شرکت رنو : قرارداد ما با ایران استثنایی است

گروه اقتصادی- به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان و سایر خبرگزاری‌ها، تیری بلوره در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت پرتو نگین ناصح و گروه خودروسازی رنو با ‌اشاره به اینکه مفتخریم که امضا قراردادی استثنایی را با ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و گروه نگین اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: این قرارداد با یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو یعنی ایران به امضا رسید.
وی افزود: ایران برای رنو از نظر استراتژیک و حتی بلند مدت کشور مهمی است و این قرارداد هدف دراز مدت دارد.
قائم مقام رنو با اعلام اینکه این شرکت در سال 2004 هیچگاه ایران را ترک نکرده و حالا هم قرارداد درازمدتی را در نظر گرفته است، بیان کرد: خیلی خوشحالیم که این قرارداد به قرارداد‌های قبلی اضافه می‌شود.
بلوره گفت: امضا کردن این قرارداد، قدم بسیار بزرگی از طرف رنو برای برنامه دراز مدت این شرکت در ایران است.


اشاره قائم مقام رنو در خصوص ترک نکردن ایران در حالی است که این شرکت در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، هشت تخلف آشکار انجام داده است که بابت آن هیچ غرامتی نیز پرداخت نکرده است. در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس در مورد عملکرد شرکت‌های خودروساز، رنو خسارت زیادی به ایران وارد کرده و هزینه کرد بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال در همکاری با رنو فاقد نتایج مورد انتظار بوده است.
در بخشی از این گزارش ‌اشاره شده که در قرارداد قبلی رنو و سازمان گسترش آمده بود که رنو پارس وظیفه دارد به‌گونه‌ای عمل کند تا در یک دوره زمانی معین، شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و شرکت جدید ایجاد شده توسط رنو پارس به ظرفیت تولید 500‌هزار دستگاه در سال نایل آیند. این در حالی است که این اعداد محقق نشد و عدم صادرات 20 درصدی تندر 90 نیز که در قرارداد09x در زمره وظایف رنو قرارگرفته بود، ازجمله انتقادات مطرح شده می‌باشد.
شاید ذوق‌زدگی رنو (چنانچه از عبارات قائم مقام آن برمی‌آید) از بستن قرارداد با ایران، آن هم با این سابقه، جای تعجب نداشته باشد.
انتظاراتی که در گذشته از رنو داشتیم برآورده نشد
در همین راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با‌اشاره به همکاری شرکت رنو با ایران در دهه گذشته، از برآورده نشدن کامل انتظارات در آن مقطع زمانی خبر داد.
محمد رضا نعمت زاده در این مراسم اظهار داشت: بازار ایران طی سال‌های گذشته از بازار‌های مورد استفاده شرکت رنو بوده و 12 سال پیش یک همکاری با این شرکت شروع کردیم، اما انتظارات به طور کامل برآورده نشد.
وی افزود: خوشبختانه علی رغم رکودی که در زمینه همکاری‌های خارجی داشتیم، بخش خصوصی توانست مشارکت خوبی را شکل دهد.
وزیر صنعت همچنین با طرح این پرسش که برخی می‌گویند چرا کشورهایی که صنعت خودرو را با ما آغاز کرده‌اند وضعیت خوبی داشته اما ما هنوز فاصله معنا داری با آنها داریم، گسستگی از بازار‌های بین‌المللی را مانع پیشرفت کافی و علت این موضوع عنوان کرد. نعمت زاده همچنین در خصوص طولانی شدن مذاکرات گفت: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات، اصرار ما بر لحاظ برخی موارد مانند ایجاد مرکز تحقیق و توسعه و یا مرکز فنی مهندسی (که بسیار فراتر از دوره‌های قبل می‌باشد) بود.
عرضه داستر و سیمبل زیر ۱۰۰ میلیون تومان
رئیس‌سازمان گسترش همچنین از عرضه دو خودرو نیو داستر و نیو سیمبل با قیمت زیر 100 میلیون تومان خبر داد.
منصور معظمی در حاشیه مراسم امضای قرارداد سازمان گسترش و رنوی فرانسه در مورد بازه قیمتی نیو داستر و نیو سیمبل به عنوان دو محصول جدید رنو در ایران به فارس گفت: این دو محصول با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان در ایران عرضه خواهند شد.
وی در عین حال گفت: تلاش می‌کنیم قیمت این خودروها بالاتر از 40 تا 50 میلیون تومان نباشد زیرا بازار کشش قیمت بالاتر را ندارد.
رئیس‌سازمان گسترش (ایدرو) همچنین با ‌اشاره به اینکه خودروهایی باید در کشور تولید شوند که مردم توانایی خرید آن را دارا باشند، افزود: اولین محصول مشترک تولیدی با رنو اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و در این راستا از حداکثر توان تولید قطعه‌سازان ایرانی استفاده خواهیم کرد.
معظمی توضیح داد: شروع تولید مشترک با داخلی‌سازی 40 درصدی خواهد بود و بعد از یک‌و‌نیم سال به داخلی‌سازی 60 درصدی خواهیم رسید.