ما درحادثه جان باختن دانش آموزان هرمزگاني مقصريم

اعتماد| پنج روز پس از واژگوني اتوبوس اردوي دانش‌آموزان هرمزگاني و جان باختن هفت دختر دانش‌آموز، حواشي اين حادثه مسوولان آموزش و پرورش و دستگاه قضايي را درگير كرده است. روند تحقيقات قضايي در خصوص سانحه واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگاني با ماموريت دادستان عمومي و انقلاب مركز استان هرمزگان آغاز شده است و وزير آموزش و پرورش هم مي‌گويد كميته‌اي براي بررسي خطاها و كوتاهي‌هاي به عمل آمده در اين ماجرا تشكيل شده است.
پس از مصاحبه پدر يكي از دانش‌آموزان جان‌باخته در حادثه با برخي رسانه‌ها و طرح اين ادعا كه براي اين اردو از او رضايتنامه‌اي گرفته نشده است و پس از حادثه مسوولان آموزش و پرورش با پيشنهاد پرداخت هشت ميليون تومان از او خواسته‌اند تا رضايت خود را از رفتن دخترش به اين اردو اعلام كند، روز گذشته محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت كه اين موضوع توسط كميته‌اي از آموزش و پرورش بررسي مي‌شود: «تيمي مركب از مسوول بازرسي و مسوول حراست و معاون پرورشي و يكي دو تن ديگر از معاونين تشكيل شد و ماموريت دادم اگر لازم است با حضور در منطقه موضوع را به صورت جدي پيگير باشند. همچنين مسوولان قضايي وارد ماجرا شدند و اطلاعاتي كه لازم است در اختيارشان قرار مي‌گيرد و به‌طور شفاف عواملي كه باعث بروز اين اتفاق بوده كه كساني كه سهل‌انگاري كردند يا خطاهايي كه به دليل كم توجهي به مقررات، پيش‌ آمده روشن شود. يكي از وظايف تيم تشكيل شده بررسي اين موضوع است تا با مراجعه به اسنادي كه آنجا هست دقيقا بررسي كنند. امروز يكي از نمايندگان به اين موضوع اشاره كرد اما بنده شواهد كافي نداشتم، ظرف چند روز آينده اين تيم به صورت مستند بررسي مي‌كند كه آيا چنين اتفاقي رخ داده است يا خير. چون بر اساس مقررات حتما بايد رضايتنامه كتبي از اوليا براي اردو وجود داشته باشد.»
محمد بطحايي همچنين از كوتاهي در آموزش موارد ايمني به دانش‌آموزان ابراز تاسف كرد: «متاسفانه به فرزندان خود ياد نداده‌ايم چگونه خود را در برابر خطر محافظت كنند. در همين حادثه داراب به گفته كارشناسان اگر دانش‌آموزان كمربند ايمني بسته بودند اتفاقي در اين ابعاد نمي‌افتاد، زيرا اتوبوس فقط واژگون شده بود و پس از اينكه جرثقيل آوردند اتوبوس با چرخ‌هاي خود حركت كرد.» به گفته بطحايي اين كوتاهي از سوي آموزش و پرورش صورت گرفته است: ‌«تقصير آموزش و پرورش است، ما رياضي و فيزيك را به دانش‌آموزان خوب ياد داده‌ايم اما محافظت و ايمني را به آنها نياموخته‌ايم. ياد نمي‌دهيم كه چگونه وقتي در معرض خطرند از خود صيانت كنند.»
از سوي ديگر اسدي، دادستان عمومي و انقلاب مركز استان هرمزگان از احضار مديركل آموزش و پرورش، معاون مديركل آموزش و پرورش، مسوول دانش‌آموزي، مسوول اتحاديه برون‌شهري و مديركل راهداري استان هرمزگان به دادسرا در رابطه با حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان خبر داد و به خبرگزاري ميزان گفت: «اين مديران براي اخذ توضيحات لازم احضار و تحقيقات جهت كشف ابعاد ديگر پرونده ادامه دارد.»