سرخپوشان تهران در مقابل آبی‌پوشان الاهلی

رضا فراهانی- بازی امروز پرسپولیس مقابل الاهلی عربستان بسیار حساس و جدی است. با نگاهی اجمالی به بازی‌های آسیایی ایران این موضوع روشن است که تیم‌های عربستانی در بیشتر موارد می‌توانستند برای ایران مشکل‌ساز شوند. این مساله نه تنها در مقابل الاهلی بلکه در مواجهه با الهلال هم اهمیت داشت.
همچنین آنالیز تعداد بازی‌های پرسپولیس در مقابل تیم‌های عربستانی مساله قابل توجهی است. سرخپوشان ایران 14 بار در مقابل تیم‌های عربستانی بازی کرده‌اند. از این تعداد رو‌در‌رویی چهار برد، پنج تساوی و پنج باخت در کارنامه پرسپولیس ثبت شده است. موضوع نویدبخش در این بین این است که اگر برانکو در بازی رفت و برگشت در مقابل الاهلی پیروز شود آمار کارنامه‌اش تغییر می‌کند و با شش برد از تعداد تساوی و باخت فزونی پیدا خواهد کرد. نتیجه این عملکرد صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا خواهد شد که برای فوتبال کشور بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود.
از سویی دیگر بیرانوند در زمان حضور در نفت تهران با الاهلی عربستان دیدار داشته و تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کرده است. بیرانوند در بازی مقابل الاهلی 7سیو خوب و چندین خروج عالی داشته است. از همین رو است که امروز می‌تواند برگ برنده پرسپولیس در مقابل الاهلی باشد.
علاوه بر این در نوک حمله طارمی 25 ساله رقابتی تنگاتنگ با عمر السومه 28 ساله خواهد داشت. در حالی که طارمی از السومه کم‌تجربه‌تر است اما به دلیل جوانی امکان برتری او بیشتر به ذهن می‌رسد. براساس آمار جهانی طارمی در 107 بازی 54 گل به ثمر رسانده، این در حالی است که رقیب او در الاهلی در 70 بازی 75 گل به ثمر رسانده است.


همچنین قیمت طارمی 4/2 میلیون یورو و السومه 4/7 میلیون یورو برآورد شده است. با توجه به همه برتری‌های آماری که السومه نسبت به طارمی در کارنامه خود دارد، در رقابت‌های امسال طارمی شش گل و السومه چهار گل به ثمر رسانده است. این موضوع شاید نقطه ضعفی برای الاهلی در بازی امروز باشد.
سیدجلال حسینی هم به دلیل دو اخطاره بودن در بازی امروز شرکت نخواهد کرد و این نکته به دلیل رهبری خوب تیم از سوی او کمی نگران‌کننده است. هرچند حسینی در بازی برگشت حضور خواهد داشت که خود بسیار امیدوار‌کننده است.
همچنین پرسپولیس در این بازی با پیراهن اسپانسر جدید به میدان خواهد رفت. یکی دیگر از نکات بازی پرسپولیس در مقابل الاهلی عربستان رنگ پیراهن این دو تیم است. هیجان و قدرت جنگنده بودن سرخپوشان تهران در مقابل آبی‌پوشان نکته جالب توجهی است که این بار به دلیل آبی‌پوش بودن الاهلی بر حس جنگندگی پرسپولیس می‌افزاید.
سرخپوشان تهران دو جلسه در زمینی که امروز بازی در آن برگزار خواهد شد، تمرین کرده‌اند و تقریبا با شرایط آب و هوایی آشنا شده‌اند. این موضوع اما از دشواری بازی در شرایط آب و هوایی گرم با رطوبت بالا کم نخواهد کرد.
از سویی دیگر این بازی با حضور شش داور برگزار خواهد شد. گرچه حضور شش داور در لیگ‌های اروپایی سابقه دارد اما در بازی‌های آسیایی بی‌سابقه بوده است. از همین رو امیدواریم نماینده کشورمان در مقایسه با گذشته کمتر دچار مشکلات ناداوری شود و شاهد بازی خوبی باشیم. در نهایت شش نکته اساسی درباره بازی امروز وجود دارد که پرسپولیس باید نسبت به آن توجهی جدی داشته باشد.
1- تمام تلاش خود را راستای گل نخوردن به کار ببندد. 2- اجازه شوت‌زنی به بازیکنان الاهلی ندهد. 3-از همه موقعیت‌های خود استفاده‌ای مثبت کند. 4- اگر اختلاف‌نظرهای کمال کامیابی‌نیا و برانکو به نتیجه برسد، حضور او در بازی موجب بالا رفتن حس تهاجم و جسارت خواهد شد. 5- ویژگی سرزنی السومه باید به درستی مهار شود. 6- در غیاب سید‌جلال حسینی خلیل‌زاده و انصاری به اهمیت نقش خود در بازی توجه کنند. همچنین بیرانوند نقشی بسیار اساسی در بازی دارد.
yahoo.com1@r_f60