سایه شایعه تبانی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: پس از کسب نتایج درخشان تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی فوتبال که منجر به ثبت رکورد 9 بازی بدون گل خورده و صعود به عنوان سومین تیم دنیا به این مسابقات شد، حالا با توجه به نزدیکی روابط سیاسی میان
دو کشور ایران و سوریه، برخی رسانه‌های خارجی از جمله در کشور کره جنوبی که مدت‌هاست زیر سایه فوتبال ایران و تدابیر کی‌روش ناموفق مانده است، اقدام به انتشار شایعه تبانی ایران و سوریه کرده‌اند. در صورت برد سوریه در مقابل ایران و ثبت نتیجه تساوی در بازی کره و ازبکستان، تیم سوریه می‌تواند جواز حضور مستقیم در جام جهانی آتی را بالاتر از کره جنوبی به دست آورد.
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در واکنش به این شایعات، در سخنان تندی اظهار داشت: «اینقدر کثیف و بزدلانه هستند این گونه نظرات و می‌خواهند علامت سوالی مقابل صعود مقتدرانه ایران بگذارند.» او همچنین افزود: «توصیه من به شما این است که اینگونه صحبت‌هایی که رسانه های دیگر انجام می‌دهند را فراموش کنید و کمک کنید به توسعه راهی که کمک می‌کند به آماده شدن بازیکنان کشورمان. عذرخواهی می‌کنم که می‌گویم کشورمان ولی تا زمانی که من این پیراهن مقدس را برتن دارم و تا زمانی که عمر دارم به ایران کشورم خواهم گفت و کمک می‌کنم به منافع آن.»
البته به نظر می رسد که چنین شایعاتی می تواند از برخی خوراک های داخلی نشات گرفته باشد. در مهر ماه سال 90 در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران در یک دیدار تدارکاتی با نتیجه 7 بر صفر فلسطین را شکست داد، حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان به انتقاد از این بازی پرداخت و با پیش کشیدن بحث آداب پهلوانی و اشاره به پوریای ولی نوشت: « ذوق زدگی برخی محافل ورزشی کشورمان از این پیروزی و دست افشانی آنها در پی این به قول خودشان، «جشنواره گل»! دیدنی و تاسف خوردنی بود و بعید نیست که روح پوریای ولی از خنده آنها به گریه افتاده و به زبان حال خطاب به آنان گفته باشد؛ من برای به دست آوردن دل شکسته یک مادر پیر، در مقابل حریفی که بی تردید بر او پیروز می شدم، تن به شکست دادم و شما همه آنچه در توان داشتید را برای شکست تیمی که به نمایندگی از مردم مظلوم فلسطین میهمان شما بود به کار گرفتید و در پی این پیروزی به وجد آمده و آن را «جشنواره گل» نامیدید! و حال آن که این پیروزی، با توجه به شرایط سخت تحمیل شده از سوی صهیونیست ها بر مردم مظلوم فلسطین و محروم بودن اجباری تیم یاد شده از تمرینات و امکانات فراوانی که شما در اختیار دارید، اهمیت چندانی هم نداشت، چه رسد به آن که «جشنواره گل»! نامیده شود! » او همچنین در اظهاراتی عجیب مدعی شد که سرمربی تیم فوتبال فلسطین صرف حضور در ایران اسلامی را افتخار خود دانسته است. او در عجیب ترین بخش از یادداشت خود نوشت:« با توجه به شرایط حساس کنونی چنانچه تیم ملی کشورمان نمی خواست آداب پهلوانی پوریای ولی را به طور کامل دنبال کند و به شکست مصلحت اندیشانه تن بدهد، دست کم می توانست در پی نتیجه مساوی باشد و یا به حداقل گل بسنده کند، نه آن که همه این ملاحظات را کنار بگذارد.»


با این همه سرمربی و کاپیتان فعلی تیم ملی فوتبال و برخی دیگر از ملی پوشان با مصاحبه و انتشار پست هایی نسبت به این شایعه واکنش نشان داده و هرگونه تداخلات سیاست با فوتبال را در آستانه دیدار ایران و سوریه نفی کردند.