سردرگمی ترامپ در برابر سلاح جهنمی «اون»

گروه بین الملل-سحرگاه یک‌شنبه زلزله‌ای کره شمالی را لرزاند. مرکز زلزله‌شناسی کره جنوبی شدت آن را 6.3 ریشتر اعلام کرد. نکته عجیب این زمین لرزه، گزارش مرکز زلزله‌شناسی چین بود که عمق این زمین‌لرزه را «صفر» اعلام کرد. کره شمالی ساعاتی پیش از این وقایع گفته بود توانایی‌های خود را درباره «بمب هیدروژنی» افزایش داده و آن را قابل کارگذاری بر موشک‌های قاره‌پیما کرده‌است.لحظاتی بعد،تلویزیون کره شمالی اعلام کرد که بمبی هیدروژنی با دستور «کیم جونگ اون» با موفقیت آزمایش شده است. ترامپ که  هفته پیش مدعی شده بود " رهبر کره شمالی رفته رفته به آمریکا احترام می گذارد" در واکنش به این اقدام که به نظر می رسد کمی گیج شده بود، در توئیتی نوشت: «گفتار و کردار آن ها (مقامات پیونگ یانگ) درقبال آمریکا همچنان خصمانه و خطرناک است.»  او در توئیت دیگری هم نوشت: «کره جنوبی دارد متوجه می‌شود، همان طور که من به آن ها گفتم، سخن گفتن از مماشات با کره شمالی کارایی نخواهد داشت و آن ها (کره شمالی) تنها یک چیز می‌فهمند!»  نخستین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ در حالی انجام شده است که این ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در یازده سال گذشته به شمار می رود. کارشناسان ژاپن می‌گویند که قدرت این بمب حدود ۱۰ برابر بمبی است که کره شمالی سال گذشته آزمایش کرد.  ویپین نارانگ، استاد علوم سیاسی در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست گفته که چنین بمبی قابلیت تخریب یک شهر را دارد.به گزارش بی بی سی، مقامات کمیته دفاعی کره جنوبی گفته اند که قدرت آزمایش کره شمالی معادل ۱۰۰ کیلوتن تی‌ان‌تی بوده است. بمبی که آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم بر شهر ناکازاکی انداخت قدرتی معادل ۲۰ کیلوتن تی‌ان‌تی داشت. بنابر این بمب آزمایش شده اخیر پنج برابر قوی‌تر از بمبی است که آمریکا در ۹ آگوست ۱۹۴۵ برشهر ناکازاکی فرود آورد. در همین حال، در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون دولتی کره پخش شد، این بمب با قدرتی «بزرگ و بی‌سابقه» توصیف شده که «اتفاقی مهم در رسیدن به هدف نهایی و تکامل قدرت اتمی کشور» بوده است. در این اطلاعیه همچنین این آزمایش اتمی «امتحان و تایید دقت و اعتبار» فناوری هسته‌ای کره شمالی عنوان شد.  قوی ترین بمب هیدروژنی که تاکنون بشر آزمایش کرده، بمب «تزار» است که شوروی در سال 1961  آزمایش کرد و قدرتی معادل 58 مگا تن تی ان تی داشت. یعنی بیش از 3000 مرتبه بزرگ تر از بمب اتمی استفاده شده در هیروشیما.
اکنون سوال این است که واکنش جهانی به آزمایش این سلاح جهنمی چه خواهد بود .در حالی که آمریکا طبق معمول به این اقدام اعتراض  کرده است اما اروپا به طور جدی تری به انتقاد از این مسئله پرداخته  است."فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آزمایش بمب هیدروژن کره شمالی را نوعی «تحریک آفرینی بزرگ» دانست. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی، خواستار «قاطع‌ترین پاسخ جامعه جهانی» شد. در عین حال وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد : درباره کره شمالی همه گزینه‌ها روی میز است، اما گزینه‌های نظامی مناسب نیستند. ترامپ نیز اواخر دیشب بعد از جلسه نشست امنیتی ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جدی بودن حمله آمریکا به کره شمالی گفت : « حالا ببینیم» .
بمب هیدروژنی چیست؟
بمب هیدروژنی نیرومندترین سلاحی است که تاکنون بشر توانسته به آن دست یابد. بر خلاف بمب اتمی معمولی که بخش بزرگی از نیروی ویرانگر خود را از شکاف هسته‌ «اورانیوم» یا «پلوتونیوم» به دست می‌آورد، بمب هیدروژنی این کار را از طریق ادغام هسته‌های عنصر «هیدروژن» انجام می‌دهد. این همان پروسه‌ای است که در خورشید هم اتفاق می‌افتد و در جریان آن مقدار بسیار زیادی انرژی آزاد می‌شود. برای این «هم‌جوشی هسته‌ای» مقدار بسیار زیادی حرارت و فشار لازم است و برای تامین آن به یک انفجار هسته‌ای نیاز است. به همین دلیل بمب هیدروژنی بمبی است که دو مرحله انفجار دارد و در جریان آن نخست از انفجار هسته‌ای به عنوان نوعی «چاشنی انفجاری» برای «هم‌جوشی هسته‌ای» استفاده می‌شود و سپس بر اثر حرارت ناشی از این انفجار، هسته‌های ایزوتوپ هیدروژن، یعنی «دوتریوم» و «تریتیوم» چنان متراکم می‌شوند که در هم ذوب می‌شوند.به همین دلیل،  قدرت بمب‌های هیدروژنی تقریباً ۱۰۰۰ برابر یک بمب هسته‌ای متعارف است.