ما مقصریم

شهروند| 6روز پس از واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، هر روز ابعاد تازه‌تری از این حادثه روشن می‌شود. بعد از این حادثه شبانه که 7 دانش‌آموز و دو تن دیگر در پی آن جان دادند و 34نفر مجروح شدند، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس روز گذشته خواب‌آلودگی و نبستن کمربند ایمنی را از دلایل حادثه هرمزگان دانست و راننده را مقصر اعلام کرد. به‌علاوه رئیس کمیسیون عمران مجلس حرکت اتوبوس در نیمه‌های شب و همچنین استفاده از راننده جوان بی‌تجربه را اشتباهات محرز این حادثه دانست. از سوی دیگر، دادستان عمومی استان هرمزگان هم از احضار بعضی از مدیران شهری برای تحقیقات درباره دیگر ابعاد پرونده خبر داد. دیروز در جلسه فوق‌العاده کمیسیون مجلس خواب‌آلودگی راننده، نبستن کمربند ایمنی، نبود گاردریل در جاده و نظارت‌نداشتن پلیس بر تذکر بستن کمربند ایمنی ازجمله عوامل موثر در واژگونی اتوبوس اعلام شد. همچنین وزیر آموزش‌وپرورش در اظهارنظر تازه‌ای گفت: «اگر دختران کمربند ایمنی بسته بودند، اتفاقی در این ابعاد نمی‌افتاد. تقصیر آموزش‌وپرورش است که محافظت و ایمنی را به دانش‌آموزان نیاموخته است.» حالا پس از تمام این اظهارنظرها، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان، از احضار بعضی مدیران استانی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی خبر داد: «مدیرکل آموزش‌وپرورش، معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش، مسئول دانش‌آموزی، مسئول اتحادیه مسافربری برون‌شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان به دادسرا احضار شدند.» به گفته سعید اسدی، این مدیران برای گرفتن توضیحات لازم احضار و تحقیقات جهت کشف ابعاد دیگر پرونده ادامه دارد.
جزییات جلسه کمیسیون آموزش
 درباره حادثه اتوبوس
حادثه آن‌قدر گسترده شده که روز گذشته جلسه فوق‌العاده کمیسیون آموزش مجلس درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی برگزار شد. آن‌طور که میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تشریح کرد، کمیته مشترکی از کمیسیون‌های آموزش و عمران ابعاد دقیق حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی خواهند کرد و گزارش نهایی را ارایه می‌دهند. او به ایسنا گفت: «در این جلسه وزیر آموزش‌وپرورش و مسئولانی از وزارتخانه‌های راه، بهداشت، نیروی انتظامی و پلیس حضور داشتند و هرکدام گزارشی از بررسی‌های خود را ارایه کردند و مجموعا اعضای حاضر در این جلسه بر این نظر بودند که خواب‌آلودگی راننده، نبستن کمربند ایمنی، نبود گاردریل در جاده و نظارت‌نداشتن پلیس بر تذکر بستن کمربند ایمنی ازجمله عواملی بوده که در این حادثه نقش داشته است.»


راننده خسته چندبار در مسیر اشتباه کرده است
بنا به ‌گفته محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، قرار است هفته آینده جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی برگزار   و گزارشی در این زمینه ارایه شود. او از دو اشتباه استراتژیک در این حادثه سخن گفت: «بررسی‌های اولیه حکایت از آن دارد که دو اشتباه استراتژیک در حرکت اتوبوس در نیمه‌های شب و همچنین استفاده از راننده جوان بی‌تجربه باعث بروز این حادثه تلخ شده است.» او با اشاره به بازدیدش از داراب (منطقه وقوع حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی) توضیح داد: «آموزش‌وپرورش هرمزگان در اعزام دانش‌آموزان دختر آن هم ساعت 23:30 شب اشتباه محرز کرده است. اگر حرکت آنها در روز بود، شاید این اتفاق رخ نمی‌داد. از طرف دیگر، باید سرپرستی همراه دانش‌آموزان برای اعزام به اردو باشد تا در طول مسیر وضع آنها به‌خصوص از نظر بستن کمربند را کنترل کند که چنین اتفاقی نیز رخ نداده است.» به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شرکتی که به آموزش‌وپرورش برای اعزام دانش‌آموزان خودرو داده است، دقت لازم را جهت استفاده از راننده‌ای باتجربه نکرده است: «راننده این خودرو جوانی ۳۲ساله بوده که آشنایی لازم با رانندگی در شب را نداشته است. این راننده پاره‌وقت رانندگی می‌کرده و در همان روز حادثه از ساعت یک تا 6 بعدازظهر رانندگی کرده و مجددا از ساعت ۱۰شب پشت فرمان نشسته است.»
او با این توضیحات گفت که اگر سرپرستی همراه دختران هرمزگانی بود متوجه خواب‌آلودگی این راننده می‌شد و ادامه داد: «این راننده به ‌دلیل خستگی و نداشتن استراحت قبل از حادثه و در طول مسیر چندین‌بار اشتباهاتی را انجام داده است.» همچنین رضایی‌کوچی با توصیف وضع جاده شیراز، داراب، بندرعباس که دوطرفه‌ بوده، نور خودرو‌های مقابل را در افزایش خستگی و خواب‌آلودگی راننده موثر دانست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ماموریت رئیس مجلس به این کمیسیون برای تهیه گزارشی درباره ابعاد این حادثه   خبر داد که قرار است برای اطلاع نمایندگان به هیأت‌رئیسه و نمایندگان ارایه شود؛ گزارشی که ناظر به وضع راه‌ها، آمار تصادفات، وضع سلامت رانندگان، شرکت‌های مسافربری، وضع اردوهای دسته‌جمعی و ورود و خروجی خودرو‌های حامل دانش‌آموزان و دانشجویان و به‌طورکلی وضع حمل‌ونقل جاده‌ای است.
دیه دانش‌آموزان جانباخته هرمزگانی؛ ۲۸۰‌میلیون تومان
موضوع دیه دانش‌آموزان، از دیگر موارد مربوط به این پرونده بود که تکلیفش معلوم و قرار شد همین امروز پرداخت شود. نایب‌رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بیمه دانا از سفر به استان هرمزگان برای پرداخت خسارت حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر خبر داد. صادق درباره برآورد کلی خسارت سانحه واژگونی اتوبوس، گفت: «برآورد کلی خسارت را نداریم، اما ۹نفر جان باختند که با توجه به این‌ که سانحه در ماه حرام اتفاق افتاده است، باید به هریک ۲۸۰‌میلیون تومان دیه پرداخت شود و بعضا خسارت نقص عضو و قطع نخاع می‌تواند بیش از دیه کامل یک فرد باشد، در رابطه با مجروحان نیز متناسب با خسارت وارده، پرداخت‌ها انجام می‌شود.»
مدیرعامل بیمه دانا همچنین با توضیح این‌که در این سانحه هفت دانش‌آموز و دو تن از دیگر سرنشینان خودرو جان باختند، دونفر قطع عضو و دونفر قطع نخاع شده‌اند، ادامه داد: «با توجه به تعهداتی که در بیمه‌نامه راننده و شرکت حمل‌ونقل وجود دارد، در نخستین فرصت یعنی چهارشنبه هفته جاری (امروز) با حضور در استان هرمزگان، بخشی از غرامت را به خانواده‌های جانباختگان به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کنیم.»
او البته تأکید کرد: «این پول‌ها به هیچ‌وجه نمی‌تواند آثار حادثه را جبران کند، اما امیدواریم تا حدودی برای مصدومان و خانواده‌های عزیز از دست‌داده کمک‌کننده باشد. اتفاقی که افتاد، هر چند لزوم توسعه فرهنگ بیمه‌ای را بیش از پیش یادآوری می‌کند، اما باید در راستای حفظ سرمایه‌های کشور بیشتر بر زیر ساخت‌ها متمرکز شد و قوانین و اصول ایمنی را رعایت کرد.»
وزیر آموزش‌وپرورش: ما مقصریم
دیروز محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در نشست هم‌اندیشی روسای ادارات و مدیران روابط عمومی آموزش‌وپرورش با تسلیت به مناسبت درگذشت جانباختگان حادثه داراب خبر داد که جلسه‌ای با نمایندگان مجلس دراین‌باره داشته است.
او با بیان این‌که به فرزندان خود یاد نداده‌ایم چگونه خود را در برابر خطر محافظت کنند، گفت: «درهمین حادثه داراب اگر دختران کمربند ایمنی بسته بودند، اتفاقی در این ابعاد نمی‌افتاد، زیرا اتوبوس فقط واژگون شده بود. تقصیر آموزش‌وپرورش است، ما ریاضی و فیزیک را خوب یاد داده‌ایم اما محافظت و ایمنی را به دانش‌آموزان نیاموخته‌ایم.» رئیس پلیس راه کشور هم این صحبت‌ها را تأیید کرد. به گفته او، اگر کمربندهای ایمنی بسته شده بود، قاعدتا میزان تلفات بسیار کمتر بود. به گزارش فارس، حمیدی ادامه داد: «تنها کسی که در این حادثه آسیب ندیده، راننده بوده که کمربند ایمنی خود را بسته بود و دلیل آن هم کنترل رانندگان از طریق سامانه سپهتن بوده که راننده مجبور به رعایت این قانون شده است.»
وزیر آموزش‌وپرورش همچنین در نامه‌ای به مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های این وزارتخانه، خواستار تشکیل کمیته ویژه برای بررسی دقیق سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی شد. او به این مسئول ماموریت داد تا همراه یک هیأت تخصصی، ابعاد دقیق سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی کنند. بطحایی روز گذشته در جمع خبرنگاران نشست هم‌اندیشی روسای ادارات و مدیران روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش، در این‌باره توضیح بیشتری داد: «تیمی متشکل از مسئول بازرسی و مسئول حراست و معاون پرورشی و یکی دونفر دیگر از معاونان تشکیل شد و ماموریت دادم اگر لازم است با حضور در منطقه موضوع را به صورت جدی پیگیر باشند.»
بطحایی، همچنین از توقف اردوهای شبانه تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت که گزارش اول این حادثه آماده است، هرچند هنوز ابهاماتی دارد. او این توضیح را داد که: «در پی تأکید رئیس‌جمهوری، تردد شبانه اتوبوس‌ها برای اردوها را لغو کردیم یعنی اردوهایی که منجر به تردد شبانه شوند، فعلا ملغی شده‌اند تا زمانی که آیین‌نامه به نتیجه برسد.» او درباره انتشار خبرهایی مبنی بر این‌که به برخی از والدین در مقابل امضای رضایتنامه پیشنهاد پول داده شده است، گفت: «یکی از وظایف تیم تشکیل‌شده بررسی این موضوع است تا با مراجعه به اسنادی که آن‌جا هست، دقیقا بررسی کنند. در مجلس یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد اما بنده شواهد کافی نداشتم؛ ظرف چند روز آینده این تیم به ‌صورت مستند بررسی می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر، چون براساس مقررات حتما باید رضایتنامه کتبی از اولیا برای اردو وجود داشته باشد.»
حوالی ساعت 4بامداد بود که در داراب فارس اتوبوس حامل 45نفر از دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان مناطق رودان و میناب که برای شرکت در مسابقات فرزانگان و نخبگان عازم شیراز بودند، واژگون شد. اکنون در محل واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب، به همت دو فرهنگی ۹ اصله نهال کاشته شده است تا یادآور خاطره جانباختگان باشد.