اردوغان آلمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد

رییس‌جمهور ترکیه، آلمان را متهم کرده است که با پاسخ ندادن به هزاران پرونده‌ای که به برلین ارسال شده است، به تروریست‌ها کمک کرده است‌. رجب طیب اردوغان دوشنبه گذشته در کنفرانسی گفت: آلمان مشوق و حامی تروریست‌هاست‌. وی اضافه کرده است: ما به مرکل چهار هزار و ۵۰۰ پرونده دادیم اما هیچ پاسخی حتی برای یکی از آنها دریافت نکردیم‌.
رییس‌جمهور ترکیه اضافه کرده است: زمانی که یک تروریست در ترکیه وجود دارد، آنها می‌توانند به ما بگویند و ما آن فرد را مسترد می‌کنیم‌. شما آنهایی که مربوط به ما هستند و در اختیار دارید به ما مسترد نمی‌کنید‌ اما خواهان آنهایی هستید که نزد ما هستند؟ شما قوه قضاییه دارید و ترکیه قوه قضاییه ندارد؟
در همین زمینه، یک مقام دولتی آلمان اظهارات رجب طیب اردوغان را رد کرده است‌. این مقام آلمانی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: همه آن چیزی که باید گفته شود در این رابطه گفته شده است‌. تکرار کردن پیاپی یکسری اتهامات باعث نمی‌شود که آنها واقعیت داشته باشند‌. تنش در روابط آلمان و ترکیه به دنبال بازداشت ۱۰ فعال حقوق بشر از جمله یک آلمانی وارد مرحل تازه‌ای شد‌. این در حالی است به دنبال کودتای نافرجام نظامیان در ۲۵ تیرماه سال گذشته در ترکیه روابط دو کشور تیره شد‌.
دادستانی ترکیه این فعالان را به همکاری با جنبش اسلامگرای فتح‌اله گولن، روحانی تبعیدی ترک که در آمریکا زندگی می‌کند، متهم کرده است‌. حکومت ترکیه فتح‌اله گولن را عامل کودتای سال گذشته می‌داند، این در حالی است که فتح‌اله گولن دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را رد می‌کند‌.


ترکیه، آلمان را متهم می‌کند که به شبه‌نظامیان وابسته گروه‌های کرد و همچنین نیروهای چپ پناه می‌دهد‌. همچنین شماری از نیروهای نظامی ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند‌. پیش از آن وزارت خارجه آلمان به شدت از رفتار دولت ترکیه در یکسان کردن لباس افراد مظنون به تروریسم در دادگاه‌های ترکیه انتقاد کرد‌. اردوغان فرمان داده است که همه زندانیان مظنون به فعالیت تروریسم باید در دادگاه لباسی هم‌شکل بپوشند‌.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در اعتراض به رفتار اخیر دولت ترکیه گفت: جای تاسف است کسی که به آلمان برچسب استفاده از روش‌های نازیان را می‌زند، خود اقداماتی کند که یادآور آن دوران شوم باشد‌.
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، چند روز پیش در شهر ملطیه در شرق ترکیه اعلام کرد کلیه زندانیان مظنون به فعالیت تروریستی باید در جلسات دادگاه با لباس هم‌شکل حضور یابند‌. اردوغان گفت: هیچ کس نباید با لباس خودش به دادگاه بیاید‌.
ماجرا از سه هفته پیش و هنگامی آغاز شد که یکی از متهمان مظنون به دخالت در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ در دادگاه با تی‌شرتی که به زبان انگلیسی روی آن کلمه هیرو یا قهرمان نقش بسته بود در دادگاه ظاهر شد‌. این اقدام منجر به جنجال در سالن و قطع جلسه بازپرسی در دادگاه شد‌.
به گزارش خبرگزاری آلمان طبق نظر اردوغان متهمان به کودتا باید در جلسات دادگاه روپوش یکدست قهوه‌ای رنگ و دیگر متهمان به اقدامات تروریستی شلوار و ژاکتی قهوه‌ای رنگ بر تن کنند‌. لباس این متهمان باید چیزی شبیه لباس زندانیان بازداشتگاه مخوف آمریکایی گوانتانامو در خاک کوبا باشد‌.
ترکیه پیشرفته‌تر از آلمان
رجب طیب‌اردوغان همچنین در نظر دارد به روند پیشرفت ترکیه شتاب دهد و این کشور را پیشرفته‌تر از آلمان کند‌. او روز دوشنبه گذشته در یکی از سخنرانی‌های خود در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه ترکیه، حزب حاکم، در شهر ریزه در این باره توضیح داد‌. اردوغان از جمله گفت: وقتی شهروندان و برادران من که در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می‌کنند به ترکیه بازگردند، خواهند گفت: آلمان چیست؟ ترکیه از آلمان سبقت گرفته و مدرن‌تر شده است‌. رییس‌جمهور ترکیه قول داد که از ترکیه کشوری مدرن، متمدن و غیروابسته بسازد و برای تحقق این اهداف از همه شهروندان کشورش خواست با هم همکاری کنند‌.
فوربس: ترکیه یکی از ۱۰ مقصد خطرناک گردشگری
در حالی که از استانبول به عنوان ارزان‌ترین شهر برای اقامت مسافران در اروپا یاد می‌شود، صنعت توریسم در این کشور در آستانه ضعف قرار دارد‌. مجله آمریکایی فوربس ماه ژوئیه از ترکیه به عنوان یکی از 10 مقصد خطرناک برای مسافرت انفرادی یاد کرده است‌. در حالی که از استانبول به عنوان ارزان‌ترین شهر برای اقامت مسافران در اروپا یاد می‌شود، صنعت توریسم در این کشور در آستانه ضعف قرار دارد‌. سیاست‌های عمومی ترکیه زنان را برای حضور در اماکن عمومی تحت فشار قرار می‌دهد‌. بیش از یک دهه است که مقامات دولتی ترکیه زنان را به ازدواج به موقع، فرزندآوری و اجتناب از طلاق ترغیب می‌کنند و حضور زنان در خانه را بهتر از آرایش و خنده در معرض عموم می‌دانند‌. بی‌ثباتی داخلی و دید سیاستمداران نسبت به توطئه‌های خارجی، سبب تغییر میزان مسافران خارجی در ترکیه شده است‌.