محاکمه غیابی محمود خاوری

دادستان تهران، روز گذشته در نهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران، درباره متهم اصلی پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردی، گفت: «محاکمه غیابی محمودرضا خاوری در دستور کار یکی از شعب محاکم انقلاب اسلامی تهران قرار گرفته است».
خبر محاکمه غیابی مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، در حالی از سوی عباس جعفری‌دولت‌آبادی مطرح شده است که اردیبهشت سال پیش، سخنگوی قوه قضائیه درباره این پرونده گفته بود: «امیدی به بازگشت خاوری نداریم و او را غیابی محاکمه می‌کنیم».
محمودرضا خاوری، متولد‌ ۱۳۳۱ در خرم‌آباد و دارای تابعیت کشور کاناداست. او که دارای مدرک فوق‌لیسانس حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است، در هفته اول مهر ۱۳۹۰ از مدیرعاملی بانک ملی ایران به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن»، استعفا داد و به کانادا رفت که گفته شد این سفر ناگهانی، به رسوایی اختلاس سه‌هزارمیلیاردتومانی مربوط است. خاوری در سال‌های گذشته، مشاغل مختلف مدیریت در بانک‌های صنعت و معدن و سپه را بر عهده داشته و آخرین مقام او، مدیریت عامل بانک ملی ایران بوده ‌است. در ابتدای جست‌وجو برای پیداکردن خاوری، شایعه‌هایی مبنی بر کشته‌‌شدن او هم پیچید. بنا بر سخنان ناصر سراج، قاضی پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیادری، خاوری در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ در مقام رئیس بانک ملی ایران، تقاضای سفر به انگلستان را در قالب یک مأموریت کاری برای شرکت در جلسه «پی‌ال‌سی بانک لویدز» مطرح کرده بود که در تاریخ ۲۹ شهریور همان سال، با حکم شماره ۵۷۸۶۶۹ با مأموریت او به خارج از کشور موافقت شد. چند روز بعد، خاوری با ارسال فکسی از هتلی در انگلستان، استعفای خود را به اطلاع مقامات دولتی ایران می‌رساند. بنا بر اخبار، پلیس بین‌المللی (اینترپل)، محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی را به اتهام «کلاهبرداری»، از افراد تحت تعقیب اعلام کرده است.
مهر سال گذشته شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر آنکه نام خاوری، از فهرست اعلان قرمز پلیس بین‌الملل پاک شده است؛ اما سخنگوی ناجا آن را تکذیب کرد. سردار سعید منتظرالمهدی دراین‌باره گفته بود: «اصولا برای متهمانی که تحت تعقیب هستند و محل اقامت آنها معلوم نیست، از سوی اینترپل اعلان قرمز صادر می‌شود و همچنین مشخصات آنها روی پورتال عمومی سازمان اینترپل ثبت می‌شود؛ اما به محض اینکه محل اقامت این افراد مشخص شده و به تأیید اینترپل می‌رسد، مشخصاتش از روی پورتال حذف می‌شود؛ بنابراین اعلان قرمز محمودرضا خاوری به قوت خود باقی است». پس از اظهارات منتظرالمهدی، سردار مسعود رضوانی، رئیس اینترپل ناجا، نیز در توضیحاتی گفت: «این اعلان در سیستم اصلی سازمان اینترپل وجود داشته و در دسترس و استناد و اقدام پلیس اینترپل کشورهاست و درصورت تردد آقای خاوری به سایر کشورهای جهان، پلیس آن کشور به استناد همین اعلان که در سیستم پلیس کشورها همچنان فعال است، باید او را متوقف کند و موضوع را به اینترپل تهران اطلاع دهد».


او با اشاره همکاری‌های انجام‌شده میان پلیس ایران و کانادا درباره دستگیری خاوری، گفته بود: «میان پلیس ایران و پلیس کانادا مکاتبات بسیاری انجام شده و حتی جلسه‌های مختلفی نیز بین مقامات ارشد پلیس دو کشور برگزار شده است. باید بگویم اعلان قرمز نام‌برده تا سال ۲۰۲۲ اعتبار دارد و پس از آن نیز می‌توان ‌آن را تمدید کرد».
سردار رضوانی همچنین در آبان سال پیش، ضمن اشاره به ارتباط با ۱۹۰ کشور دنیا از طریق اینترپل، درباره پرونده محمودرضا خاوری گفته بود: «الان پلیس، خاوری را شناسایی کرده؛ اما برای ادامه باید مقامات قضائي و سیاسی اقدام کنند».
خرداد سال جاری هم باشگاه خبرنگاران جوان، عکسی را منتشر کرد که فردی را در یک فروشگاه در کانادا نشان می داد که شباهت زیادی به محمودرضا خاوری داشت. این عکس نه تأیید و نه تکذیب شد.
دیگر محورهای سخنان دادستان تهران
‌ به دليل وقوع 9 مورد حادثه در جریان برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی در 20 سال گذشته، نظارت دستگاه‌های دولتی مرتبط با این اردو‌ها و تأمین امنیت مسافران و دانش‌آموزان امری ضروری است. یکی از وظایف جدی وزارت آموزش‌وپرورش، نظارت بر اردو‌ها و حفظ و تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموزان است.
‌از مهم‌ترین مشکلات ایران با فضای مجازی، دشواری‌های ناشی از عدم شناسایی و احراز هویت کاربران است؛ به نحوی که بی‌هویتی افراد در فضای مجازی و فروش سیم‌کارت‌های متعدد به افراد با مشخصات غیرواقعی، تشخیص هویت این عده از افراد را دشوار كرده است. موضوع هویت‌های ناشناخته به‌ویژه در جرائم علیه امنیت و ارزش اخلاقی و دینی، مشکلاتی را در پی داشته است. راه‌اندازی شبکه ملی، توجه به هویت افراد در فضای مجازی و فیلترینگ سایت‌ها و کانال‌های ضداخلاقی و ضددین، از عوامل مؤثر در کاهش جرائم در فضای مجازی است.
‌با مدیریت صورت‌گرفته و برخلاف ادعا‌های برخی کانال‌ها و شبکه‌های معاند، روز عید غدیر همسر و فرزند مهدی خزعلی با او ملاقات کرده و ضمن اطلاع از وضعیت زندانی، محل مناسب نگهداری او را مشاهده کردند. ادعای تداوم اعتصاب غذای او کذب است.
‌دو نفر از متهمان پرونده توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس، شناسایی شده و نسبت به آنان تفهیم اتهام صورت گرفته و تحقیقات پرونده درباره فرد سوم، رو به اتمام است و به‌زودی قرار نهایی پرونده صادر خواهد شد.
‌به دستور دادستانی تهران، پلیس از هفته گذشته برخورد با واحد‌های صنفی غیرمجاز را آغاز کرده و تاکنون ۸۰ مراکز غیرمجاز پلمب و از 140 مرکز بازرسی شده است. تمام واحد‌های صنفی به‌ویژه واحد‌هایی که در حوزه‌هایی مانند آرایشگاه‌ها، مراکز عرضه برند‌ها و پوشاک فعالیت دارند، باید مجوز لازم را از مراجع ذی‌ربط اخذ کنند.
‌جلوگیری از فعالیت مراکز عمده تولید و عرضه غیرمجاز البسه و عرضه‌کننده کالا‌های قاچاق، امری ضروری است. برخورد با این مراکز و واحد‌ها، از هفته گذشته آغاز شده و تداوم خواهد داشت. چنین واحد‌هایی باید خود را با مقررات منطبق کرده و مجوز‌های لازم را اخذ کنند و تحت نظارت مراجع ذی‌ربط درآیند که این امر به منزله ممانعت از کسب‌وکار مشروع اصناف نیست.
‌در پرونده پتروشیمی، ارز‌های کلانی که ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی است، از سوی متهمان مورد سوءاستفاده شخصی قرار گرفته و ارز‌های حاصل از آن، طبق مقررات تحویل وزارت نفت نشده است؛ به نحوی که متهمان میلیون‌ها دلار ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی را بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط به ریال تبدیل کرده یا در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند. قرار نهایی این پرونده در ۸۰۰ صفحه صادر شده و پرونده با ۹۸ جلد در مرحله صدور کیفرخواست و ارسال به دادگاه است.
‌اخیرا در پرونده‌های راجع به حوزه  نفوذ، «علیرضا. الف» به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به دو سال حبس محکوم شده و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.