واردات بنزین به 11/5 میلیون لیتر در روز رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس کاظمی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان مصرف بنزین در کشور اذعان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا امروز که حدود 135 روز از سال می‌گذرد، روزانه 79 میلیون لیتر بوده که در برخی روزها مصرف بنزین بیش از این بوده است.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان واردات برای تأمین نیاز مصرفی کشور گفت: در 135 روز ابتدایی سال به طور متوسط روزانه کمتر از 12 میلیون لیتر و در حدود 11/5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.
معاون وزیر نفت که در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بهینه‌سازی پالایشگاه نفت تبریز با شرکت‌های طراحی و ساختمان نفت ایران و SK‌ کره جنوبی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر بنزین هم در خصوص بنزین سوپر و هم در خصوص بنزین معمولی، ذخایر مناسبی است و در مجموع بالای یک میلیارد لیتر بنزین ذخیره شده در کشور داریم.
کاظمی افزود: امسال واحد بنزین‌سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز به مدار بهره‌برداری وارد شده و بنزین تولیدی این واحد در بخش مصرف توزیع شده است.وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 7 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که امیدواریم در شهریور ماه این رقم به 11 میلیون لیتر در روز برسد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: مجموعا از ابتدای به مدار بهره‌برداری وارد شدن واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا امروز 300 میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه در کشور توزیع شده است.


گفتنی است، پس از پیگیری‌های دو ساله وزارت نفت برای حذف کارت سوخت از سیستم توزیع سوخت کشور، میزان مصرف بنزین در کشور رکورد زد.
 از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت. زنگنه چندی پیش هم با تکرار ادعای دو سال پیش خود گفته است که «اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است.» زنگنه به افزایش قیمت بنزین هم‌اشاره کرده و گفته است: «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.»
به اعتقاد کارشناسان حذف کارت سوخت هزینه‌های زیادی برای کشور در پی داشته است. خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه با بیان اینکه «حذف کارت سوخت دولت را به سمت افزایش قیمت بنزین سوق داده است» اظهار کرد: «افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به ۱۰ سال پیش است.»حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه هم با تأکید بر اینکه «بررسی‌های نشان می‌دهد مخالفان حفظ کارت سوخت عمدتا به طرق مختلف در جایگاه‌های سوخت ذینفع هستند»، خبر داد که «براساس آمارهای رسمی واردات بنزین از سال 91 تا 95، 6 برابر شده و از روزانه 2 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.» به نظر می‌رسد با حذف کارت سوخت از یک سو و افزایش متوسط مصرف بنزین در کشور، باید منتظر رکوردهای بالاتری در مصرف و واردات بنزین باشیم.