با حضور معاون اول رئیس جمهوروهمزمان با دهه ولایت صورت گرفت بهره‌برداری از 27 طرح آبرسانی در حوزه آب و فاضلاب شهر تهران با اعتباری بیش از 3000 میلیارد ریال

فاز اول پروژه ارتقاء کیفیت آب جنوب تهران (طرح قمربنی‌هاشم‌(ع)) با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
افتتاح 27 پروژه در حوزه آب و فاضلاب شهر تهران با اعتبار بیش از 3000 میلیارد ریال دکتر اسحاق جهانگیری صبح دیروزهمزمان با دهه ولایت، با همراهی سرپرست وزارت نیرو و استاندار تهران، طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران را مورد بهره‌برداری قرار داد.
این پروژه بخشی از طرح رینگ آبرسانی پیرامونی شهر تهران است که مطالعات آن در سال 90 انجام شده و شامل دو قسمت شرقی و غربی است که قسمت شرقی با اجرای 6 کیلومتر خط انتقال و 2 مخزن ذخیره، آب سد ماملو (تصفیه خانه هفتم) را برای ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب شرق تهران در مناطق جنوب بزرگراه بعثت و شهرک‌های مسعودیه، عسکریه، مسگرآباد، سلیمانیه و... منتقل می‌کند.
قسمت غربی نیز بخشی از آب سطحی را از تصفیه خانه دوم واقع در منطقه کن (غرب تهران) با انتقال آب از طریق خط لوله‌ای به طول 20 کیلومتر و عبور از معابر اصلی و آزاد راه تهران - کرج، جاده مخصوص و بزرگراه فتح و انتقال و دریافت آب از دو مخزن در منطقه تهرانسر به یافت آباد و جنوب غرب تهران منتقل می‌کند.


هدف از اجرای پروژه ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران انتقال آب سطحی تصفیه شده و جایگزینی با آب زیرزمینی به منظور ارتقاء کیفیت آب شرب ساکنان جنوب شهر تهران با جمعیتی بیش از 3.5 میلیون نفر است.
در این پروژه 26 کیلومتر خط انتقال در اقطار 2000، 1600، 1400 و 1200 میلیمتر و دو مخزن ذخیره و متعادل کننده به ظرفیت 75 هزار متر مکعب استفاده شده است.
در این مراسم علاوه بر افتتاح پروژه ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران، 27 پروژه در حوزه آب و فاضلاب شهر تهران با اعتباری بیش از 3000 میلیارد ریال در قالب حفر چاه، خطوط انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ، ایستگاه‌های تله متری، بازسازی و توسعه خطوط لوله آب و فاضلاب و نصب انشعاب فاضلاب نیز از طریق ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
دکتر جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از طرح ارتقاء کیفی آب تهران:
تامین آب شرب با کیفیت مناسب از مهمترین موضوعات در دستور کار دولت است
معاون اول رئیس جمهور محدودیت منابع آب را موضوعی نگران کننده برای امروز و آینده ایران دانست و گفت: البته در این خصوص هنوز وارد بحران جدی نشده‌ایم اما مسئله محدودیت منابع آب موضوعی جدی است که باید به آن بپردازیم و باید آن را به مساله‌ای ملی تبدیل کنیم.
این گزارش حاکیست دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دیروز در آیین بهره‌برداری از طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران با تبریک دهه ولایت اظهار داشت: خرسند هستیم که یکی از طرح‌های مهم کشور در بخش آب شرب امروز به بهره‌برداری رسید و خدمت جدیدی به مردم عزیز جنوب تهران ارائه می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور با تشکر از دست اندرکاران، پیمانکاران و مشاورین طرح و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) خاطر نشان کرد: طرح‌های مهمی در کشور توسط این قرارگاه اجرا می‌شود و قرارگاه توانسته است اجرای پروژه‌های اولویت‌دار دولت را به موقع به انجام برساند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری است که مسئله محدودیت منابع آب از اصلی‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود، افزود: برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار باید همواره محدودیت‌ها را در نظر گرفت و در میان محدودیت‌های مختلف هیچ محدودیتی به اندازه محدودیت منابع آب قابل توجه نیست.
دکتر جهانگیری ادامه داد: تقریباً تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور و استان‌های کویری و جنوب شرق و غرب کشور هر کدام با مشکل کمبود آب دست بر گریبان هستند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کمبود آب باید به مسئله‌ای ملی و مورد توافق همگان در کشور تبدیل شود، تصریح کرد: همه ارکان نظام باید برای حل مسئله کمبود آب بسیج شوند.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: مسئولیت اصلی این کار بر عهده وزارت نیرو است و در دولت یازدهم تمرکزی جدی بر این موضوع معطوف شد و دشت‌هایی که با عدم تعادل مواجه بودند شناسایی و طرح تعادل بخشی در این دشت‌ها به اجرا درآمد که البته باید در دولت دوازدهم نیز با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.
دکتر جهانگیری با اشاره به برگزاری مستمر و مرتب جلسات شورای عالی آب در دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم بیش از 31 جلسه رسمی شورای عالی آب برگزار شد و این درحالی است که در دوره‌های گذشته تعداد جلسات این شورا تک رقمی بوده است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است نیاز داشته باشیم که از خارج از کشور و از دریا منابع آب مورد نیاز کشور را تامین کنیم، گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به بخش مرکزی کشور باید به یک طرح جدی در کشور تبدیل شود و تامین آب با نمک زدایی از آب دریا و از طریق آب شیرین کن نیز توجه کنیم چرا که در بسیاری از کشورها آب مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود اما در ایران توجه چندانی به این روش صورت نگرفته است.
وی همچنین بر لزوم دیپلماسی قوی برای احیاء حق ایران از منابع مشترک آب با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: باید از طریق مذاکره و دیپلماسی قوی از حق آب ایران از منابع مشترک آب حفاظت کنیم.
دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت منابع از صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم، تصریح کرد: در دولت یازدهم تنها موردی که با اجازه خاص رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کردیم، برای تامین آب بود و دولت با استفاده از 8 میلیارد دلار از منابع این صندوق کارهای بزرگی در حوزه آب و خاک کشور به خصوص مهار آبهای مرزی انجام داد که در آینده اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسید و موجب خرسندی مردم خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مدیریت مصرف آب نیز اشاره و خاطر نشان کرد: باید در مصرف آب مورد نیاز کشاورزی صرفه جویی کنیم و خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های متعددی در این راستا تدوین کرده که تهیه الگوی کشت، کشت‌های متناسب با مناطق مختلف و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبخیزداری از جمله این طرح‌ها است.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که بصورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد تامین آب شرب با کیفیت مناسب برای همه مناطق کشور است زیرا سلامت مردم از مهمترین موضوعات مورد توجه مسئولین کشور است و کیفیت کالا و خدماتی که دولت به مردم عرضه می‌کند باید به گونه‌ای باشد که مردم دغدغه‌ای در خصوص سلامت خود نداشته باشند و کیفیت آب در این زمینه از اهمیت دو چندان برخوردار است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر جهادکشاورزی: واردات گندم امسال ممنوع است با حضور معاون اول رئیس جمهوروهمزمان با دهه ولایت صورت گرفت بهره‌برداری از 27 طرح آبرسانی در حوزه آب و فاضلاب شهر تهران با اعتباری بیش از 3000 میلیارد ریال هشدار مالکی نسبت به "کودتای سیاسی" در عراق نماینده تهران در مجلس خبرگان: دولت‌های نهم و دهم طرح‌های ناتمام بسیاری را تحویل دولت یازدهم داد از "غار حِراء"تا "غدیر خُم" بحران کره و انفعال آمریکا در تماس‌های تلفنی دکتر ظریف با وزرای خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی صورت گرفت ایران خواستار اقدام عملی برای توقف مسلمان‌کشی در میانمار شد رئیس‌ جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد لزوم اتخاذ تصمیم و برنامه‌های موثر برای پیشگیری و به حداقل رساندن حوادث دانش‌آموزی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: تصمیم جدیدی در خصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است نخستین گروه از حجاج ایرانی دیروز وارد فرودگاه امام خمینی شدند ترند: تلاش واشنگتن برای منحرف کردن گزارش آژانس شکست خورد وزیر بهداشت در مراسم معارفه رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی: دنبال منابع مالی پایدار برای طرح تحول سلامت هستیم