اعتماد به جوانان، برگ برنده ورزش ايران

سعيد احمديان
پيروزي ديروز واليبال ايران مقابل امريکا را بايد حاصل اعتماد به جوانگرايي و چهره‌هاي جوان دانست و کولاکوويچ را بابت اين ميدان دادن به جوانان ستود، اعتمادي که سبب شد تا يک پيروزي بزرگ براي ورزش ايران ثبت شود. پيش از اين هم در ليگ جهاني در بازي سوم وقتي بعد از دو باخت متوالي، کولاکوويچ ترکيب تيمش را در بازي سوم مقابل لهستان کاملاً عوض کرد و بازيکنان جوان را به ميدان فرستاد، نتيجه گرفت و اولين پيروزي کشورمان در ليگ جهاني 2017 رقم خورد. اين اتفاق در بازي ديروز مقابل امريکا و از ست سوم با ورود بازيکنان جواني مانند محمدجواد معنوي‌نژاد و پررنگ‌تر شدن نقش سامان فائزي افتاد و سبب شد تا تيم ملي واليبال کشورمان به دومين پيروزي متوالي خود در اين رقابت‌هاي معتبر دست پيدا کند. پيروزي ايران مقابل تيم ملي واليبال امريکا، تنها نمونه کوچکي از اعتماد مربيان به بازيکنان جوان در ورزش ايران است که خروجي آن اتفاقات بزرگي براي ورزش ما بوده است. ظهور چهره‌هاي جوان در ورزش ايران و اعتماد به آنها از جمله مواردي است که مي‌تواند آينده روشني را پيش‌روي ورزش قرار دهد و سبب شود تا در رشته‌هايي که در جهان حرف‌هايي براي گفتن داريم، ديگر نگران بازنشستگي و خداحافظي ستاره‌ها نباشيم و با توجه به دلگرمي که به حضور بازيکنان جوان وجود دارد، روي اين پديده‌ها براي آينده ورزش سرمايه‌گذاري کنيم.
در واليبال با توجه به اينکه تعداد زيادي از ستاره‌هاي نسل طلايي اين رشته، در سال‌هاي پاياني بازي‌شان هستند، ظهور بازيکنان جوان خبر خوشي براي اين رشته است، رشته‌اي که از ابتداي دهه 90 توانسته با يک جهش چشمگير در بين تيم‌هاي مطرح دنيا قرار بگيرد. در اين بين نقش مربيان در استفاده و به کارگيري از بازيکنان جوان‌تر در ترکيب تيم‌هاي ملي در رشته‌هاي مختلف ورزشي، برجسته و تأثيرگذار است. کارلوس کرش يکي از نمونه‌هاي موفق ميدان دادن به جوانان در ايران است که اين اعتماد باعث شده تا فوتبال ايران در کمتر از سه سال از يک تيم پا به سن گذاشته به تيمي جوان و با معدل سني پايين‌تر تبديل شود. با کنار گذاشتن بازيکنان پا به سن گذاشته از تيم ملي، امروز ملي‌پوشان ايران در حالي براي جام جهاني روسيه آماده مي‌شوند و ترکيبي جوان و البته باتجربه دارند که توانسته‌‌‌اند بدون هيچ دردسري برخلاف دوره‌هاي گذشته به جام جهاني صعود کنند.
نتيجه اعتماد کارلوس کرش به بازيکنان جوان، تبديل شدن تيم ملي فوتبال کشورمان به بهترين تيم آسيايي در سال‌هاي اخير است، تيمي که شکست‌ناپذير نشان داده و رکورد 11 بازي گل نخوردن و کلين‌شيت را در انتخابي جام جهاني ثبت كرده است. علاوه بر دانش مربيگري، اعتماد مربياني مانند کرش به جوانان را در چنين موفقيت‌هايي نبايد ناديده گرفت که زمينه‌ساز شرايط اين روزهاي فوتبال ايران در سطح آسيا شده است. در واليبال هم به نظر مي‌رسد کولاکوويچ در ابتداي راهي قرار دارد که همتاي پرتغالي‌اش در فوتبال توانسته با رفتن در اين مسير، تيم ملي فوتبال کشورمان را به يکي از تيم‌هاي قدرتمند آسيايي که سوداي صعود به مرحله دوم جام جهاني را دارد، تبديل كند. کولاکوويچ در پنج ماهي که از زمان حضورش در ايران مي‌گذرد، بارها اعتقادش را به جوانگرايي در تيم ملي واليبال بيان کرده و کارنامه اين مربي مونته‌نگرويي هم در صربستان و ديگر کشورهايي که مربيگري کرده، بيانگر اعتماد اين مربي به بازيکنان جوان است.
بازي با امريکا و استفاده از بازيکنان جواني مانند معنوي‌نژاد و فائزي و همچنين مسعود غلامي، نشان از اين دارد که کولاکوويچ پس از ليگ جهاني همانطور كه وعده داده بود، در مسابقات پيش‌روي واليبال مي‌خواهد فرصت بيشتري به بازيکنان جوان بدهد، اتفاقي که در جام قهرمانان بزرگ مردان جهان در ژاپن در حال عملي شدن است و چهره‌هاي جوان تيم ملي هم توانسته‌اند با نمايش درخشان‌شان در کنار ملي‌پوشان باتجربه و ستاره‌هاي واليبال به خوبي پاسخ اعتماد کولاکوويچ را بدهند. تداوم اين روند و جوان‌تر شدن ترکيب تيم ملي واليبال در کنار استفاده از تجربه ستاره‌هاي نسل طلايي واليبال، آينده اين رشته ورزشي را بيمه مي‌کند تا از بابت خداحافظي ستاره‌ها نگراني احساس نشود. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد تجربه مربياني مانند کرش و کولاکوويچ در مسير جوانگرايي مي‌تواند سرمشق مربيان کشورمان قرار بگيرد تا در رشته‌هاي ديگر هم بتوان ردپاي جوانان را در موفقيت‌ها مانند پيروزي بزرگ واليبال مقابل امريکا، مشاهده کرد و براي آنها هورا کشيد.