عدم استقبال از استدلال‌های ترامپ





ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکنون بارها از برجام و توافق هسته‌ای حمایت کرده است، بنابراین ، این که اخیرا گفته شده طرح برجام مکمل ، از سوی او مطرح شده صحت ندارد. او یکی از پایبندان به برجام است .


درکنار موضوع ناصحیح طرح تکمیلی برجام ، نقل قول دیگری هم از وی شده است. طبق این نقل قول او گفته که می‌توان مذاکراتی تازه درباره برجام در سال 2025 کرد و پیرامون موشک های بالستیکی کشورمان سخن گفت .
باید گفت این موضوع هم بسته به هشت سال دیگر و توان هسته‌ای ایران دارد . موشک‌های کوتاه برد، میان برد و دوربرد و قاره پیما وجود دارند و اگر کشوری سلاح هسته‌ای ندارد ایرادی ندارد تا صاحب این موشک‌ها هم باشد. پاکستان و هند همگی موشک‌های دوربرد دارند.
نگرانی جهانی وقتی است که کشوری علاوه بر سلاح هسته‌ای موشک قاره‌پیما نیز داشته باشد.
البته هشت سال دیگر همه کشورها صاحب اختیارند یک تاریخی را مطرح کنند و سپس در چارچوب شورای امنیت مذاکره کنند .
اما پیرامون نقل قول هایی که از ماکرون شده باید گفت، ممکن است رئیس‌جمهور فرانسه صرفا برای اعتبار حیثیت ترامپ صحبت‌هایی مبنی بر باز بودن راه مذاکرات در 2025 مطرح کرده باشد.ولی آنچه امروز مهم است این که هیچ یک از درخواست‌های ترامپ درباره برجام مورد استقبال قرار نگرفت .حتی تیم آمریکایی نیز پایبندی ایران به برجام را تایید کرد، دیدارهای اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکایی سازمان ملل در دیدار با آمانو، نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و مشاهده کردیم که آژانس روز چهارشنبه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد. استدلال ترامپ درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران هم نه مورد توجه آمانو و نه مورد توجه اروپایی‌ها قرار نگرفت. درحال حاضر کشورهای اروپایی به هجمه‌های ترامپ علیه برجام توجهی ندارند. بنابراین برجام به خاطر حفظ منافع جامعه بشری به این راحتی‌ها برچیده نمی‌شود اگر حتی فرانسه پیشنهادی هم
درباره 8 سال آینده داده باشد برای
موکول کردن نظرات ترامپ به آینده‌ای است که او در آن حضور ندارد.