اثرات برگزیت بر صنایع غذایی بریتانیا

صدف عباسی- صنایع غذایی بریتانیا اخطار داده‌اند اگر دولت نتواند جلوی مهاجرت دسته‌جمعی نیروی کار اروپایی از این کشور را بگیرد، اغتشاش و ضرر اقتصادی ایجاد خواهد شد. براساس مطالعه‌ای، تقریبا یک‌سوم صنایع غذا و نوشیدنی بریتانیا را کارکنان غیربریتانیایی تشکیل می‌دادند که از زمان تایید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دلیل عدم اطمینان از آینده خود، کارشان را ترک کرده‌اند.
خرده‌فروشان، کشاورزان، فرآوران مواد غذایی، کافه‌ها و رستوران‌ها با یکدیگر متحد شده‌اند تا با دولت در مورد اجتناب از بروز بحران در نتیجه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مذاکره کنند؛ اتفاقی که به گفته آنها می‌تواند بر توانایی این پیشه‌ها در کشت، تولید و سرویس‌دهی غذایی اثر بگذارد. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد داد حقوقی مشابه حقوق شهروندی بریتانیایی را برای کار در این کشور در نظر بگیرند که این پیشنهاد در نهایت رد شد. حدود یک‌پنجم از دو میلیون جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا که در بریتانیا مشغول کار هستند در صنایع غذایی و همچنین کشاورزی، فرآوری غذایی، خرده‌فروشی یا کیترینگ فعالیت می‌کنند.
اندرو اوپی، مدیر غذا و پایداری در کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا که نماینده اکثر خرده‌فروشان مهم این کشور است، گفت: «کاهش ناگهانی در تعداد کارگران واجد شرایط که عضو اتحادیه اروپا هستند، بعد از خروج بریتانیا از این اتحادیه، می‌تواند نتیجه قابل توجهی در زنجیره تامین مواد غذایی داشته باشد و از نظر قیمت و دسترسی، پیامدهای منفی برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی به همراه آورد.» وی در ادامه افزود: «کارگران اتحادیه اروپا برای تهیه غذا در بریتانیا اهمیت کلیدی دارند. نقش آنها از تولید‌کنندگان غذا گرفته تا انتقال‌دهندگان آن به مغازه‌ها در فراهم کردن خدمات و کیفیت مورد تقاضای مصرف‌کنندگان بریتانیایی بسیار حیاتی است.»
مدیر غذا و پایداری کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا همچنین گفت کارگران اتحادیه اروپا در زمان خروج بریتانیا از این اتحادیه باید در مورد وضعیت‌شان شفافیت بیشتری داشته باشند.


آخرین هشدارها از سوی صنایع غذایی زمانی داده شد که کسب‌وکارهای بریتانیایی با بزرگ‌ترین چالش خود در استخدام نیروی کار ماهر در طول یک دهه مواجه شدند. نرخ اشتغال بالا در ترکیب با سقوط ارزش پوند و بلاتکلیفی درباره آینده شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا باعث کاهش دسترسی به نیروی کار ماهر شده است.
اتحادیه ملی کشاورزان نیز اعلام کرده است که امسال تعداد کارگران فصلی که به بریتانیا می‌آیند تا 17 درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که آینده برای کارگران اروپایی شفاف نیست و از ارزش استرلینگ نیز کاسته شده است.
منبع: www.theguardian.com
Sadaf.abbassi@yahoo.com
سایر اخبار این روزنامه