اردوی مرگ!

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: دوباره دانش‌آموزان و اتوبوسی به نام مرگ! رفته بودند تا در اردوی دانش‌آموزی شرکت کنند همان اردویی که از چند روز قبل مسافرانش با کلی ذوق و شوق خود را برای آن آماده می‌کنند. آخر اردو رفتن آنهم با دوستان خیلی کیف می‌دهد. اما خواب لعنتی به سراغ راننده‌شان که می‌آید اردوی‌شان را با طعم مرگ و مصدومیت گره می‌زند و جمعه‌ای غم‌انگیز و پر از بغض و گریه برای خانواده‌هایشان رقم می‌زند. داستان از این قرار است که بامداد جمعه 10شهریورماه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی که در مقطع راهنمایی و دبیرستان تحصیل و عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی بودند و با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند؛ در محور داراب به بندرعباس واژگون می‌شود. متاسفانه در اثر این حادثه 9دانش‌آموز دختر کشته و 34 نفر نیز زخمی شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت وقوع این حادثه، خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس بوده است. در همین راستا مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: «حال ۱۳نفر از مصدومان وخیم گزارش شده و متاسفانه احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.»

۴ نفر از دختران قطع نخاع و قطع عضو شدند
متاسفانه در این حادثه بنا به گفته علی‌منش ،رئیس اورژانس استان فارس


دو نفر از مصدومان منتقل شده به بیمارستان‌ داراب یکی از اندام‌های خود را از دست دادند. دو نفر دیگر از دانش آموزان مصدوم نیز دچار قطع نخاع شدند.

بازداشت راننده اتوبوس
در این راستا رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت: راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که در وضعیت جسمانی سالم بسر می‌برد بازداشت شد. حجت‌الاسلام سید محسن موسوی گفت: دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است، همچنین از زمان وقوع حادثه تمهیدات لازم به‌دستور مراجع قضایی، فرماندار و امام‌جمعه برای مصدومان انجام شده است. موسوی اضافه کرد: علت حادثه در دست بررسی است و منتظر اعلام نتایج از سوی مراجع انتظامی هستیم. به احتمال زیاد، خواب‌آلودگی راننده، علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بوده است.

اتوبوس ولوو مجهز به سامانه سپهتن بود
از سوی دیگر رئیس پلیس راه راهور ناجا جزئیات لحظه واژگونی اتوبوس ولوو حامل دانش‌آموزان در شیراز را اعلام کرد و گفت: اتوبوس حادثه‌دیده مجهز به سامانه سپهتن بود. سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به اینکه اتوبوس حادثه‌دیده دارای سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی) بوده است، گفت: برابر اطلاعات این سامانه، سرعت اتوبوس در لحظه تصادف ۸۶ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. وی افزود: همچنین راننده این حادثه حدود یک ساعت و نیم رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود، ولی به‌نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وی تصریح کرد: برابر اطلاعات سامانه سپهتن راننده و خودرو مذکور پیش از این تخلف نداشته‌اند، اما برابر اطلاعات دریافتی، اتوبوس به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده به پایه پل برخورد و پس از آن به یک طرف واژگون شده است که همین شدت برخورد موجب این حادثه دلخراش شده است.

اسامی جانباختگان و مصدومان
اسامی 9 نفر از جانباختگان حادثه به شرح زیر است:
«مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی‌نسب، زهرا زرنگار، خانم فرهی به‌عنوان سرپرست، حمید محبت‌بخش کمک راننده.»
همچنین در این حادثه سهیلا کمالی، صدیقه صادقی،‌ معصومه گرجی‌زاده،‌ زهرا زبردست، محدثه شب‌راه، سیده فاطمه وجدانی، محدثه ذاکری، انسیه گلزاری، آرزو دیدار، فاطمه داوری، ساجده ذاکری‌نژاد، ملیکا سالاری، فرنگیس خودستان، طاهره طیما، فاطمه عباس‌زاده، نازنین روشنایی، سارا خادمی، زینب کریمی، نیلوفر قائدری، ریحانه بلالی، اسماء حسین‌زاده‌، معصومه خادم‌پور، مرضیه نجفی، زینب رحیمی، زهرا ارجمند، زینب شبانی، راضیه علیزاده، فاطمه نجفی، زهرا ذاکری، فرخنده محمدی‌نسب، رفیعه سلطانی، معصومه محمودی‌زاده و زینب جعفری در این حادثه مصدوم شدند.

دستور جهانگیری براى رسیدگى سریع
در پى جان‌باختن تعدادى از دانش آموزان هرمزگانى در سانحه واژگونى اتوبوس، معاون اول رئیس جمهور در پیامى ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌هاى آنان، از مسئولان ذیربط خواست تا ضمن بررسى علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگى شود.متن کامل پیام اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:«حادثه تلخ و غم‌انگیز واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی در شهرستان داراب که منجر به جان‌باختن و مصدوم شدن تعدادی از دانش‌آموزان عزیزمان شد، موجب تاثر و تالم فراوان شد. این مصیبت غمبار را به ملت ایران، مردم شریف استان هرمزگان و به ویژه خانواده‌‌های این عزیزان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از مسئولان ذیربط به خصوص وزرای محترم آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهم ضمن رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان با بررسی دقیق علت بروز این حادثه ناگوار، در اسرع وقت نتیجه را به اطلاع مردم بزرگوار ایران برسانند.»

پیگیری در مجلس
همچنین سید مصطفی ذوالقدر ، نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس و فاطمه ذوالقدر نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس ضمن ارسال پیام تسلیت بابت درگذشت جمعی از دانش‌آموزان دختر هرمزگانی در سانحه واژگونی اتوبوس ، از پیگیری این ماجرا در مجلس خبر داده‌اند. در این پیام آمده است:« اینجانبان این موضوع را از طریق مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش جناب آقای دکتر بطحایی پیگیری خواهیم کرد تا ضمن بررسی این موضوع به مشکلات حوزه آموزش و پرورش در استان هرمزگان به‌ویژه در شرق استان که با محرومیت‌های زیادی همراه است توجه جدی صورت گیرد و نتیجه آن را به اطلاع مردم شریف هرمزگان خواهیم رساند. امیدواریم دیگر در کشور شاهد چنین حوادث تلخ و ناگواری نباشیم.»

نماینده وزیر بهداشت عازم شیراز شد
از طرف دیگر معاون کل وزارت بهداشت، برای پیگیری وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، عازم شیراز شد. با دستور وزیر بهداشت، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به‌منظور رسیدگی به وضعیت مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عازم شیراز شد.