فراكسيون اميد خود را براي سال دوم فعاليت آماده مي‌كند

گروه سياسي| هيات رييسه جديد فراكسيون اميد خودش را براي دومين سال فعاليت آماده مي‌كند. تركيب 9 نفره هيات رييسه فراكسيون ديروز نخستين جلسه خودشان بعد از تعيين اركان هيات رييسه را برگزار كردند. آن هم در روزهايي كه ايام تعطيلات تابستاني نمايندگان مجلس است. با اين حال اما آنها در جلسه‌اي كه برگزار كردند درباره برنامه يك سال آينده فراكسيون با يكديگر سخن گفتند تا نقايص و كاستي‌هاي اين فراكسيون را رفع كنند. آن‌طور كه بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد به «اعتماد» مي‌گويد ديروز فقط آيين‌نامه اجرايي اركان هيات رييسه را تصويب كرده‌اند و نحوه اجرا و جزييات آن را به جلسه بعدي موكول كرده‌اند كه حدود دو هفته بعد برگزار خواهد شد. ديروز تقسيم كار هيات رييسه براي پرهيز از تداخل كاري ميان اركان مختلف آن به تصويب رسيد. اما اينكه نواب رييس و دبيران و ناظرين در چه حوزه‌هايي به مشخص فعال شوند و دقيقا چه اموري را دنبال كنند به جلسه بعدي واگذار شد.
فعال‌تر شدن هفت كميته تخصصي فراكسيون اميد
اما پارسايي در سخنانش اشاره‌اي هم به تدابير در نظر گرفته شده براي فعال كردن كميته‌هاي تخصصي فراكسيون اميد دارد كه قرار است ذيل هيات رييسه فعال شوند و كارشان را قوي‌تر از گذشته پيش ببرند. فراكسيون اميد هفت كميته تخصصي از جمله كميته سياسي، بين‌الملل، اجتماعي و فرهنگي و زيرساختي و اقتصادي دارد كه البته در يك سال گذشته در عمل چندان فعال نبوده‌اند. پارسايي درباره فعاليت اين كميته‌ها در سال جديد مي‌گويد شايد لازم باشد تا تعداد اين كميته‌ها افزايش يابند يا برخي آنها را با هم ادغام كنيم و تعدادشان كاهش يابد كه تصميم قطعي در اين باره در جزييات مشخص خواهد شد. او در پاسخ به اينكه چرا در يك سال گذشته فعاليتي از سوي كميته‌هاي فراكسيون اميد انجام نشده است، مي‌گويد: اين كميته‌ها بلافاصله با شكل‌گيري هيات رييسه شكل نگرفتند و چند ماه بعد تشكيل شدند. به علاوه اينكه تشكيل آنها در سال گذشته تجربه اول بود. البته به فراخور خودشان هم كارهايي كردند اما خب واقعيت اين است كه فعاليتي كه نمود خارجي داشته باشد و قابل ارايه باشد از سوي آنها انجام نشد. پارسايي ادامه مي‌دهد: ‌امسال قصدمان اين است كه كميته‌ها با توجه به تجربه يك سال گذشته اگر ضعفي دارند بر طرف شود و نقاط قوت‌شان تقويت شود و بتوانيم خروجي خوبي براي يك سال آينده داشته باشيم. قطعا يك سال آينده با فعال شدن اين كميته‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفته است فراكسيون با قدرت بيشتري فعال خواهد شد.
فراكسيون اميد چگونه به مسائل تقنيني و نظارتي ورود مي‌كند؟
آنطور كه پارسايي به اعتماد مي‌گويد نحوه ورود فراكسيون به مسائل تقنيني و نظارتي هم از جمله موارد ديگري است كه آنها در جلسه ديروز به آن پرداخته‌اند. هرچند هنوز جزييات و چگونگي آن مشخص نيست اما پارسايي مي‌گويد: هم نقاط ضعف فراكسيون در تصميم‌گيري‌ها را ديديم و هم نقاط قوت را در نظر گرفتيم و بر اين اساس كليات نحوه ورود فراكسيون در تصميم‌گيري‌ها را تصويب كرديم. قرار است در راستاي مسائل سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي بتوانيم پيشنهادهاي خوبي را در دستور كار فراكسيون بياوريم. به گفته او يكي از وظايف كميته‌هاي تخصصي اين است كه بايد مشكلات و خلأها را بررسي كنند و براي حل و رفع آنها طرح به فراكسيون بياورند. علاوه بر اينكه خود كميته‌ها بايد پيشنهاد و طرح بياورند آنها بايد خودشان بر طرح‌ها و لوايحي كه در مجلس ارايه مي‌شود، نظر بدهند و به هيات رييسه و مجمع عمومي درباره آنها گزارش بدهند.