بی‌عقلی و تندروی با هم ارتباط دارد

روز گذشته جواد ظریف در چند گفت‌وگوی رسانه‌ای حضور یافت و به مواضع آمریکایی که درباره برجام مطرح شده بود، پاسخ داد. هم اظهارت نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و هم جان بولتون، جمهوری‌خواه تندوریی که جزء یاران ترامپ به حساب می‌آید. ظریف درباره طرح ضدبرجامی جان بولتون گفت: «بولتون اولین‌بار نیست که در این صحنه حضور دارد؛ بار قبل هم سیاست بولتون در ابتدای دهه ۸۰ شمسی دنبال شد و نتیجه آن را آمریکایی‌ها دیدند». به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف در پاسخ به طرح جان بولتون برای خارج‌کردن آمریکا از برجام گفت: «بی‌عقلی و تندروی با هم ارتباط دارد و این دو، نمونه برجسته سیاست مبتنی بر بی‌عقلی و منطق زور که شکستش بارها ثابت شده، تلقی می‌شود». 
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات و جنگ شش‌ساله سوریه با بیان اینکه حتما مردم سوریه از خود دفاع کرده و می‌کنند، همان‌طور‌که شش سال است در برابر فجیع‌ترین گروه‌های افراطی مقاومت کردند، یادآور شد: «بسیاری فکر می‌کردند در چند هفته این حرکت می‌تواند به شکست مردم سوریه منجر شود که الان شش سال گذشته و تروریست‌ها و افراطیون هستند که شکست خورده‌اند». 
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: «سایر سیاست‌های تهاجمی و تجاوزکارانه که متأسفانه رژیم صهیونیستی در منطقه ما نمونه بارز آن است و سیاستش براساس تجاوز و اشغالگری در هفت دهه گذشته شکل گرفته، حتما نتیجه‌ای جز آنکه در گذشته با آن مواجه بوده ندارد». ظریف با اشاره به طرح منتشر‌شده از سوی جان بولتون، سیاست‌مدار تندرو آمریکایی، در فضای مجازی علیه برجام نیز گفت: «طرح بولتون را که ظاهرا نتوانسته آن را مستقیما برای کاخ سفید ارسال کند، خوانده‌ام؛ این طرح حتما یک شکست بزرگ برای آمریکا خواهد بود و باعث انزوای بیشتر آمریکا در صحنه بین‌المللی خواهد شد. بولتون اولین‌بار نیست که در این صحنه حضور دارد؛ بار قبل هم سیاست بولتون در ابتدای دهه 80 شمسی دنبال شد و نتیجه آن را آمریکایی‌ها دیدند. اگر سیاست وی موفق بود آمریکا نیازی پیدا نمی‌کرد که 10 سال بعد از پیگیری آن به پای میز مذاکره بیاید و با ایران به تفاهم برسد». ظریف افزود: «بولتون سیاست نفی غنی‌سازی ایران را برای 10 سال پایه‌گذاری و پیگیری کرد و نتیجه این شد که بعد از 10 سال نفی غنی‌سازی در ایران تعداد سانتریفیوژهای ایران از 200 عدد به 20‌ هزار عدد رسید». او ادامه داد: «دستاورد طرح بولتون 19هزارو 800 سانتریفیوژ بود و این بود که آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمدند؛ بعد از اینکه مردم در انتخابات سال 92 نشان دادند فشار و تحریم بر اراده سیاسی مردم ما تأثیری نگذاشته است. مردم آمریکا هم از شکست این‌گونه سیاست‌ها که از سوي بولتون و افرادی مثل وی دنبال می‌شود، به‌خوبی اطلاع دارند و برای همین است که گوش شنوای زیادی برای این پیشنهادها در آمریکا هم وجود ندارد. حتما جامعه بین‌المللی هم به آمریکایی‌ها نشان داده که پیگیری این سیاست‌ها فقط به انزوای ایالات متحده می‌انجامد و نتیجه خوبی برای آنها نخواهد داشت». 
اظهارات هیلی نشان‌دهنده بی‌اطلاعی او از برجام است


وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیر هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در ارتباط با موضوع برجام نیز گفت: «آنچه خانم هیلی مطرح کرده، بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن توافق برجام است». به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف، گفت: «برجام چارچوب کاملی دارد، در همه زمینه‌ها راهکارهای خود را مشخص کرده و بسیار دقیق مذاکره و نوشته شده است». این دیپلمات عالی‌رتبه‌ کشورمان با بیان اینکه «ممکن است این توافق تمام خواسته‌های یک طرف را نداشته باشد که این یک امر طبیعی است»، ادامه داد: «هیچ توافقی همه خواسته‌های همه طرف‌ها را ندارد وگرنه دیگر اسم آن توافق نبود، بلکه دستورالعمل بود و اینکه نام برجام را توافق گذاشته‌اند، نشان‌دهنده این است که همه طرف‌ها در حوزه‌ خواسته‌های خود به یک حد میانی رسیده‌اند. آنچه خانم هیلی مطرح کرده بیشتر نشان‌دهنده بی‌اطلاعی ایشان از متن برجام است. در همه حوزه‌هایی که ایشان در ارتباط با برجام اظهارنظری کرده‌اند، برجام کاملا صریح و روشن است». 
ظریف تأکید کرد: «میزان نظارت در برجام مشخص است و اینکه ایشان ادعا کردند میزان راستی‌آزمایی ممکن برای آژانس و تأیید از سوی آژانس بستگی به میزان نظارت دارد، از اصل حرف غلطی است، چراکه برجام بحث راستی‌آزمایی، چارچوب راستی‌آزمایی و مبنای آن را تعیین کرده و اکنون به آنچه در برجام خواسته شده، عمل می‌شود». او تأکید کرد: «آنچه خانم هیلی می‌خواهند ممکن است متفاوت باشد و ایشان نمی‌تواند خواسته‌ها، آرزوها و آمال‌ خود را به‌عنوان ایراد برجام مطرح کند، حتما ایشان هم اگر مثل اسلافشان در جلسات مذاکرات حضور داشتند، می‌دانستند آنچه درباره برجام مورد توافق قرار گرفته یک حد متوازنی است که برای همه شرکت‌کنندگان قابل قبول بوده است، نه اینکه صرفا خواسته‌ها و امیال یک یا چند نفر از طرف‌های برجام باشد. این واقعیتی است که در اظهارنظرهای مقامات اروپایی و متحدان آمریکا نیز بیان شده و ما آن را مشاهده می‌کنیم». 
قصد داریم در این دوره هم از سفرای زن استفاده کنیم
«محمدجواد ظریف» در ارتباط تلفنی با رادیوجوان نیز در پاسخ به سؤالی درباره حضور جوانان و بانوان در این وزارتخانه گفت: «ما در دوره گذشته اولین وزارتخانه‌ای بودیم که معاون زن و همچنین سفیر زن داشتیم و اقدامات خانم افخم بسیار موفقیت‌آمیز بود و قصد داریم در این دوره هم از سفرای زن استفاده کنیم». او درباره بهره‌گیری از جوانان در این وزارتخانه تصریح کرد: «مدیران وزارت خارجه جوان‌ها هستند و روح جوان‌گرایی در وزارتخانه کنونی ادامه خواهد داشت. البته وزارت امور خارجه مانند نیروهای مسلح سلسله‌مراتبی است و دوستان ما باید مراحل را طی کنند که اساسنامه وزارت امور خارجه به نوعی ملزم می‌کند که هرکسی وارد می‌شود از وابسته تا رایزن و بعد سفارت را طی کند و ما جوانان نخبه‌ای داریم که در زمان کمتری این مراحل را طی کردند».