حذف قیمت مصرف کننده به محصولات کنسروی رسید

دبیر سندیکای صنایع کنسرو از صدور بخشنامه حذف درج قیمت از روی گروه های جدیدی از محصولات شامل کنسروها، توسط وزیر صنعت خبر داد. در این حال، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، موفقیت طرح حذف درج قیمت مصرف کننده را منوط به کاهش قیمت این کالاها در بازار دانست.سه هفته قبل بود که مصوبه دقیقه نودی وزیر صنعت دولت قبل مبنی بر حذف الزام تولیدکنندگان از درج قیمت مصرف کننده روی برخی کالاها خبر ساز و قرار بر این شد که از ابتدای مهرماه، این ابلاغیه برای محصولات بیسکویت، شیرینی، شکلات، کیک، چیپس، اسنک و محصولات سلولزی و بهداشتی به اجرا درآید.  
موضوعی که بعداً شریعتمداری وزیر جدید صنعت نیز از آن حمایت کرد. با این حال هم اینک خبرها حاکی از آن است که وزیر صنعت، دامنه شمول این طرح را گسترده تر کرده است. فارس به نقل از سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو گفت: بخشنامه حذف قیمت از روی انواع محصولات کارخانه ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شوری، مربا و عسل دارای بسته بندی از سوی شریعتمداری وزیر صنعت صادر شده است. وی با بیان این که حدود 150 قلم محصول شامل محصولات کنسروی می‌شود، ادامه داد: باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهیم تا مشخص شود کدام اقلام مشمول این بخشنامه می‌شوند و آیا این بخشنامه جامعیت بر تمام محصولات دارد یا خیر.دبیر سندیکای صنایع کنسرو در پاسخ به این سوال که آیا برای صدور این بخشنامه با شما مذاکره‌ای انجام شده بود، گفت: مذاکره‌ای با ما نشده، البته ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.در این حال، محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درتهران، در واکنش به افزایش دامنه شمول طرح اخیر، اظهار کرد: قرار بود طرح حذف قیمت از روی کالا به صورت مرحله‌ای و با رویت و رصد نتایج اجرای مرحله اول آن انجام شود. وی در عین حال گفت: در هر گروه از کالاهایی که تخفیف‌های غیرمتعارف و زیاد توسط عرضه‌کنندگان اعمال می‌شود، قیمت درج شده روی کالا غیرواقعی است.
آقاطاهر در پاسخ به این سؤال که بدون درج قیمت چگونه می‌توان قیمت کالاها را در بازار کنترل کرد، گفت: براساس قانون فروشندگان و خرده‌فروشان موظف به نصب اتیکت درج قیمت روی کالا هستند و اتیکت نصب شده روی کالا براساس فاکتور فروش کارخانه و همچنین سود قانونی اعمال می‌شود.
وی موفقیت این طرح را منوط به کاهش قیمت ها دانست و تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد و قیمت در حد قیمت‌های فعلی باقی بماند یا قیمت‌ها افزایش یابد، طرح شکست می‌خورد.