نگاه سرمایه‌گذاران به نشست مقام‌های نفتی؛

با ازسرگیری تولید نفت لیبی در بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور و تردید نسبت به ادامه تاثیرگذاری کاهش تولید اوپک بر بازارهای جهانی، قیمت نفت بار دیگر در بازارهای آسیا کاهش یافت.
براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز سه‌شنبه با 23 سنت، معادل 4/0 درصد کاهش به 52 دلار و 14 سنت رسید. قیمت نفت برنت در جلسه قبل نیز 1/0 درصد کاهش یافته بود.
قیمت نفت‌خام آمریکا نیز بعد از کاهش 4/0 درصدی در روز دوشنبه، دیروز با 18 سنت معادل 4/0 درصد کاهش به 49 دلار و 21 سنت رسید.
شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد، تولید نفت از میدان 270 هزار بشکه‌ای شراره این کشور مجددا به سطح عادی خود برگشته است. لیبی از توافق کاهش تولید اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه معاف است.


اما ترمیم قابل توجه تولید نفت این کشور آفریقایی تلاش‌های اوپک برای مهار مازاد عرضه در بازار را با دشواری و تاثیربخشی توافق کاهش تولید را با تردید مواجه کرده است. براساس جدیدترین آمارها، میزان تولید لیبی در ماه ژوئیه به 03/1 میلیون بشکه در روز رسید.
پس از آن‌که اعضای اوپک و غیراوپک پای میز مذاکره نشستند و به تعبیر کارشناسان مهم‌ترین تصمیم را در طول سالیان گذشته گرفتند، کمتر کسی گمان می‌کرد عمر طلایی این تصمیم تنها ۹ ماه باشد. تعهد اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش میزان تولید که برخی آن را بازگشت قدرت دوباره اوپک می‌دانستند اکنون پس از گذشت ۹ ماه با افزایش تولید نفت شیل آمریکا، کاهش قیمت نفت و عدم پایبندی برخی اعضا به این توافق گریبان تولیدکنندگان نفت را گرفته است.
در حالی که اعضای اوپک و غیراوپک ابتدا وفاداری خود را به تعهد کاهش تولید ثابت کردند و این تعهد حتی تا مرز ۱۲۰ درصد نیز رفت اکنون بازارهای جهانی نفت شاهد پشت پا زدن برخی اعضا به این عهد است به طوری که طبق آخرین اخبار اعلام‌شده عراق و امارات متحده عربی اخیرا از پایبندی به این توافق جا مانده‌اند. این در حالی است که این دو کشور همواره بر تعهد خود در زمینه توافق کاهش تولید تاکید می‌کنند و بر این باورند که کاهش تولید نفت‌ آنها بیشتر از تعهد این دو کشور است.
به نظر می‌رسد این موضوع بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک را عصبی کرده است به طوری که طبق ادعای برخی از رسانه‌های خارجی، وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست نظارتی اخیر اوپک عصبانیت خود را از این موضوع نشان داده است.
البته در حالی که کشورهایی مانند عراق و امارات متحده عربی به تعهد خود پایبند نبودند، وزیر نفت روسیه در آخرین اظهارات خود اعلام کرد: تولید نفت این کشور در ماه میلادی گذشته ۳۰۷ هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح اکتبر کاهش یافته است. به گفته الکساندر نواک کاهش تولید نفت در پایان ژوئیه سال ۲۰۱۷ به ۳۰۷ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۶ رسید. بنابراین روسیه به تعهداتش برای تولید کمتر عمل کرده است.
بر همین اساس میزان تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه به بالاترین رقم در سال 2017 رسید و صادرات نفت این سازمان نیز رکورد زد.
از همین رو مقاماتی از کمیته مشترک نظارت بر توافق کاهش تولید در ابوظبی تشکیل جلسه دادند تا در مورد راه‌های افزایش تبعیت تولیدکنندگان از توافق کاهش تولید رایزنی کنند.
یافته‌های این دیدارها به کمیته مشترک وزرا که مسوول نظارت بر پایبندی به توافق کاهش تولید است، ارائه خواهد شد.
بر همین اساس مارکت‌واچ نوشته است: بزرگان نفت چشم‌انتظار نشست اوپک هستند تا ببینند این سازمان آیا لیبی را مجبور به قبول توافق کاهش تولید خواهد کرد یا نه.
این تولیدکننده آفریقایی نفت به همراه نیجریه معاف از سهمیه کاهش تولید بودند. با این حال اکنون هر دو این کشورها در حال تولید نفت آن هم به میزان نزدیک به بالاترین سطح تولید خود هستند و از این رو اعتقاد بر این است که این کشورها هم باید به توافق کاهش تولید بپیوندند.
سرمایه‌گذاران منتظر خبرهای خوبی از امارات هستند تا شاید کشورهای عضو اوپک و آنهایی که بیشتر از تعهد خود تولید می‌کنند، به توافق کاهش تولید پایبند بمانند.
این در حالی است که به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت کارگزاری OANDA در سنگاپور با فرض اینکه از نشست فنی در ابوظبی نتیجه خاصی حاصل نخواهد شد، سرنوشت کوتاه‌مدت نفت احتمالا با انتشار آمار ذخایر نفت آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور امروز مشخص می‌شود.
اداره اطلاعات انرژی که بخشی از وزارت انرژی آمریکاست، گزارش هفتگی خود درباره وضعیت نفت را امروز منتشر و جزییات مربوط به ذخایر و فعالیت پالایشگاهی را ارائه می‌کند.
انتظار می‌رود ذخایر نفت‌خام آمریکا هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی کاهش یافته باشد در حالی که ذخایر فرآورده‌های پالایش‌شده احتمالا کاهش پیدا کرده است.
تولید نفت در آمریکا در سطح بالایی باقی مانده، با این همه آمار بیکرهیوز که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکل‌های حفاری با یک حلقه کاهش در هفته منتهی به 4 آگوست به ۷۶۵ حلقه رسیده است.
این در حالی است که یک بانک آمریکایی اعلام کرد بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تقاضای جهانی برای نفت‌خام همچنان بالاست.
به گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس اعلام کرد آمارهای مربوط به سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهند به لطف رشد اقتصادی بالاتر، تقاضای جهانی برای نفت‌خام همچنان بالاست.براساس برآورد این بانک آمریکایی، داده‌های مربوط به آمریکا، ژاپن، هند، چین، کره جنوبی، برزیل، مکزیک، اسپانیا و فرانسه که در مجموع ۵۲ درصد از مصرف نفت‌خام جهان را به خود اختصاص داده‌اند و ۸۰ درصد از رشد تقاضای جهان به آنها مربوط می‌شود، حاکی از رشد سالانه 54/1 میلیون بشکه در تقاضای نفت این کشورهاست.
طبق اعلام این بانک، آمارهای مربوط به سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده رشد یک میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه جهانی نفت است. این بانک پیش‌بینی می‌کرد رشد تقاضای روزانه جهانی در این دوره، یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه باشد.