آقای روحانی! این ۲۴میلیون را هم ببینید

آرمان: «دانستن حق مردم است»؛ این جمله واقعیتی است که نباید فراموش شود. امام خمینی هم بارها با بیان اینکه مردم محرم هستند بر لزوم بیان واقعیات تاکید کرده بودند. ایشان می‌فرمایند: «باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم، و همین‌طوری که آقایان می‌گویند بدون پشتیبانی مردم نمی‌شود کار کرد.» این نگه داشتن با بی‌‌‌اطلاع بودن مردم میسر نیست. سه‌شنبه روز گفتن‌هاست؛ روزی که رئیس‌جمهور با مردم سخن خواهد گفت و به سوالاتی که در اذهان باقی است، پاسخ می‌دهد. شاید تصور شود که با مدت کوتاهی که از آغازبه‌کار دولت دوازدهم می‌گذرد، رئیس‌جمهور جز تشریح برنامه‌هایش درآینده چه سخنی با مردم خواهد داشت، اما این‌گونه نیست، چراکه رأی مردم در 29اردیبهشت به او برای تحقق وعده‌های جدید و مهم‌تر از آن تکمیل برنامه‌هایی بود که در دولت یازدهم کلید زده شده، اما تمام نشده بود. به‌نظر می‌رسد گفت‌و‌گوی تلویزیونی روحانی با مردم در روز سه‌شنبه از با اهمیت‌ترین گفت‌وگوها باشد، چراکه مردم بیش از همیشه خواستار پاسخ به سوالاتشان هستند و از سوی دیگر واقفند که روحانی تا سال1400 حضور دارد. پس فرصت تحقق وعده‌ها در همین چهار سال پیش‌روست. سوالاتی که آقای روحانی باید به آنها پاسخ دهد در چه حوزه‌هایی است؟ مهم‌ترین خواسته جامعه از روحانی سخن گفتن بدون در نظر داشتن ملاحظات غیرضروری است، چراکه همین مردم بودند که در سال‌های 92 و 96 به روحانی اعتماد کردند و ملاحظه‌ای برنتابیدند، پس اکنون نوبت رئیس‌جمهور است که با مردم از آنچه بگوید که می‌گذرد و در این فرصت ‌از آن 24‌میلیون رأی هم بگوید که آیا انتظارات آنها را عملی خواهد کرد؟ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی در این گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی، اصول، خط‌مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهم‌ترین مسائل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیان می‌کند. پرویز اسماعیلی افزود: این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه‌شنبه ۷شهریور و حدود ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه اول سیما و همچنین رادیو سراسری پخش خواهد شد. این گفت‌وگو که همزمان با هفته دولت انجام می‌شود، اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری بعد از انتخابات پرشور ۲۹اردیبهشت و نیز آغاز فعالیت دولت دوازدهم خواهد بود.
چرایی عدم معرفی زنان
به‌نظر می‌رسد یکی از سوالاتی که ذهن جامعه را به خود مشغول کرده عدم استفاده از بانوان در دولت است. او چندی قبل گفت که درصدد استفاده از سه وزیر زن بوده، اما نشده است. دلیل این نشدن‌ها سوال بزرگی است که در ذهن جامعه شکل گرفته است. جامعه انتظار دارد رئیس‌جمهور به صورت کامل تشریح کند که چه موانعی بر سر راه استفاده از وزیر زن در کابینه وجود دارد و اینکه چرا دولت احمدی‌نژاد با آن مواجه نشد و توانست یک وزیر زن منصوب کند.
ریشه‌کن‌کردن فقر با چه سازوکاری؟


سوال دیگری که جامعه از روحانی خواهد پرسید برنامه‌های دولت برای رونق اقتصادی است. اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، می‌گوید: دولت پس از خاتمه کارزارهای انتخاباتی از انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته تا تعیین صلاحیت وزرا هرچه سریع‌تر فکری برای سفره غذایی شهروندان بکند. چهارساله دولت یازدهم صرف تلاش برای رفع تحریم‌ها شد و اکنون که تعاملات بین‌المللی بسیار بهتر از قبل شده است، جامعه در انتظار عمل به وعده‌هایی است که در زمان مذاکرات هسته‌ای مبنی بر رونق اقتصادی پس از حل پرونده هسته‌ای مطرح شد. یکی دیگر از وعده‌های روحانی ریشه‌کن‌ کردن فقر است که البته تحقق آن ساده نیست. روحانی در اردیبهشت 96 گفت: «به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بربندد.» بنابراین سه‌شنبه فرصت خوبی است که روحانی توضیح دهد برای تحقق این وعده طی چهار سال چه برنامه‌ای دارد.
وعده استفاده از جوانان چه شد؟
روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی سال96، وعده ‌داد که از حضور جوانان در دولت استفاده خواهدکرد، اما تنها یک وزیر جوان را منصوب کرد. سیدمحمود میرلوحی، معاون اجرایی شورای شهر، در این‌باره گفت: «رئیس‌جمهور وعده داده بود که کابینه را جوان‌تر می‌کند، صبر می‌کنیم تا ببینیم با انتصاب جوانان و زنان در بدنه وزارتخانه‌ها و در معاونت‌ها این مساله جبران شود.» بنابراین یکی دیگر از انتظارات از روحانی تشریح این موضوع است که از جوانان در کدام بخش‌های دولت بهره خواهد برد.
سازوکار تعیین استانداران چیست؟
تغیییر استانداران و فرمانداران خواسته دیگر جامعه از رئیس‌جمهور است، چراکه بسیاری معترفند همسو نبودن برخی مدیران استانی با دولت چه تبعاتی داشته است. البته چند روز قبل وزیر کشور از آغاز این تغییرات خبر داد، اما جامعه جویای این سوال است که چرا این تغییرات در دولت قبل رخ نداد و مهم‌تر از آن ملاک تعیین افراد برای حضور در استانداری‌ها چیست؟ آیا قرار است سهمی به رقبای سیاسی دولت داده شود یا با سپردن امور به شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی مسیر دولت در طی چهار سال هموار خواهد شد.
آرامش اجتماعی، سیاسی و...
یکی دیگر از وعده‌های رئیس‌جمهور ثبات و آرامش سیاسی و اجتماعی در کشور بود. 22اردیبهشت بود که روحانی اظهار داشت: «آزادی بیان و انتقادپذیری؛ باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند و جلوی آنها را نگیریم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزنند.» از سوی دیگر بارها با لغو کنسرت‌‌‌ها مخالفت کرد، اما هنوز این محدودیت‌ها وجود دارد و هرازچندگاهی شاهد لغو مراسم سیاسی و کنسرت‌ها در کشور هستیم. روحانی باید برای مردم تبیین کند که چه افراد و گروه‌هایی درصدد سلب آزادی‌های مشروع و قانونی جامعه هستند و دولت به چه دلیل توان مقابله با آنها را ندارد.