افزایش نرخ ارز باعث فشار اقتصادی بر مردم می‌شود

گروه اقتصادی-
قیمت سکه طی هفته گذشته از یک میلیون و 242 هزار تومان به یک میلیون و 272 هزار تومان رسید تا با افزایش 30 هزار تومانی در یک هفته، از بی‌ثباتی قیمت در این بازار پرده بردارد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته دچار نوسانات کم سابقه‌ای شد، نوساناتی که کارشناسان از دلایل متعددی درخصوص بروز آن خبر می‌دادند؛ در ابتدای هفته گذشته قیمت سکه با یک افزایش ناگهانی، 12 هزار تومان افزایش یافت و با افزایش 11‌هزار تومانی روز دوم، مجموعا 23 هزار تومان افزایش را در قیمت خود ثبت نمود.
اما این تمام آنچه که در این هفته رخ داد، نبود. هرچند قیمت سکه پس از آن اندکی کاهش یافت ولی باز هم روند افزایشی خود را پی گرفت تا هفته قبل به یک هفته عجیب در افزایش قیمت سکه تبدیل شود. چراکه قیمت سکه که در ابتدای هفته قبل، یک میلیون و 242 هزار تومان بود، در پایان هفته به یک میلیون و 272 هزار تومان رسید تا مجموعا نمایشگر افزایش 30 هزار تومانی قیمت سکه باشد.


افزایش 30 هزار تومانی قیمت سکه که نشان دهنده بی‌ثباتی در قیمت‌های این بازار طی هفته گذشته بود، تنها اتفاق بازار سکه و ارز محسوب نمی‌شود، چه اینکه نرخ ارز نیز در همین بازه با افزایش رو به رو شد تا پس از عبور قیمت یورو از پنج هزار تومان، دلار هم وارد کانال سه هزار و 900 تومان شده باشد.
نرخ دلار در ابتدای هفته گذشته معادل سه هزار و 890 تومان بود که در انتهای هفته به سه هزار و 914 تومان افزایش یافت، که نشان دهنده افزایش 24 تومانی نرخ ارز در هفته گذشته است.
درخصوص علت این افزایش قیمت، کارشناسان معتقدند انتشار آمار‌اشتغال آمریکا که موجب افزایش قیمت هر اونس طلا از 1325 به 1334 دلار (که بالاترین رقم پس ماه نوامبر می‌باشد) شده و کاهش نرخ سود بانکی در داخل کشور (که تا حدودی می‌تواند منجر به ورود تقاضای جدید به چنین بازار‌هایی شود) از جمله عوامل این افزایش قیمت در بازار‌های مذکور (خصوصا بازار سکه) می‌باشد.
دولت درخصوص مدیریت بازار ارز
 تصمیمات عجولانه نگیرد
در همین راستا، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت نباید درخصوص مدیریت بازار ارز تصمیمات عجولانه بگیرد گفت: افزایش نرخ ارز باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم می‌شود و تاثیرات تورمی سنگینی به همراه خواهد داشت.
به گزارش خانه ملت، محمد مهدی مفتح درخصوص متوقف شدن فروش ارز مسافرتی به نرخ ارز مبادله‌ای اظهار داشت: متغیر نرخ ارز در اقتصاد کشور بسیار تعیین‌کننده است و ان شاءالله دولت با بررسی کارشناسانه و لحاظ تمامی جوانب، بازار ارز را مدیریت کند.
وی افزود: دولت نباید درخصوص مدیریت بازار ارز تصمیمات عجولانه اتخاذ کند به دلیل اینکه نرخ‌ها در بازار ارز، تاثیرات گسترده‌ای در اقتصاد کشور به همراه دارد اما اگر دولت درباره متوقف شدن فروش ارز مسافرتی، به نرخ ارز مبادله‌ای، بررسی‌های لازم را انجام داده، به طور طبیعی باید تاثیرات اجرای این مهم را گزارش دهد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با‌اشاره به اینکه توقف شدن فروش ارز مسافرتی به نرخ ارز مبادله‌ای به مسافران خارج از کشور، اقدام مناسبی بوده است، بیان کرد: اما دولت باید با بررسی کارشناسی بداند که قصد انجام چه کاری را در مدیریت بازار ارز دارد.
مفتح اضافه کرد: باید توجه داشت افزایش نرخ ارز باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم، خصوصا اقشار مستضعف و کم درآمد می‌شود و تاثیرات تورمی سنگینی به همراه خواهد داشت و باید بررسی شود که از افزایش قیمت دلار و تورم ناشی از آنچه کسانی منتفع می‌شوند.