نقشه راه ديپلماسي در 4 سال آينده

«وزارت خارجه در دولت دوازدهم دو ابراولویت خواهد داشت؛ یکی بحث «اقتصاد» و دیگری بحث «همسایگان» است که این دو را در دو معاونت به نام‌های «معاونت سیاسی» و «معاونت اقتصادی» ایجاد کردیم». جواد ظریف با اعلام این دو ابراولویت در وزارت‌ خارجه دولت دوازدهم، تأکید کرد که «برجام کماکان اولویت جمهوری اسلامی ایران است».
ظریف که به مناسبت هفته دولت با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت‌ گفت‌وگو می‌کرد، در مورد استراتژی چهارسال آینده دستگاه دیپلماسی گفت: «ما یک روابط خارجی متوازن داشتیم. در دنیای امروز ما نمی‌توانیم یک نگرش به یک قسمت از دنیا داشته باشیم و باقی را فراموش کنیم. سیاست بین‌المللی، سیاست جهانی‌شده است، سیاست ما تعامل گسترده با همه جهان است». 
وزیر خارجه اضافه کرد: «در دولت یازدهم بیشترین رفت‌وآمدهای ما با همسایگان و کشورهای آسیایی بوده و درواقع یک روابط خارجی متوازن داشتیم. شاید یکی از عواملی که این تصور ایجاد شده که دولت یازدهم تمرکزش روی اروپا و آمریکا بوده این است که در دوره‌های قبل تنها رفت‌‌وآمد ایران با کشورهای آفریقایی و آمریکای‌لاتین و در حد بسیار کمی با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی بوده و تقریبا هیچ رفت‌وآمدی با کشورهای اروپایی نبوده است و در دولت یازدهم که این ارتباطات فراگیر شده، برای برخی تصورات اشتباه ایجاد شده است. ما همان تمرکزی که بر همسایگان و آسیا و آمریکای‌لاتین داشتیم، بر کشورهای صنعتی و اروپایی هم داشتیم. در مراسم تحلیف سال 92 تقریبا ما هیچ نماینده‌ای از اروپا نداشتیم. این‌بار تعداد نمایندگانی که از اروپا داشتیم معادل تعداد نمایندگانی بود که از آسیا داشتیم. تعداد سفرهای بنده و سفرهای ریاست محترم جمهوری و همچنین تعداد سفرهایی که به ایران شده نشان‌دهنده‌ این واقعیت است که ما یک روابط خارجی متوازن داشتیم». او در ادامه گفت: «بنده معتقد هستم که در دنیای امروز نمی‌توانیم به یک قسمت از دنیا نگرش داشته باشیم و باقی را فراموش کنیم. شما برای یک سیاست خارجی موفق ناگزیر هستید با همه‌ دنیا ارتباط داشته باشید. به نفع کشور است که با همه دنیا ارتباط داشته باشید، البته باید مبانی‌ای بر این ارتباط حاکم باشد. مقام معظم رهبری در سخنانشان در مراسم تنفیذ فرمودند که تعامل گسترده با جهان؛ «با همه‌ جهان» و در جلسه‌ای که با هیئت دولت در محضر ایشان بودیم تأکید فرمودند که تعامل نباید به یک منطقه محدود شود. دقیقا این سیاستی است که ما دنبال کردیم و همین سیاست را ادامه خواهیم داد». وزیر خارجه در پاسخ به سؤال برخی منتقدان که ساختار «معاونت اقتصادی و سیاسی» در وزارت خارجه را قدیمی دانسته و معتقدند کارایی نداشته و اينكه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید که این ناکارآمدی در گذشته از بین برود، گفت: «ساختار معاونت سیاسی و اقتصادی به این شکلی که ما داریم طراحی می‌کنیم هیچ‌گاه وجود نداشته است. ما در یک دوره‌ای ساختار معاونت‌های منطقه‌ای و معاونت اقتصادی داشتیم و در یک دوره هم یک معاونت سیاسی داشتیم که درواقع همان تجمیع معاونت‌های منطقه‌ای بود. الان این‌طور نیست؛ درحال‌حاضر معاونت سیاسی ما مثل معاونت اقتصادی ما دو معاونت موضوعی هستند و بعد ادارات کل منطقه‌ای زیر نظر وزیر هستند که مستقیما با هر دو معاونت کار می‌کنند. هیچ‌گاه در گذشته چنین شکلی را نداشتیم و به همین دلیل بوده است که همیشه بین مدیریت منطقه‌ای‌محور و مدیریت موضوعی‌محور می‌توانسته برخی اختلافات در حوزه‌های کاری پیدا شود که امیدوار هستیم با این طراحی‌ای که بعد از بررسی‌های فراوان صورت گرفته است ان‌شاالله بتوانند هم‌افزایی داشته باشند».