گفتگوی چالشی رئیس اسبق

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ یک شوخی تلگرامی مشهور وجود دارد که برخی شبکه‌های صدا و سیما، از فرط بی مخاطب بودن، اگر بعضا برنامه‌های غیرخاص و بی‌محتوا را نیز در کنداکتور خود قرار دهند کسی متوجه نخواهد شد. برنامه‌ای که وحید یامین پور مجری تلویزیونی که نه به دلیل هنر اجرا که به خاطر موضع‌گیری‌ها و سوابق سیاسی‌اش در برخی شبکه‌ها و برنامه‌ها مورد حمایت قرار گرفت آن را اجرا می‌کند. برنامه‌ای که چندی پیش یامین پور در آن سخنانی در مورد بختیار به زبان رانده بود که تا مدت‌ها‌ خوراک تبلیغاتی به رسانه‌های ضد نظام داده بود. مصاحبه شنبه شب او در برنامه مذکور با عزت الله ضرغامی این بار نیز علاوه بر بروز ایرادات جدی حرفه‌ای در بحث اجرا، در شبکه‌های اجتماعی واکنش داشت.
در برنامه زنده اجرا شده که وحید یامین پور در بدو آن هیجان زده، مضطرب و نفس زنان به نظر می‌رسید و هر ازگاه تپقی نیز در سخنانش بروز پیدا می‌کرد، عزت الله ضرغامی به عنوان مهمان و کارشناس به برنامه دعوت می‌شود اما به کرات مشاهده می‌شود که آقای مجری میل بیشتری به کارشناس بودن از خود نشان می‌دهد. نخستین سوال برنامه به لحاظ حرفه‌ای عجیب و قابل تامل به نظر می‌رسد؛ چرا که بدیهی است برای هر برنامه تلویزیونی محور سوالات با مهمان بررسی می‌شود. یامین پور از رئیس سابق صدا و سیما می‌پرسد اگر جای من بودید اولین سوالتان چه بود؟! تا ضرغامی پاسخ دهد نمی‌دانم اما، شما به بحث فتنه علاقه مندید! گو آن که مخاطب نمی‌داند پروسه تولید یک برنامه سوال و جوابی آن هم در حوزه سیاست چگونه است.
از اظهار نظرهای جالب یامین پور در این برنامه می‌توان به این نکته اشاره کرد که او خطاب به ضرغامی مدعی شد در سیمای ملی به چهره‌ها‌ی گفتمان انقلاب اسلامی فرصت بحث داده نمی‌شود و بسیاری از اساتید دانشگاه و خطبای مشهور به این رویه که از زمان شما آغاز شد معترضند. ضرغامی هم در جواب مسئله عدم امکان پخش هر صحبتی را مطرح می‌کند و در ادامه اظهار می‌کند که خوب است با رعایت برخی سانسور‌ها‌ و قوانین حتی فیلم‌ها‌یی مانند تایتانیک نیز برای مردم پخش شود تا مردم از جلوه‌ها‌ی ویژه آن استفاده
کنند. با این حال همان طور که از ابتدا مشخص بود و خبرگزاری‌ها‌ی همسو با رویه سیاسی یامین‌پور در بخش‌ها‌ی خبری خود رپرتاژهای تبلیغاتی کار کرده بودند، ضرغامی قرار بود در مورد حوادث سال 88 صحبت کند.


مطلع بحث را مناظرات سال 88 و به خصوص مناظره مشهور شکل داد. جایی که یامین پور هنوز می‌توانست عواطف و نظریات سیاسی خود را در قامت مجری کنترل کند. رئیس سابق رسانه ملی در خلال ارائه توضیحات در خصوص برگزاری مناظرات و شرایطی که احمدی نژاد به وجود آورد، این نکته را مطرح کرد که وقتی احمدی نژاد از خس و خاشاک صحبت کرد فضا متشنج شد در حالی که می‌شد با یک جمله خوب ماجرا را ختم به خیر کرد. او پیشنهاد داد که مثلا احمدی نژاد می‌توانست در آن سخنرانی میدان ولیعصر (عج) با ادبیات خودش از طرفدارانش بخواهد برای سلامتی سبزها صلواتی بفرستند! یامین پور اما این اظهارات را برنمی‌تابد و آن را خوشبینی و به نوعی ساده‌انگاری و تقلیل مسئله عنوان می‌کند و مدعی می‌شود که
به قدر کافی حرف‌ها‌ی خوب زده شد اما معترضان گوش ندادند.
در ادامه با توضیحات عزت الله ضرغامی مبنی بر اینکه کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 درخواست تریبون زنده برای صحبت با مردم داشت اما راضی به ضبط استودیویی یا حضور مجری و طرف مقابل در این برنامه نبود، یامین‌پور بار دیگر از کسوت مجری خارج می‌شود. یامین‌پور می‌گوید: «کاش اجازه می‌دادید آن‌طورکه می‌خواست بیاید و صحبت کند. ما به هر حال شناخت داریم از ایشان. من در زمان ضبط استودیویی فیلم مستندشان در آن جا بودم. ایشان اگر یک هفته هم صحبت می‌کردند ما باید منتظر می‌ماندیم تا ایشان بالاخره استدلال کند که چرا مدعی بود رئیس جمهوری شده است. خب ما الان هشت سال است که منتظریم که ایشان استدلال کنند اما استدلالی نشنیدیم.» او همچنین اظهار داشت که در روز 9 دی امکان پخش شعارهای خشمگین مردم وجود نداشت و مردم دیگر
به جای شعار گریه می‌کردند.
در ادامه یامین پور با سوق دادن بحث به مسئله حصر، از مهمان برنامه می‌خواهد که در این خصوص توضیح دهد. چرا که رئیس وقت صدا و سیما به عنوان عضو بدون حق رای شورای امنیت ملی در این جلسات حضور داشته است. توضیحات این عضو شورای امنیت ملی اما به مذاق یامین‌پور خوش نیامد. ضرغامی با اشاره به حوادث پیش آمده در بهمن 89 و بیانیه منتشر شده از سوی کاندیدای ریاست جمهوری سال 88 و این توضیح که رئیس دولت اصلاحات نیز با آن همراه نشد، توضیح داد که حصر در جلسه شورا که با حضور همه اعضا از جمله حسن روحانی برگزار شد، هیچ کس مخالفتی با این راهبرد موقت برای کنترل ماجرا در آن شرایط خاص نداشت. او همچنین با اشاره به خروج نیروهای امنیتی از خانه مهدی کروبی به طرح این موضوع می‌پردازد که کارشناسان امنیتی باید نظر دهند که در ادامه اگر رفته رفته همین روند طی شود و حصر برداشته شود چه خواهد شد. آقای مجری اما این تئوری را نقد می‌کند. او با بیان این که قطعا این افراد توانایی رقم زدن اتفاقی را ندارند، این پرسش را مطرح می‌کند که تکلیف میلیون‌ها‌ نفری که آرامش و امنیت‌شان مخدوش شد چه می‌شود و او در اظهارنظری در برشمردن عواقب حوادث آن سال، جدای از هتک حرمت انقلاب، ولایت و خون شهدا، تحریم‌ها‌ را نیز به ماجرا می‌افزاید. او همچنین در این قسمت از برنامه با خروج کامل از قامت مجری، با بیان این نکته که چون دکترای حقوق جزا دارد می‌تواند اظهار نظر کند مدعی می‌شود در کشور یک کیف قاپ ممکن است به جرم محاربه اعدام شود و طبق نظر فقها و قضات حکم محصورین نیز محاربه است. او همچنین خطاب به ضرغامی می‌گوید شما محاکمه کنید و حکم اعدام صادر کنید اما اگر خواستید انجام ندهید. چون در تاریخ نمی‌شود پاسخ داد و بعد می‌گویند این‌ها‌ نتوانستند یا ترسیدند و ماجرا مغلوبه می‌شود.
ضرغامی اما در پاسخ نظر او را رد می‌کند و می‌گوید: با توجه به اقتضائات زمان، برگزاری دادگاه می‌تواند حکم سنگین و شرایط ویژه‌ای را به وجود بیاورد و من هم موافق آن نیستم. آقای مجری اما این بار بیشتر از همیشه ملتهب است. او با ادبیات خاص خود می‌گوید: «عمر این‌ها‌ دارد سر می‌آید. اگر بدون محاکمه فوت کنند خسارت بزرگی است.» رئیس سابق صدا و سیما اما در پاسخ با اشاره به سفارش رهبری مبنی بر توجه به متن و دوری از حاشیه اظهار می‌کند که در شرایط فعلی به جای برگزاری محاکمه دغدغه اصلی مردم مسائل اقتصادی و معیشت است. مردم هم در 9دی محاکمه شان را کردند. وحید یامین پور با اعتراض به مهمان برنامه خود بحث را ادامه می‌دهد و می‌گوید معترضان بعد از 9 دی
باز هم بیانیه دادند تا ضرغامی جواب دهد: «اگر از من می‌پرسید، این موضوع ارتباطی ندارد.»
یامین پور با لحنی خاص خطاب به ضرغامی می‌گوید: «هفت سال از این ماجرا گذشته است. ما مفسد اقتصادی را اعدام می‌کنیم اما مفسد سیاسی را به خانه 1200 متری و استخر و سونا و شمال می‌بریم. در صورت محاکمه چه بسا کسانی که هنوز هم دل با این افرادند از نظر خود برگردند. به قول شما الان مطالبات مردم معیشت‌شان است. آب هم از آب تکان نمی‌خورد اگر حکم اعدام این‌ها‌ بیاید، اما شما مخالف اعدامید.»
پس از این سخنان و در وقت کم باقی مانده مجری برنامه در خصوص مسائل حاشیه‌ای دیگری مانند تمایل به ریاست جمهوری مهمان خود می‌پردازد.