رأی اول شهر رئیس شورای‌‌‌‌‌‌شهر

آرمان - طاها یاسینی: روز گذشته اعضای هیات‌رئیسه شورای شهر پنجم انتخاب، و همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد، محسن هاشمی به‌عنوان رئیس و ابراهیم امینی به‌عنوان نایب‌رئیس معرفی شدند. علی اعطا با 13 رأی به‌عنوان سخنگو و خانم‌ها بهاره آروین با 21 رأی و زهرا ‌نژادبهرام با 19 رأی به‌عنوان منشیان شورای شهر تهران انتخاب شدند. نکته قابل تحسین آنجا بود که رئیس و نایب‌رئیس 21 رأی، یعنی آرای کل اعضای شورای شهر را از آن خود کردند که مهر تایید دیگری بر انسجام و وحدت اعضای شورای شهر پنجم بود. مرتضی الویری در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز آخرین جلسه غیررسمی شورای پنجم قبل از قانونی شدن آن است، گفت: ما تاکنون 35 جلسه غیررسمی داشتیم و از روز چهارشنبه جلسات خود را آغاز می‌کنیم. در این جلسه ترکیب هیات‌رئیسه شورا مشخص شد اما هنوز جایگاه قانونی ندارد و در جلسه اول رسمیت پیدا می‌کند، زیرا هنوز شورای پنجم قانونا آغازبه‌کار نکرده است.
تعامل شهرداری و شورا
رئیس شورای شهر پنجم در خصوص اولویت‌های شهر و همچنین ارتباط با شهرداری توضیحاتی ارائه کرد. محسن هاشمی ظهر دیروز در حاشیه جلسه غیررسمی منتخبان شورای شهر پنجم با بیان اینکه اعضای شورای شهر به بنده رأی دادند و از آنها تشکر می‌کنم، گفت: این رای، رأی تمایل بود و باید جلسه شورای شهر تشکیل شود تا این انتخاب رسمیت بگیرد. وی با بیان اینکه امروز از کسانی که ظرفیت و پتانسیل پست ریاست را داشتند، اما کنار کشیدند، خجل هستم، گفت: از اعضای شورای شهر نیز بابت انتخابشان تشکر می‌کنم، همچنین از عزم جدی مردم تهران که با حضور چشمگیرشان در انتخابات نشان دادند که خواهان تغییر هستند نیز تشکر می‌کنم. وی در مورد رابطه شورا و شهرداری گفت: شورا و شهرداری هر کدام وظایف خود را دارند و امیدواریم شورا و شهرداری در این چهار سال بی‌حاشیه با یکدیگر تعامل داشته باشند. هاشمی تاکید کرد: رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود، اما نظارت را فراموش نمی‌کنیم و در مسیر قانونی نظارت را ادامه خواهیم داد. وی در مورد اولویت‌های شهر تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل‌ونقل اختصاص داده شده است که این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است، گفت: علاوه بر موضوع خدمات شهری و حمل‌ونقل، به‌نظرم آلودگی هوا و ترافیک از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
منش و رفتار محسن هاشمی


محسن هاشمی شاید شبیه‌ترین فرد باشد به پدرش. سیاست را با حوصله دنبال می‌کند، محافظه‌کاری‌های خاص خودش را دارد و به وقتش در مواجهه با رقیب به بهترین شکل ممکن رفتار می‌کند. او بعد از درگذشت پدر شرایط ویژه‌ای پیدا و بارها برای حفظ گفتمان پدر ازخودگذشتگی کرده است؛ مانند همین موضوع انتخابات شورای شهر که رأی بالایی کسب کرد و بسیاری تصور آن را داشتند که شهردار بعدی تهران اوست، اما مصوبه شورای شهر مانع این حضور شد و محسن هاشمی به رأی آنها احترام گذاشت. نتیجه انتخابات شوراها و میزان رأی او در تهران نشان داد که او به‌خوبی از میراث برجای‌مانده از پدر استفاده کرده است. محسن هاشمی روابط خوبی با شخصیت‌ها و افراد مختلف در ساختار رسمی دارد. به یک معنا او هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان از ارتباطات خوبی برخوردار است.
مروری بر سوابق نایب‌رئیس
سیدابراهیم امینی متولد ۱۳۳۸ در شهرستان ممسنی در استان فارس است. او دکترای حقوق، استاد دانشگاه و عضو هیات موسس حزب اعتماد ملی است. سیدابراهیم امینی در مجلس ششم نماینده ممسنی بوده و در همان دوره توانست به جایگاه هیات‌رئیسه برسد و توانمندی و لیاقت خود را نشان داد. امینی که اکنون نایب‌رئیس شورای پنجم شده، از پاسخگو بودن شورای پنجم خبر داده و معتقد است مردم باید پیگیر باشند و مطالباتشان را از شورا بخواهند. منتخب شورای پنجم در مورد بودجه‌های مورد تصویب شورا معتقد است که انحراف از بودجه در شهرداری بسیار دیده می‌شود و برخی مشکلات کلانشهر تهران ناشی از همسو نبودن دولت ملی و محلی است که این امر در شورای پنجم دیده نخواهد شد.
تبریک مرتضی اشراقی به محسن هاشمی
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اشراقی نوه امام(ره) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آقاى مهندس محسن هاشمى را مدت مدیدى است به خاطر روابط خانوادگى می‌شناسم، اما آشنایى عمیق‌تر با ایشان برمی‌گردد به دوران همکارى با ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی و در آن دوران به‌خاطر وظایفى که به‌عهده اینجانب در حیطه فرهنگى دانشجویى دانشگاه بود، می‌بایست براى بررسى وضعیت فرهنگى و رسیدگى به مشکلات دانشجویى به کلیه واحدهاى دانشگاهى سر می‌زدم تا به‌صورت مستقیم در جریان امور قرار بگیرم. در این سفر‌ها اکثرا جناب مهندس هاشمى را نیز مى‌دیدم که به‌دلیل مسئولیتشان به‌عنوان معاون عمرانى، براى سرکشی از وضعیت فیزیکى واحدهاى دانشگاهى و رفع مشکلات، مى‌آمد. آقاى هاشمى بسیار سختکوش، دقیق و جدى و پُرکار بود و به همین دلیل در دوره مسئولیتشان در دانشگاه آزاد که البته همچنان نیز ادامه دارد، پیشرفت فیزیکى قابل توجهى در دانشگاه آزاد اسلامى رخ داد. ضمن عرض تبریک به ایشان در مسئولیت ریاست شوراى اسلامى شهر تهران امید است با جدیتی که از ایشان سراغ دارم، بتوانند در رفع مشکلات و معضلات شهروندان تهرانى راه علاجى بیابند. به امید روزى که در تهران نه ترافیکى باشد و نه دودى.