کارنامه دولت پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

این روزها بحث کابینه از داغ‌ترین موضوعات مطرح در گعده‌های سیاسی مختلف است؛ احزاب حامی دولت دنبال آن هستند که وزرایی انتخاب شوند که بتوانند کارنامه قابل قبولی به دست بیاورند، اما احزاب مخالف دولت چندان رغبتی به موفقیت دولت دوازدهم ندارند. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از جمله احزاب حامی دولت است. علی شکوری‌راد، دبیرکل این حزب، به «امتداد» از وضعیت وزرای پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.
کلیات کابینه پیشنهادی تا چه اندازه با اهداف اصلاح‌طلبان همخوانی دارد؟
اگر در سال 92 در مورد شخص آقای روحانی این سوال مطرح می‌شد، نمی‌توانستیم با اطمینان پاسخ دهیم. در آن زمان تحت شرایط و ویژگی‌های شخصیتی آقای روحانی در مجموع به این جمع‌بندی رسیدیم که از یک نامزد اصلاح‌طلب عدول کنیم و از نامزد اصولگرای معتدل حمایت کنیم بلکه بتواند نقش‌آفرینی بهتری در بهبود اوضاع داشته باشد. در آن مقطع ما مقداری ریسک بیشتری را انجام دادیم. از آن زمان تاکنون تحولاتی رخ داده است، از جمله اینکه دوره مجلس دلواپس نهم به‌سر رسید و مجلس دهم تشکیل شد. گرچه نمی‌توانیم بگوییم که این مجلس اصلاح‌طلب است، اما رویکردهای اصلاح‌طلبانه و اعتدالگرایانه در آن قوی‌تر است که اکثریت را تشکیل می‌دهند. به همین علت ما مجلس دهم را همراستا با آقای روحانی می‌دانیم. این مجلس فرصت جدیدی را ایجاد می‌کند که آقای روحانی گزینه‌های اصلی خود را به این مجلس عرضه کند. تحول دیگری که اتفاق افتاد، این بوده که مردم در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری با رأی بالا به آقای روحانی فرصت جدیدی برای او ایجاد کردند. بنابراین انتظار می‌رود دولت با دو پله صعود نسبت به سال 92 تشکیل شود. اگر سطح انتظارات در سال 92 پایین بود، اما در سال 96 سطح انتظارات بالاتر است و سنجش‌ها نه بر اساس کابینه معرفی‌شده، بلکه بر اساس سطح انتظارات صورت می‌گیرد.
گزینه‌های معرفی‌شده می‌تواند این انتظارات را پاسخ دهد؟


به‌نظر می‌رسد که این خواسته به‌طور کامل برآورده نشده، اما حرکت روبه‌جلویی که آقای روحانی از 4سال پیش تاکنون آغاز کرد، همچنان تداوم دارد. ما این کابینه را یک قدم به جلو می‌بینیم و با رویکردهایی که آقای روحانی در رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرد و با اعتقاد نسبت به عملکرد او، اگرچه کابینه کاملا در حد انتظار نیست، اما امیدواریم بتواند انتظارات حداقلی را برآورده کند. کابینه باید این امید را به‌وجود آورد که این حرکت رو به جلو همچنان ادامه پیدا کند و مشکلات کشور در عرصه‌‌های مختلف حل شود.
نظرتان درباره معرفی رحمانی‌فضلی برای وزارت کشور چیست؟
در مورد وزارت کشور که خیلی بحث زیاد است و موافقان و مخالفان جدی وجود دارند. ما عملکرد آقای رحمانی فضلی را دارای نقاط مثبت و منفی می‌بینیم و فکر می‌کنیم که اگر رویکردهای او مقداری اصلاح شود و تابع هژمونی و رویکردهای رئیس‌جمهور عمل کند، خواهد توانست گام‌های موفقی بردارد. اگر رویکرد آقای روحانی توسط آقای رحمانی در رده‌های مختلف استانداران، فرمانداران و بخشداران اعمال شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که این وزارتخانه در کار خود موفق باشد. امیدواریم در این زمینه رویکردهای مطروحه وزیر کشور در مجلس قانع‌کننده باشد.
در مورد وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی هم بحث زیاد است. شما نظری ندارید؟
در ارتباط با وزارت رفاه نمی‌توان در مورد نتیجه آرای نمایندگان از پیش مطمئن بود. البته شخص وزیر مردی است که از جامعه و خاستگاه کارگری برخاسته و سال‌های مدیدی در این حوزه فعالیت کرده و شخصا با رویکردهای رئیس‌جمهور زاویه ندارد و کاملا رویکردهای او را پذیرفته است. از این نظر می‌توان اعتماد داشت که به رویکردهای آقای روحانی وفادار است. فکر می‌کنم در ارتباط با جهت‌گیری وزارتخانه مشکلی نداشته باشیم. برخی عملکردها، مصلحت‌سنجی‌ها و محافظه‌کاری‌ها وجود دارد که اگر برداشته شود، شاید بتوانیم عملکرد بهتری را در این وزارتخانه شاهد باشیم. البته می‌دانیم که میان این وزارتخانه و وزارت بهداشت چالشی وجود دارد که درباره این چالش قضاوت یکسویه نداریم و باید آقای رئیس‌جمهور برای رفع این چالش و همکاری بیشتر این دو وزارتخانه اقدام کند تا طرح تحول سلامت که طرح اصلی دولت بوده، زمین نخورد. بنابراین در مورد وزارت رفاه امید ما این است که با اصلاحات، این وزارتخانه در آینده موفق شود.
در مورد وزارت ارتباطات صحبتی ندارید؟
در ارتباط با وزارت ارتباطات که وزارتخانه‌ای حساس است، بحث‌ها در مورد گزینه پیشنهادی خیلی رادیکال شده و موافقان و مخالفان در این زمینه بسیار جدی هستند. موافقت‌ها بیشتر بر عملکرد 4سال گذشته آقای جهرمی در وزارت ارتباطات و افزایش فضای مجازی و سرعت اینترنت در کشور دلالت دارد که گفته می‌شود مقداری از این کارنامه به این وزیر پیشنهادی مربوط است. شاید از این نظر بحث کمتری وجود داشته باشد. آنچه مقداری به حساسیت قضیه می‌افزاید، پیشینه وزیر پیشنهادی است که با توجه به اینکه او سابقا در وزارت اطلاعات کار می‌کرده، پیشینه شفافی ندارد. از سوی دیگر حرف‌هایی که از عملکرد او در آن دوره از زمان گفته می‌شود، نگران‌کننده است و برخی از کسانی که از رفتار وزیر پیشنهادی در آن زمان شهادت می‌دهند، فقط رفتار نمی‌تواند باشد، بلکه می‌تواند رویکرد او نیز باشد و این نگران‌کننده است. بدین علت وضعیت وزیر پیشنهادی شفاف نیست. انتخاب یک وزیر در هاله‌ای از ابهام، توام با عدم شفافیت و احساس عدم صداقت کار سختی است. به همین علت من و حزب اتحاد فکر می‌کنیم وزیر پیشنهادی نمی‌تواند امیدبخش باشد، چون پیشینه او شفاف نیست و رویکرد گذشته او شفاف نشده و نمی‌توانیم از او دفاع یا حمایت کنیم. فکر می‌کنیم انتخاب کسی که این مقدار ریسک را به یک وزارتخانه تحمیل می‌کند، شاید به صواب نزدیک نباشد و چنانچه فرد دیگری پیشنهاد شود که قابل بررسی بیشتر و اعتماد بیشتر باشد، مناسب‌تر است.
کابینه معرفی‌شده تا چه حد می‌تواند از شور و امید حامیان حسن روحانی پاسداری کند؟
کابینه‌ای که آقای روحانی پیشنهاد کرده یک گام به جلوست و ما امیدواریم رئیس‌جمهور همان‌گونه که وعده داده، تلاش خود را بر اعمال هژمونی و سرایت دادن رویکردهایی که در جریان انتخابات وعده داد، در دولت بیشتر کند. اگر این هژمونی رئیس‌جمهور و اعمال رویکرد بر دولت به نحو قوی و شایسته اعمال شود، می‌توان امیدوار بود که کارنامه موفقی را از خود برجای بگذارد. بدین جهت این امید را مستمسکی قرار می‌دهیم تا به‌طور جد از کابینه دوازدهم حمایت کنیم و فکر می‌کنیم رابطه اتحاد و انتقادی که ما از ابتدا با این دولت برقرار کردیم باید به‌صورت کامل ادامه پیدا کند. حمایت‌های ما هرگز همه‌جانبه نیست و در جایی که انتقاد وجود داشته باشد، حتما انتقادات خود را به‌قصد اصلاح مطرح کرده و در میان می‌گذاریم که دولت بتواند کارنامه موفقی را ارائه کند. کارنامه دولت به پای اصلاح‌طلبان نیز نوشته خواهد شد و نمی‌توانیم از آنچه اتفاق خواهد افتاد کنار بکشیم. بنابراین نسبت به دعوتی که اصلاح‌طلبان انجام دادند، رأیی که به شخص آقای روحانی دادند و به کابینه‌ای که با نظر او تشکیل می‌شود، مسئولانه حمایت و نظارت می‌کنیم که موفق باشد.