مدیریت فدراسیون با علم بیگانه است

شهروند| تغییر و تحولات در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، با پشت‌پرده و اتفاقات جالب توجهی همراه بوده است. محمد احسانی رئیس سابق کمیته آموزش که مدیریت او با حرف و حدیث‌های بسیار زیادی همراه بود،‌ حالا که جای خود را در کمیته آموزش به میرشاد ماجدی داده است،‌ در گفت‌وگو با «شهروند» حرف‌های بسیار مهمی درباره جایگاه علم در مدیریت فدراسیون و شایعات زمان مدیریت خود مطرح کرده که در زیر می‌‌خوانید.
  چند روز پیش همکاری شما با کمیته آموزش فدراسیون فوتبال به پایان رسید! شما خودتان استعفا دادید یا توسط مدیران فدراسیون از کار برکنار شدید؟
من خودم تصمیم گرفتم که دیگر نباشم.‌ سال گذشته استعفای خودم را به رئیس فدراسیون تحویل دادم. فکر می‌کنم وظایف خودم را تا جایی که از توانم برمی‌آمد، برای فوتبال ایران انجام دادم. در سال‌هایی که مسئولیت کمیته آموزش را برعهده داشتم، در تمام زمینه‌ها سعی کردیم برنامه‌محور آن هم از نوع علمی باشیم و بدون برنامه هیچ کاری را جلو نبریم. زمانی که من وارد کمیته آموزش شدم، شاید تعداد مدرسان بین‌المللی ما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید اما ما 20 مدرس بین‌المللی تربیت کردیم که درحال حاضر به‌عنوان مدرس در رشته‌های مختلف در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تدریس می‌کنند. همچنین در زمینه دانش‌افزایی مربیان استان‌ها،‌ در این مدت گام‌های موثری برداشته شد. ما تلاش کردیم به وضع مربیگری در فوتبال زنان هم مثل آقایان بها بدهیم و برنامه‌های زیادی برای افزایش سطح علمی فوتبال بانوان برگزار شد. در تمام این مدت البته مدرسان مشهور بین‌المللی فوتبال از آلمان و انگلیس و دانمارک با ما همکاری داشتند. حالا من از کمیته آموزش در شرایطی جدا می‌شوم که تمام برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها انجام شده و مدیر جدید فقط باید آنها را اجرایی کند.
  شما با دلخوری از فدراسیون فوتبال جدا شدید؟


دلخوری خاصی نبود. من با توجه به مشغله زیاد کاری و تدریس دانشگاهی دیگر نمی‌توانستم بیشتر از این در خدمت فدراسیون فوتبال باشم.
  زمانی که مهدی تاج به سمت ریاست فدراسیون فوتبال رسید،‌ به دلایلی نامعلوم تصمیم گرفت دفتر علمی و مطالعات راهبردی و آکادمی ملی فوتبال را  که زیرنظر آقای قراخانلو و علیزاده و شما اداره می‌شد، تعطیل کند. این اتاق تاثیری در تصمیم شما برای قطع همکاری و نوشتن استعفا نداشت؟
چرا! ما از برخورد آقای تاج ناراحت شدیم. به‌ هرحال من با ایشان رفاقت دیرینه‌ای داشتم، اما این کار را انجام دادند و ما هم دیدیم که شرایط برای همکاری فراهم نیست. البته تاج بارها و بارها با جداشدن من مخالف بود. او و سایر مدیران فدراسیون از من می‌خواستند به کار خودم ادامه بدهم اما خب فضا فراهم نبود.
  منظورتان را از فراهم‌نبودن فضا بیشتر توضیح می‌دهید؟
به هرحال نگاه هر مدیری به بحث علم نسبت به مدیر دیگر متفاوت است. به دور اول پر از اشتباه مدیریت کفاشیان کاری ندارم. به ‌هرحال او در دوره دوم تلاش زیادی کرد تا فوتبال ایران از نظر علمی پیشرفت داشته باشد. برخی مدیران اما هستند که بیشتر مدیر اجرایی هستند، نه مدیر علمی! در چنین شرایطی همیشه این نکته را هم باید در ذهن داشته باشیم که فوتبال ایران همیشه از نظر علمی از کشورهای پیشرفته عقب است و وقتی مدیریت به مبحث علم توجه زیادی ندارد، این فاصله بیشتر هم خواهد شد. من بدون تعارف باید بگویم که مدیریت فدراسیون فوتبال با علم بیگانه است و علم‌محور نیست! پس درجایی که علم‌محور نیست، کارکردن سخت خواهد بود و ما نمی‌توانیم باشیم.
  شما در ما‌ه‌های گذشته هم تقریبا حضور در فدراسیون فوتبال را به نشانه اعتراض تحریم کرده بودید؟
من به خاطر درخواست آقای کفاشیان وقتی تاج رئیس فدراسیون شد، دوره‌ام تمام شده بود، اما کفاشیان درخواست کرد بمانم و کارها را ادامه بدهم. خود تاج هم که بیشترین سابقه آشنایی و دوستی را با او دارم، چندین مرتبه خواهش کرد که کارم را ادامه بدهم. بنده قبول کردم اما بعد از اتفاقاتی که در آکادمی و دفتر علمی- پژوهشی فوتبال رخ داد، تصمیم گرفتم به برنامه‌های دیگر خودم برسم و به همین ترتیب در ‌سال جدید دیگر به فدراسیون فوتبال نرفتم.
  یکی از انتقادها به شما این بود که مدرک مربیگری نداشتید و با این‌که ریاست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال را عهده‌دار بودید،‌ خودتان به‌عنوان یادگیرنده در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کردید تا مدرک بگیرید؟
این حرف‌هایی که زدند، دروغ بود و صحت نداشت. من نیازی به مدرک مربیگری نداشتم. من دکترای علمی- ورزشی دارم. در انگلستان و ایران سال‌ها تدریس کرده‌ام و در همانجا هم مدرک مربیگری گرفتم.
  پس چرا در کلاس مربیگری که خودتان برگزار‌کننده آن بودید، شرکت می‌کردید؟
به من گفته شده بود که سطح آموزشی کلاس‌های مختلف در ایران خیلی پایین است. به همین دلیل در کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کردم تا در دوره‌های مختلف ایرادها را بررسی کنم. اگر به‌عنوان رئیس کمیته آموزش به کلاس‌ها می‌رفتم، این حضور تداوم پیدا نمی‌کرد. من با وجود شرکت در این کلاس‌ها هیچ‌وقت مدرک مربیگری هم برای خودم نزدم و از فدراسیون مدرکی دریافت نکرده‌ام. شما می‌توانید در این رابطه استعلام هم بگیرید. ضمنا من وقتی مدرس هستم، هیچ نیاز و برنامه‌ای برای مربی‌شدن نداشته‌ام که بخواهم مدرک بگیرم.
  شما می‌توانید به ما بگویید در این چند سالی که ریاست کمیته آموزش را برعهده داشتید، کدام مربی ایرانی توانست بالاترین مدارک مربیگری را اخذ کند؟
تمام مربیان فعلی فوتبال ایران در این کلاس‌‌ها شرکت کردند و من دیدم که آنها برای یادگیری انگیزه دارند و مطالعات زیادی هم می‌کنند. نتیجه این تلاش و برنامه‌ریزی‌ها همین تغییر نسلی است که امروز در عرصه مربیگری فوتبال ایران مشاهده می‌کنید. ببینید در چند ‌سال گذشته چندین‌نفر ار مربیان جوان وارد گود شده‌اند و دارند خوب هم کار می‌کنند. ما شاهد پوست‌اندازی و جوانگرایی در فوتبال ایران بودیم. این موضوع را با مربیان سال‌های قبل مقایسه کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که در تمام لیگ‌ها این پوست‌اندازی صورت گرفت.