دیگری برای نگرانی است.
وی می‌افزاید: هم‌زمان، شنیده می‌شود آقایان نهاوندیان و واعظی به شدت در چینش کابینه تأثیرگذار شده‌اند. همین نزدیکی سبب افزایش نگرانی اصلاح‌طلبان شده است، چون مسیرهای ارتباطی اصلاح‌طلبان با آقای روحانی در درجه اول آقای جهانگیری بود و بعد آقای شریعتمداری. علاوه بر اینها توییت‌های آزاردهنده حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، هم اصلاح‌طلبان را به بحث چینش کابینه حساس کرده و موجب شده است که این فضای نگران‌کننده تشدید شود. باید اذعان کنم که اصلاح‌طلبان که بیشترین کمک و سهم را در پیروزی حسن روحانی داشتند از شنیدن این اخبار نگران هستند.
شکوری‌راد گفت: اگر همان‌طور که ما بدون پیش‌شرط از روحانی در انتخابات حمایت کردیم و حالا هم بدون نگاه کردن به عملکرد روحانی اعلام کنیم حمایتمان را از او ادامه می‌دهیم، طبیعی است که پشتوانه اجتماعی‌مان را از دست خواهیم داد و در سال 1400 دست ما خالی می‌ماند، این عارضه حمایت بی‌چون و چرا و بی‌قید و شرط از روحانی خواهد بود.
آقای واعظی وزیر ارتباطات است که در ابتدای انتصاب به لحاظ گرایش سیاسی مورد انتقاد اصلاح‌طلبان بود ولی عملکردش در وزارت ارتباطات- افزایش سرعت اینترنت و کاهش فیلترینگ- شایان توجه است. بنابراین اگر شما عملکرد وزارت ارتباطات را ملاک قرار دهید، مدیریت این وزارتخانه در خور تقدیر است اما اگر رزومه سیاسی واعظی را ملاک قرار دهید، او اصولگراترین فرد کابینه حسن روحانی است.
شکوری‌راد این را هم گفته که «روحانی یک سیاست‌مدار هوشمند است؛ به همین دلیل هم وقتی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات از او خواستند فیتیله حزب اعتدال و توسعه را پایین بکشد، قبول کرد؛ چون می‌دانست اگر حزب اعتدال و توسعه به میدان بیاید و در تعارض با اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، چالشی ایجاد می‌شد که به نفع او نبود، به همین دلیل هم فیتیله حزب اعتدال و توسعه را پایین کشید و انتخابات را به اصلاح‌طلبان سپرد».
یادآور می‌شود اخیراً صادق زیباکلام نیز به فرارو گفته بود: «من تصور می‌کنم یک مشکل بنیادی در دولت آقای روحانی وجود دارد و همچنان هم این مشکل ادامه دارد. چند نفر از همان ابتدا با آقای روحانی بوده‌اند و حلقه بسیار نزدیک به او هستند که شامل حسام‌الدین آشنا، محمدباقر نوبخت، محمد نهاوندیان، تا حدودی محمد شریعتمداری و الهام امین‌زاده و همچنین برادر روحانی یعنی حسین فریدون. وی ادامه می‌دهد «مغز متفکر اقتصادی روحانی، نهاوندیان و محمدباقر نوبخت هستند. اما در نظر داشته باشید که هیچ بالندگی و هیچ درخشندگی از این افراد حتی در بخش اقتصادی نمی‌بینید. یعنی واقعاً برای کسی چون اسحاق جهانگیری سخت است که با این مجموعه همکاری داشته باشد. شاید اگر اصرار مرحوم هاشمی رفسنجانی نبود، جهانگیری مدت‌ها پیش از روحانی جدا شده بود. من کاملاً می‌توانم جهانگیری را درک کنم چون خود بنده هم در چنین وضعیتی قرار دارم. واقعاً هیچ کدام از اینها در حد و قواره دولت نیستند.»واشنگتن پست: یخ براندازی نمی‌گیرد ملت ایران ضدآمریکایی است
یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد راهبرد تغییر رژیم در ایران محکوم به فناست.
واشنگتن پست نوشت: دولت ترامپ و حامیانش امیدوار به تغییر رژیم در ایران هستند.
جیمز متیس وزیر دفاع می‌گوید که خطرناک‌ترین تهدیدها علیه آمریکا 3 چیز است؛ ایران، ایران و ایران. سایر مقامات دولت ترامپ هم که همگی موافق تغییر رژیم در ایران هستند از جمله «رکس تیلرسون» وزیر خارجه؛ «مایک پمپئو» مدیرکل سازمان «سیا» و «درک هاروی» مدیر سابق «شورای امنیت ملی» در امور خاورمیانه. اما هنوز هیچ کس به این موضوع عمیقاً فکر نکرده است که آیا اصلاً یک عملیات آشکار یا محرمانه در ایران،‌واقعاً مفید فایده خواهد بود؟
واشنگتن همواره سعی کرده است حکومت‌های نافرمان را با متقاعد ساختن؛ تطمیع کردن؛ رشوه دادن و یا تهدید کردن، رام سازد و از آنها رهبرانی بسازد که بتواند با ایشان کار کند و آنها هم قول بدهند که دنباله‌رو سیاست‌های مورد نظر آمریکا باشند.
هدف این است که این صف‌بندی منافع موجب گسترش روابط شود و هیچ انگیزه‌ای برای دعوا و درگیری برای آینده باقی نگذارد. در دوران جنگ سرد، آمریکا سعی کرد در 72 کشور تغییر رژیم انجام دهد. اما در ایران به نظر نمی‌رسد هیچ رهبری مایل باشد زیربار سیاست‌های دیکته شده خارجی برود چون اینها در میان مردم ایران محبوب‌اند.
نتیجه یک نظرسنجی که اخیراً انجام گرفت نشان می‌دهد که 81 درصد ایرانیان توسعه برنامه هسته‌ای را برای کشورشان مهم می‌دانند.
68 درصد هم دلشان می‌خواهد که کشورشان نقش بیشتری در منطقه ایفا کند.
واشنگتن در سال 1953 (1332) از سرنگونی نخست‌وزیر «محمد مصدق» که طی مراحلی دموکراتیک انتخاب شده بود حمایت کرد و شاه ایران «محمد رضاشاه» را که از حکومت‌های راست (طرفدار آمریکا) بود را جای او نشاند.
«مالکلم بیرن» Malcolm Byrne تاریخدان در این مورد توضیح داده است: «این کودتا و نقش واشنگتن در آن بود که جوانه دشمنی‌ها هم با شاه و هم با آمریکا را در ایران رویاند و در آخرالامر هم منتهی به پیدایش رژیم انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 شد». آن دشمنی تا به امروز هم پایدار مانده است.دوام برجام به پاسخ اروپا به بدعهدی آمریکا بستگی دارد
«دوام برجام، به نوع پاسخ اروپایی‌ها به بدعهدی آمریکا بستگی دارد.».
وبلاگ لوبلاگ در یادداشتی به قلم جیم لوب (روزنامه‌نگار آمریکایی و رئیس اداره بین‌المللی آژانس مطبوعاتی واشنگتن) نوشت: براساس نظرسنجی جدیدی که مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیت دانشگاه مریلند منتشر کرد، به نظر می‌رسد، اقدامات دولت دونالد ترامپ، موجب برانگیخته شدن شک و تردید بیشتر بین ایرانیان نسبت به نیت‌های ایالات متحده شده است.
63 درصد از ایرانیان شرکت‌کننده در این نظرسنجی معتقدند که توافق هنوز منجر به گشایش اقتصادی چندانی در کشور نشده است.
تقریباً سه نفر از هر چهار نفر از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی، بر این باور بودند که ایالات متحده به اصول مربوط به موافقت‌نامه هسته‌ای پایبند نخواهد ماند؛ از این میان تنها 24 درصد به واشنگتن اعتماد داشتند.
این یک تغییر چشمگیر نسبت به 45 درصدی که در سپتامبر 2015 اعلام کردند در قبال پایبندی به برجام به ایالات متحده اعتماد دارند، بشمار می‌رود.
لوبلاگ می‌نویسد: «دوام برجام به چگونگی پاسخ کشورهای اروپایی عضو 5+1 به بدعهدی آمریکا بستگی دارد.
60 درصد از پاسخ دهندگان ایرانی با ارائه دیدگاه خود نسبت به کشورهای 5+1، بدترین رتبه را به ایالات متحده دادند و از این میان بهترین نمره را به ترتیب چین، روسیه و آلمان گرفتند.»