سپاه و شهرداری در ساخت متروی تهران زحمات زیادی کشیده اند

خط 8 مترو تهران که ادامه خط یک مترو است و فاز اول آن از ایستگاه شاهد تا ایستگاه شهر آفتاب به طول چهارکیلومتر در سال گذشته افتتاح شده بود، دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام(ره) به طول 27 کیلومتر راه اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه مترو تهران صورت گرفته و با توجه به بازدیدی که داشتم ایستگاه شهر آفتاب خط 8 متروی تهران بسیار مرتب و منظم بود و  استانداردهای لازم در این خصوص رعایت شده بود.
علی لاریجانی با قدردانی از زحمات عوامل توسعه خطوط متروی تهران، افزود: سپاه (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء) نیز در ساخت متروی تهران زحمات زیادی کشیده است و براساس گزارشات خطوط مترو از ایمنی خوبی برخوردار است.
لاریجانی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در ساخت مترو انجام شده، ادامه داد: شهرداری تهران در خصوص توسعه مترو زحمات زیادی کشیده و یکی از کارهای مهم تهران این است که شبکه مترو کامل شد که کار با ارزشی است و در این رابطه سرعت کارها خوب بوده است.


وی اظهار داشت: متروی خط 8 تهران روی مدت زمان و نحوه سفر مسافرانی که تصمیم دارند از فرودگاه امام (ره) سفر کنند تأثیرگذار است.
لاریجانی با بیان اینکه تکمیل شبکه‌های مترو باعث تسریع در تردد مسافران می‌شود، در خصوص حمایت‌های مجلس از تکمیل مترو گفت: مسئولان ذی ربط مترو برآوردهای بودجه‌ای خود را برای اتصال خط مترو فرودگاه امام به پرند به مجلس ارائه کنند و مجلس در این زمینه همکاری می‌کند.
رئیس مجلس حد فاصل ایستگاه شهر آفتاب خط 8 مترو تهران تا ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را با قطار شهری طی کرد.
گفتنی است، مجری پروژه خط ۸ متروی تهران، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) است.
فعالیت شبانه‌روزی مترو
 از ایستگاه فرودگاه امام(ره) تا دروازه دولت
شهردار تهران گفت: خط ۸ متروی تهران نخستین خطی خواهد بود که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.
به گزارش  مهر، محمد باقر قالیباف در حاشیه افتتاح خط 8 مترو تهران، در جمع خبرنگاران گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردیم تا خط 8 مترو را به شبکه ریلی مترو یعنی  به کلیه هفت خط مترو متصل کنیم.
قالیباف افزود: براساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران قرار دارد اما از دو دولت قبل بحث بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره)، از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت اجرایی شود، بنابراین کار را شروع کردند اما با مشکلاتی روبرو بودند و در نهایت عملا این کار تعطیل شد.
وی ادامه داد: سرانجام در دو سه سال اخیر تصمیم‌گیری شد تا شهرداری تهران این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ساخته شده است.
شهردار تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط 8 مترو تصریح کرد: هم اکنون خط 8 مترو تا فرودگاه حضرت امام (ره) تکمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید حدود ۱۹ کیلومتر تا بعد از فرودگاه امام(ره) ادامه پیدا کرده و به شهر پرند برسد. البته هم اکنون بخشی از زیرسازی‌های مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا کند چرا که مردم پرند برای رفت و آمد دچار مشکلات زیادی هستند.
قالیباف گفت: تست خط 8 مترو تهران تا فرودگاه حضرت امام (ره) در فروردین ماه سال جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداری از این خط به صورت رسمی صورت می‌پذیرد.
وی با اشاره به روند بهره‌برداری از خط8 مترو، افزود: این خط نخستین خطی خواهد بود که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند چرا که بخش عمده‌ای از مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) در نیمه‌های شب رفت و آمد می‌کنند، از این رو  مناسب‌تر است که مترو حتما در طول شب هم بتواند سرویس‌دهی مناسبی به مسافران داشته باشد.
شهردار تهران از طراحی واگن‌های خاص خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) خبر داد و گفت:  واگن‌های مخصوص خط 8 در حال ساخت است و مراحل نهایی ساخت آنها در کارخانه واگن‌سازی تهران انجام می‌شود، از این رو این واگن‌ها در چند ماه آینده  به ناوگان اضافه می‌شوند که هم از جهت رنگ و هم از نظر مبلمان داخلی کاملا متفاوت است، چرا که مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) از راه دور سفر می‌کنند و واگن‌ها باید با نوع نگهداری و جابه جایی بار و ساک مسافران مناسب باشد.
قالیباف اظهار داشت: در آینده  به دنبال آن هستیم تا خط مترو فرودگاه مهرآباد به فرودگاه حضرت امام (ره)  به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند تا دو فرودگاه را به یکدیگر متصل کند. همچنین خط یک مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام (ره) هم در آینده شبانه‌روزی خواهد بود اما هم اکنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مرکز شهر به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و این سرویس دهی را به مسافران خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امروز با افتتاح خط 8 مترو و اتمام نهایی و تست خط 6 پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: بعضا می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.قالیباف در پاسخ به سوالی درباره زمان بهره‌برداری از پایانه شرق و باغ پرندگان تهران نیز گفت: افتتاح پایانه شرق در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد. همچنین این تصمیم‌گیری صورت گرفته است تا مترو را سه کیلومتر ادامه دهیم و به پایانه شرق برسانیم. در کنار این موارد فاز دوم باغ پرندگان به عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با حدود 7هکتار فضای مسقف قبل از اتمام مرداد ماه افتتاح خواهد شد.