امروز در ميانمار يک فاجعه بزرگ انساني در حال وقوع است

شرق: رئيس‌جمهوري روز گذشته براي شرکت در اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي در حوزه علم و فناوري به آستانه، پايتخت قزاقستان سفر کرد. در اين سفر دوروزه که به دعوت رسمي رئيس‌جمهور قزاقستان صورت گرفته است، حجت‌الاسلام حسن روحاني علاوه بر سخنراني در اين اجلاس، ملاقات‌هايي نيز با سران کشورهاي اسلامي، ازجمله نورسلطان نظربايف، رئيس‌جمهور قزاقستان، خواهد داشت و علاوه بر روابط دوجانبه، درباره مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو خواهد کرد.
پرويز اسماعيلي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور، درباره اين سفر گفت: «بررسي روابط نوظهور بين علم و تکنولوژي و جايگاه کشورهاي اسلامي در اين عرصه و همچنين جست‌وجوي راهکارهاي گسترده‌تر همکاري، از محورهاي اصلي اين اجلاس است. علاوه بر سران کشورهاي اسلامي، شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي و نيز رؤساي نهادهاي بين‌المللي نيز در اين اجلاس شرکت داشته و در نهايت بيانيه مشترکي منتشر خواهد شد».
به گزارش سايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين اولين اجلاس علوم و فناوري است که کشورهاي اسلامي در سطح سران برگزار مي‌کنند. در اين اجلاس که سران و وزراي علوم ۵۷ کشور اسلامي در آن شرکت مي‌کنند، سند علوم و فناوري ۱۰ساله
(۲۰16-۲۰26) OIC  به تصويب وزرا و سران کشورهاي اسلامي خواهد رسيد. نشست آستانه در چارچوب مأموريتي برگزار مي‌شود که بيستمين نشست سران کشورهاي اسلامي در قاهره (بهمن 1391) به کميته دائم همکاري‌هاي علمي فناوري سازمان همکاري اسلامي (COMSTECH)، براي برنامه‌ريزي و برگزاري نشست سران علم و فناوري جهان اسلام محول کرده است. «کامستک» اولين جلسه خود را با هدف بررسي پيش‌نويس برنامه توسعه علم و فناوري کشورهاي عضو در دهه آينده (۲۰16-۲۰26) در شهر جده عربستان برگزار کرد. در نشست جده (اسفند ۱۳۹۳)، پيش‌نويس برنامه علم و فناوري کشورهاي عضو سازمان در دهه آينده (۲۰16-۲۰26) بررسي شد و اين پيش‌نويس در نشست پانزدهم مجمع عمومي کامستک در سال ۲۰2۶ در اسلام‌آباد پاکستان مجددا به بررسي کشورهاي عضو رسيد.


روحاني: حل مشکلات جوامع بشري در سايه علم و فناوري امکان‌پذير خواهد بود
رئيس‌جمهوري روز گذشته، پيش از عزيمت به قزاقستان، در جمع خبرنگاران ضمن تبريک عيد سعيد غدير به ملت بزرگ ايران و مسلمانان جهان، گفت: «عيد غدير روز تداوم راه هدايت است و پيامبر اسلام(ص) مسير هدايت آينده بشر را به مسلمانان معرفي کرد و اين مسير باعث شده که امروز راه راستين اسلام را در پيش‌رو داشته باشيم».
به گزارش ايسنا، حسن روحاني با ابراز خوشحالي از اينکه اولين سفر در دولت دوازدهم مصادف شده است با روز عيد غدير، افزود: «موضوع اجلاس در آستانه پايتخت قزاقستان، علم و فناوري است و اين در حالي‌ است که در دنياي امروز، حل مشکلات جوامع بشري نظير فقر، اشتغال، امنيت غذايي، زيست‌محيطي، آب و انرژي تنها در سايه علم و فناوري امکان‌پذير خواهد بود».
او با تأکيد بر اينکه علم و فناوري مي‌تواند توسعه‌ای پايدار و اشتغال‌زا را براي ما فراهم کند، عنوان کرد: «برخي از کشورهاي اسلامي شرکت‌کننده در اين اجلاس، به‌ويژه ايران، از پرچم‌داران اصلي علم و دانش در قرون گذشته هستند؛ کمااينکه ايران پرچم‌دار علوم پيش از اسلام و تمدن اسلامي در جهان اسلام بوده است».
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه همکاري، هماهنگي و هم‌رأيي کشورهاي اسلامي در اين راستا مي‌تواند همه ما را ياري کرده و ما را به اهداف اصلي برساند، گفت: «اين اولين اجلاسي است که در زمينه علم و فناوري ميان سران کشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود و در آن قرار است سند 10ساله  ٢٠٢٦ بررسي شود که در چارچوب آن، چگونگي همکاري‌هاي آموزشي در دنياي اسلام، حل معضلات کشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي کشورهاي اسلامي مشخص خواهد شد». او با اشاره به اينکه همکاري در زمينه مرز دانش، فناوري‌هاي نوين و علوم کاربردي، از ديگر مباحث مطرح‌شده‌ در اين اجلاس است، افزود: «در اين سند، بحث مگاپروژه‌ها و مشارکت کشورهاي اسلامي با هم در انجام پروژه‌هاي بزرگ نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت».
روحاني بررسي چگونگي همکاري دانشگاه‌هاي برتر کشورهاي اسلامي و ارتباط فناوري جهان با دنياي اسلام را از ديگر زمينه‌هاي اين اجلاس عنوان کرد و گفت: «اميدواريم اين اجلاس پايه خوبي براي همکاري بهتر کشورهاي اسلامي در علم و فناوري باشد».
رئيس‌جمهور با بيان اينکه در حاشيه اين اجلاس جلسه‌اي در رابطه با بررسي اوضاع ميانمار ميان سران برگزار مي‌شود، گفت: «امروز در ميانمار يک فاجعه بزرگ انساني و يک پاک‌سازي قومي و ايدئولوژيک در حال وقوع است و صدها هزار مسلمان در اين منطقه آواره شده‌اند و دنياي اسلام نمي‌تواند در مقابل اين اقدامات سکوت کند».
او با انتقاد از سکوت و کوتاهي سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي در برابر اين جنايت‌ها در ميانمار، عنوان کرد: «بايد فشارها عليه دولت و ارتش اين کشور افزايش يافته و سازمان‌هاي بين‌المللي تحرک داشته باشند و همسايگان اين کشور نظير چين و بنگلادش نيز بايد در اين راستا و رسيدگي به آوارگان همکاري و کمک کنند».
روحاني با اشاره به اينکه در حاشيه اين اجلاس مذاکرات دوجانبه و ديدار‌هايي نیز با برخي سران کشورهاي اسلامي داريم، گفت: «در اين ديدارها، درباره روابط دوجانبه و توسعه مناسبات في‌مابين گفت‌وگو خواهيم کرد».
در مراسم بدرقه رئيس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد، علي‌اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهور و جمعي از وزرا حضور داشتند.