دستور روحاني به 4 وزير

شرق: رئيس‌جمهوري دستور رسيدگي به وضعيت دانش‌آموزان هرمزگاني و بازنگري در شيوه‌نامه اردوهاي دانش‌آموزي را صادر کرد و از وزيران آموزش‌وپرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکي، راه‌وشهرسازي و وزير کشور خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخير براي دانش‌آموزان هرمزگاني را به‌دقت بررسي کنند. اين خبر را روز گذشته محمود واعظي، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور، اعلام کرد؛ دستوري که در پی يک حادثه تلخ تصادف صادر شد. حوالي ساعت پنج بامداد جمعه دهم شهريور، يک دستگاه اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر اهل رودان (استان هرمزگان) در حومه داراب (استان فارس) واژگون شد و بر اثر آن، 9 دانش‌آموز دختر جان خود را از دست دادند و تعدادي قطع نخاع شدند و صدماتی جدي ديده‌اند. 
اين البته اولين‌ بار نيست که مسئولان بلندپايه کشور ازجمله رئيس‌جمهور، در پي وقوع يک حادثه که ابعاد ملي پيدا مي‌کند، واکنش نشان مي‌دهد. پيش از اين نيز در چندين مورد ديگر، مشابه اين اتفاق افتاد و رئيس‌جمهور دستور رسيدگي فوري به ماجرا داد. 
محمود واعظي در ادامه دراين‌باره افزود: رئيس‌جمهوري ضمن تسليت به خانواده‌هاي داغدار، دستورات لازم را به هريک از اين وزيران صادر و بر رسيدگي هرچه سريع‌تر به مسائل درماني مصدومان و خانواده‌هاي آسيب‌ديده تأکيد کرد. دکتر روحاني در گفت‌وگو با وزير آموزش‌و‌پرورش که به نمايندگي از ايشان براي رسيدگي به آسيب‌ديدگان به محل حادثه رفته بود، آخرين وضعيت دانش‌آموزان مصدوم و آسيب‌ديده و همچنين بررسي‌هاي کارشناسي درباره علت حادثه را مرور و به او دستور داد با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و در اسرع وقت، شيوه‌نامه‌هاي مربوط به اردوهاي دانش‌آموزي و وسايل مربوط به آن را بازنگري و آن را به نحوي اصلاح کنند که تردد با وسايل حمل‌ونقل عمومي، زمان و مسير سفر بر مبناي بالاترين ضريب استانداردهاي ايمني انجام شود. واعظي ادامه داد: رئيس‌جمهوري ضمن اطلاع از آخرين وضعيت درماني دانش‌آموزان مصدوم، دستورات لازم را براي رسيدگي سريع و کامل درماني به آسيب‌ديدگان، به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي صادر کردند.
همچنين سردار مهري، رئيس پليس راهور ناجا، روز گذشته در نشست خبري خود، علت وقوع حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني را تشريح کرد و گفت: اتوبوس از نظر شرايط زماني براي حرکت و تعداد راننده مشکلي نداشته و پليس در کنترل رفتار راننده، وضعيت ظاهري خودرو و معاينه فني خودرو، کوتاهي نکرده است. قانون نمي‌تواند از تردد وسايل نقليه عمومي در شب جلوگيري کند، البته شرايط ديد در شب کمتر است و براي وسايل نقليه عمومي در مسافت‌هاي طولاني بايد دو راننده باشند که اين خودرو نيز اين موارد را رعايت کرده است. مهري با تأکيد بر اينکه اين حادثه بر اثر بی‌توجهی به جلو و خواب‌آلودگي و خستگي راننده بوده است، گفت: سرعت خودرو نيز 85 کيلومتر بر ساعت بوده که بر اين اساس، راننده با سرعت مجاز حرکت مي‌کرده است. او با اشاره به اظهارات راننده ادامه داد: راننده ادعا مي‌کند خواب‌آلوده نبوده و به دليل نور بالايي که خودروي مقابل داشته، اين حادثه پيش آمده است؛ اما تشخيص افسر دال بر خستگي و توجه‌نداشتن به جلو بوده است. رئيس پليس راهور ناجا گفت: تردد اين‌گونه وسايل به شيوه‌نامه‌هاي آموزش‌و‌پرورش بستگي دارد، البته ما قصد داريم مانند تغييري که در شيوه‌نامه تردد راهيان نور داشتيم، با همکاري آموزش‌وپرورش نیز اين شيوه‌نامه‌ها تغيير کند. علي القاصي‌مهر، رئيس کل دادگستري استان فارس، نيز اعلام کرد دستوراتي در راستاي تشکيل پرونده و تکميل تحقيقات با قيد فوريت درباره علل اين حادثه صادر کرده است و گفت: دو اتوبوس ديگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگي مسئولان حوزه‌هاي قضائي هم‌جوار و با مشايعت پليس راه به استان هرمزگان بازمي‌گردند. او همچنين از بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستان شهرستان داراب خبر داد و تصريح کرد: دستور انجام تست مرفين و الکل صادر شده است. رئيس کل دادگستري استان فارس با تأکيد بر رسيدگي سريع به پرونده قضائي اين تصادف و شناسايي مقصر يا مقصران و علل وقوع اين حادثه، دستور بررسي وضعيت بيمه خودرو و دانش‌آموزان را نيز صادر کرد. او با اشاره به اينکه صدور مجوز حرکت در شب از سوي مسئولان اقدام اشتباهي بوده است، گفت: پس از کارشناسي، ميزان تقصير مقصران حادثه به‌صورت‌دقيق انجام و اطلاع‌رساني مي‌شود. 
در پي اين حادثه که با واکنش بسياری در شبکه‌هاي اجتماعي همراه بود، در کنار تعدادي از مسئولان دولتي، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه دولت دوازدهم هم در پيامي درگذشت دانش‌آموزان  هرمزگاني را تسليت گفت. در متن پيام محمدجواد ظريف آمده است: شنيدن خبر تلخ حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان و فرزندان دلبند اين مرز‌و‌بوم و سرمايه‌هاي علمي کشور که موجب کشته و زخمي‌شدن جمع زيادي از اين عزيزان شد، موجب تألم و تأثر بسيار شد. اين حادثه دردآور را به خانواده اين عزيزان و مردم هرمزگان تسليت مي‌گويم و با آنها ابراز همدردي عميق مي‌نمايم. از خداوند منان براي خانواده‌هاي داغدار صبر و اجر و براي آسيب‌ديدگان و مجروحان اين حادثه، شفاي عاجل خواهانم. گفتني است پيکرهاي تعدادي از دانش‌آموزان جان‌باخته هرمزگاني در سانحه واژگوني اتوبوس در داراب فارس، عصر روز گذشته در بندرعباس تشييع ‌شد.