بررسي استقرار سلاح هسته‌اي امريكا در كره‌جنوبي

با شدت گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزيره كره، يك سناتور امريكايي از دولت اين كشور خواست استقرار سلاح‌هاي هسته‌اي براي مقابله با تهديدات موشكي كره‌شمالي را با جديت بررسي كند. كره‌جنوبي هم تأكيد كرده است درخواستي براي آرايش تسليحات هسته‌اي امريكا در منطقه ندارد.
پس از ادعاهاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا مبني بر روي ميز بودن همه گزينه‌ها عليه كره‌شمالي، يك سناتور امريكايي از دولت ترامپ خواست گزينه استقرار سلاح‌هاي هسته‌اي در شبه‌جزيره كره را به طور جدي بررسي كند. جان مك كين، رئيس كميته امور مسلح سناي امريكا و از اعضاي ارشد جمهوريخواه كنگره يك‌شنبه شب در مصاحبه با شبكه سي‌ان‌ان، درباره كره‌شمالي اظهاراتي مطرح كرد. جان مك كين در اين مصاحبه با اشاره به تهديدات اتمي كره‌شمالي براي امريكا و متحدانش گفت: «به نظر من كيم جونگ اون (رهبر كره‌شمالي) بازيگر منطقي و عقلاني نيست، البته اين را مي‌دانم كه او تا آنجايي كه به مواجهه و مقابله با امريكا مربوط مي‌شود، عقلاني و منطقي است. مهم‌تر از اين بايد بگويم كه اگر ما به او اجازه داشتن سلاح‌هاي اتمي بدهيم و شاهد كره‌جنوبي، ژاپن و ديگراني باشيم كه زير چتر به اصطلاح اتمي ما هستند، چنين موضوعي باعث عدم توازن در منطقه مي‌شود.» اين سناتور امريكايي درباره اقداماتي كه مي‌توان براي مهار كره‌شمالي انجام داد، تأكيد كرد: «يك راه، از طريق چين است. واضح و مشخص است كه چين مي‌تواند ترمز كيم جونگ اون را بكشد. چيني‌ها تاكنون اين كار را نكرده‌اند و حتي عملاً كمك‌هاي خود به كره‌شمالي را افزايش داده‌اند. راه ديگر آن است كه اين را به روشني اعلام كنيم. ما واقعاً دو انتخاب داريم؛ يك، اينكه اين وضعيت (اتمي كره‌شمالي) را بپذيريم يا اينكه يك منطقه هسته‌اي شده داشته باشيم.» مك كين در ادامه يك راه‌حل خطرناك ديگري را براي مقابله با تهديدات كره‌شمالي پيشنهاد كرد و گفت: «گزينه سومي كه ما داريم، دفاع موشكي و توانمندي‌هايي براي دفاع از كره‌جنوبي است. به عبارت ديگر از اين موضوع اطمينان حاصل كنيم كه كيم جونگ اون بداند در صورتي كه او با روشي تهاجمي رفتار كند، بهاي كارش انقراض و نابودي است. همين چند روز قبل وزير دفاع كره‌جنوبي خواستار استقرار مجدد سلاح‌هاي اتمي (در كره‌جنوبي) شد. خوب مي‌دانيد كه ما زماني سلاح‌هاي اتمي در كره‌جنوبي مستقر كرده بوديم. به نظر من، ما بايد اين موضوع را به طرز جدي مورد بررسي قرار دهيم.»  درخواست استقرار تسليحات اتمي در شبه‌جزيره كره درحالي است كه برخي كارشناسان امريكايي از جمله نظاميان آن كشور معتقدند باتوجه به وضعيت بحراني كنوني در شبه‌جزيره كره، چنين اقدامي خطر وقوع احتمال جنگ اتمي را افزايش مي‌دهد. امريكايي‌ها از اين واهمه دارند كه حمله اتمي كره‌شمالي به سئول مي‌تواند جان ميليون‌ها نفر را به خطر بيندازد و تبعات جبران‌ناپذيري در منطقه ايجاد كند. امريكا در دوران جنگ سرد براي حمايت از متحد خود تسليحات اتمي خود را در كره‌جنوبي مستقر كرد و پس از فروپاشي شوروي سابق و فروكش كردن تنش‌ها در شبه‌جزيره كره، واشنگتن در سال 1991 ميلادي و زماني كه كره‌شمالي و كره‌جنوبي در خصوص گفت وگوهاي مربوط به توقف برنامه هسته‌اي به توافق رسيدند، تسليحات اتمي‌اش را از كره‌جنوبي خارج كرد.  اما دونالد ترامپ اخيراً گفته است اگر كره‌جنوبي چنين درخواستي داشته باشد، واشنگتن آماده است دارايي‌هاي اتمي را بار ديگر در منطقه مستقر كند. ترامپ حتي كره‌شمالي را به حمله اتمي تهديد كرده است.
   كره‌جنوبي مخالف است اظهارات مقامات امريكايي براي استقرار سلاح‌هاي هسته‌اي در كره‌جنوبي درحالي است كه سئول چنين درخواستي را نكرده است. نهاد رياست جمهوري كره‌جنوبي روز دوشنبه در بيانيه‌اي تأكيد كرد كه اين كشور درخواستي براي آرايش تسليحات هسته‌اي امريكا در منطقه ندارد. در بيانيه نهاد رياست جمهوري كره‌جنوبي كه روزنامه «هرالد» اين كشور آن را منتشر كرده، آمده است: «كره‌جنوبي همچنان به اصل عاري‌سازي و خلع سلاح هسته‌اي در شبه‌جزيره كره پايبند است.» اين بيانيه مي‌افزايد: «ما نمي‌خواهيم تسليحات اتمي در شبه‌جزيره كره جايي داشته باشد و در اين باره نيز درخواستي ارائه نكرده‌ايم.» مقامات كره‌جنوبي نگران هستند در صورت استقرار چنين سلاح‌هايي در شبه‌جزيره كره، تنش‌ها در اين منطقه تشديد شود.
   هشدار تند پيونگ يانگ به امريكا در پي اقدامات بين‌المللي امريكا براي مقابله با آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي، پيونگ يانگ بار ديگر واشنگتن را تهديد كرد. كره‌شمالي روز دوشنبه هشدار داد اگر امريكا تلاش كند در شوراي امنيت سازمان ملل تحريم‌هاي شديدتري عليه پيونگ يانگ به تصويب برساند، «بزرگ‌ترين درد و رنج» را بر واشنگتن تحميل كرده و «گانگسترهاي» آن را رام خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه كره‌شمالي دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «اگر واشنگتن به قطعنامه‌اي غيرقانوني براي اعمال تحريم‌هاي شديدتر متوسل شود،  جمهوري دموكراتيك خلق كره قطعاً امريكا را وادار مي‌كند كه بهاي آن را بپردازد.»  قرار بود شوراي امنيت ديشب به وقت محلي درباره پيش‌نويس جديد تحريم‌ها عليه كره‌شمالي تشكيل جلسه بدهد.  امريكا پيش‌نويس اين تحريم‌ها را تدوين كرده و مي‌خواهد در مورد آن رأي‌گيري شود. اين پيش‌نويس، شديدترين تحريم‌ها عليه كره‌شمالي را در نظر گرفته است.