برنامه نامزدهای پاستور روی میز بهارستـانی ها

جلسات فشرده وزیران پیشنهادی  و نمایندگان مجلس برگزار می شود
برنامه نامزدهای پاستور روی میز  بهارستانی ها

در حالی که روز سه‌شنبه و با حضور رئیس جمهوری در مجلس عملاً بررسی رأی اعتماد نمایندگان به وزیران پیشنهادی کلید خواهد خورد، از امروز هم جلسات فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف با گزینه‌های پیشنهادی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. جلسه مجلسی‌ها با وزیران پیشنهادی از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود اما این جلسات در دو روز پایانی هفته قبل چندان پر تعداد نبودند. امروز بر اساس اعلام سخنگوی فراکسیون امید، این مجموعه پارلمانی با 10 نفر از وزیران پیشنهادی جلسه مشترک خواهد داشت.


فراکسیون مستقلین نیز در همین روز میزبان وزیران پیشنهادی ارتباطات، راه، کشاورزی و تعاون است. این فراکسیون آن‌طور که غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس آن به «خانه ملت» توضیح داده در روز یکشنبه نیز با وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تشکیل جلسه می‌دهد. همزمان غلامرضا کاتب، عضو فراکسیون اصولگرایان هم به تسنیم گفته که نشست امروز مجمع عمومی این فراکسیون قرار است با حضور وزیران پیشنهادی جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ارتباطات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود. به این ترتیب امروز (شنبه) را باید به نوعی آغاز ماراتن تعامل جدی مجلسی‌ها با گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم دانست.
در شرایطی که حضور وزیران پیشنهادی در مجلس شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که «فراکسیون امید موضعگیری مشخصی درباره هیچ یک از وزیران پیشنهادی نداشته است.» او همچنین اشاره کرده که «گزارش کمیته‌های تخصصی فراکسیون مبنای کار برای رأی اعتماد به کابینه خواهد بود.» یک روز قبل از سخنان محمدرضا عارف هم، فراکسیون امید با صدور اطلاعیه‌ای طرح هرگونه درخواست و پیشنهاد به وزیران پیشنهادی دولت را رد کرده بود. این اطلاعیه برخی اخبار در خصوص «دیدار جمعی از نمایندگان فراکسیون امید با برخی از وزیران و ارائه درخواست‌هایی نظیر انصراف از حضور و...» را تکذیب کرده و تأسف‌بار خوانده است. دیروز رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه این فراکسیون تاکنون موضعگیری مشخصی درباره هیچ یک از وزیران پیشنهادی نداشته است، گفت: «کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی کارنامه وزیران پیشنهادی تشکیل شده که گزارش آنها مبنای کار در رأی اعتماد به وزیران خواهد بود.» آن طور که محمدرضا عارف اعلام کرده، روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری نظر نهایی فراکسیون امید درباره وزیران پیشنهادی اعلام خواهد شد.
وی توضیح داده است: «فراکسیون امید با تشکیل کمیته‌های تخصصی برای ارزیابی کارنامه هریک از وزیران پیشنهادی، نسبت به برگزاری جلسات با وزیران اقدام می‌کند و در ‌‌نهایت گزارش خود را به فراکسیون ارائه می‌دهند و این گزارش مبنای کار ما خواهد بود.» هفته گذشته نیز فراکسیون اصولگرایان مجلس اعلام کرد که کمیته‌های هجده‌گانه این مجموعه برای بررسی وزیران پیشنهادی تشکیل شده‌اند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت که این کمیته‌ها تا پایان هفته جاری به موازات جلسات فراکسیون با وزیران پیشنهادی، تمام گزینه‌ها را بررسی خواهند کرد. آن طور که این نماینده مجلس گفته، فراکسیون اصولگرایان هم احتمالاً تا چهارشنبه به نظر قطعی درباره کابینه پیشنهادی برسد. در این میان اما فراکسیون مستقلین هنوز اعلام نکرده که چه زمانی نظر اعضایش درباره کابینه دوازدهم را جمع‌بندی خواهد کرد. دیروز همچنین معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم اعلام کرد که بررسی رأی اعتماد وزیران پیشنهادی از روز سه‌شنبه با حضور حسن روحانی در مجلس آغاز خواهد شد. به گفته حسینعلی امیری، رئیس جمهوری در این جلسه به دفاع از گزینه‌های پیشنهادی خود و همچنین تشریح برنامه و خط مشی دولت دوازدهم خواهد پرداخت.