رحمانی فضلی به گفت و گو با ایسنا نشست از مشی سیاسی وزیر کشور تا لغوکنسرت ها و موضع فرمانداران

درست چند روز پس از دامنه دار شدن انتقادها به دولت برای معرفی دوباره عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور در کابینه دوازدهم، خبرگزاری ایسنا سراغ آقای رحمانی فضلی رفته و گفت و گویی با این دولتمرد انجام داده است تا فرصت پاسخگویی به برخی انتقادها برای وزیر کشور فراهم شود.رحمانی فضلی در این مصاحبه، گفته است«من وزیر ۸۰ میلیون ایرانی هستم، نه ۲۴ میلیون» .او همچنین اولویت های کاری اش را در حوزه سیاست داخلی ؛تامین امنیت، توسعه و تقویت نشاط سیاسی و نیز در حوزه اقتصادی ،پیگیری اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است.
رحمانی فضلی در این گفت و گو همچنین به تعامل وزارت کشور با منتقدان در دوره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اشاره کرده و گفته: با مذاکراتی که انجام گرفت مجلس قانع شد که من فرد معتدلی هستم که برنامه های دولت را قبول دارم. من به کسی در مجلس وعده شخصی نداده‌ام البته کسی هم از من وعده شخصی نخواست.
او درباره نقش علی لاریجانی در کسب رای اعتماد از مجلس هم گفته است که رئیس مجلس به صورت سازمان یافته برای کسب رای اعتماد وارد نشده هر چند نظر وی این بوده که من رای بیاورم.
رحمانی فضلی همچنین عملکرد خود در ایام برگزاری انتخابات را مثبت و قابل دفاع ارزیابی کرده و گفته است:از انتخابات تا الان ایام بسیار مبارکی طی شده است. از نظر من به عنوان مسئول سیاست داخلی این ایام سراسر پختگی، شعور، عقلانیت و در عین حال؛ با رعایت هنجارها و مقررات و قوانین بوده است. این را من به عنوان کسی که انتخابات را اجرا کرده است می‌گویم نه کسی که دستی از دور در انتخابات دارد. در ایام انتخابات بیش از ۱۷۰۰ مورد تجمع و سخنرانی داشتیم که بعضی تجمعات با بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اوج هیجان رقابت‌های انتخاباتی برگزار شد و در برخی موارد هم سخنرانی‌ها، همزمان بود. روز آخر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد در واقع وزن‌کشیِ آخر بود و هر کس هر چه در توان داشت آورده بود. ما هم خیلی نگران بودیم که اگر درگیری می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد. در آن ایام من در دفترم همه سخنرانی‌ها را رصد می‌کردم. اولین سخنرانی مهم داوطلبین در تهران را وقتی دیدم، واقعاً نگران شدم و به استاندار زنگ زدم‌ و گفتم شرایط محل دقیقاً چگونه است؛ آیا همه تمهیدات لازم پیش بینی شده است؟ حتی تاکید کردم که حتماً آتش‌نشانی مستقر باشد، همه درهای سالن را باز کنند و همه امکانات را فراهم کنند. زیرا فقط کافی بود که یک اتفاق کوچکی بیفتد. مثلا باطری موبایل یک نفر بر اثر اتفاق منفجر شود، در این شرایط کل سالن به هم می‌ریخت.در آن ایام ما از طرف داعش و منافقین هم تهدید می‌شدیم و حتی چند مورد دستگیری هم داشتیم. شما ببینید همکاران من در وزارت کشور چه‌کشیدند و در چه شرایطی قرار داشتند. الحمدالله مردم در تجمعات حاضر شدند، صحبت کردند، صحبت‌ها را شنیدند و با آرامش این ایام را پشت سر گذاشتیم که این آرامش ناشی از لطف خدا، شعور مردم و تسلط نیروهای حافظ امنیت ماست.مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری هم به خوبی برگزار شد و حضور و استقبال مهمانان خارجی از این مراسم نشان دهنده توجه به ایران است. بعد از آن مراسم رای اعتماد برگزار شد که واقعا مجلس در آن روزها یک صحنه پرشکوه و با افتخار از عقلانیت، اخلاق و کارشناسی بود. من ۱۰ روز تمام وقت در مجلس بودم و در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع حضور یافتم و با افراد مختلف جلسه داشتم. در جلسات بی‌اخلاقی، ناراحتی و مسائل شخصی را اصلا ندیدم که مثلا رای می‌دهیم تا در مقابل، فلان استاندار یا فرماندار تغییر کند. بلکه؛ دغدغه‌ها، همه دغدغه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی بود و ما پاسخ آن را می‌دادیم.


این مقام سیاسی همچنین دستاوردهای سیاست داخلی کشور در چهارساله وزارتش را اینگونه ارزیابی کرده است:در این چهار سال با تلاش‌های انجام گرفته و با وجود فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط مطلوب امنیتی قرار داریم و جنس امنیت ما،‌ امنیت پایدار یعنی مبتنی بر اراده مردم است نه اینکه صرفا مبتنی بر نیروی نظامی و امنیتی باشد. در حوزه سیاسی شاهد فعالیت آزادانه همه جریان‌ها و در واقع شاهد نشاط سیاسی در کشور هستیم. حتی یک حزب هم نداریم که پشت در وزارت کشور منتظر دریافت مجوز باشد. خانه احزاب بازگشایی شده و رسانه‌ها هم شبانه‌روز فعال هستند.در کشور وحدت و انسجام بسیار خوبی داریم. این نکته را باید در نظر گرفت که کشور ما از نظر جغرافیایی شرایط خاصی دارد و در طول تاریخ این شرایط می‌توانسته است خطرساز باشد. چرا که اقوام و اقلیت‌های مختلفی داریم که بالقوه امکان انشقاق در آن وجود دارد اما با عناصر قوام بخش ایران، اسلام و انقلاب اسلامی این پیوستگی در حد بالایی است.
به گفته آقای فضلی ما در حوزه اقتصادی شاهد یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم. ساختارهای غلط اقتصادی به دلیل وابستگی و همچنین اتکاء اقتصاد به نفت، بر ما حاکم شده است. نظام بودجه‌ریزی، اداری، پولی و بانکی و برنامه‌ریزی ما اشکال دارد. علاوه بر دلایل ساختاری در حوزه اقتصادی دلایل عملکردی هم اشکالاتی ایجاد کرده است. البته اقدامات خوبی انجام شده که کافی نیست. همچنین در طول سال های پس از انقلاب، در حوزه نظام خدمات‌رسانی، سیاسی و امنیتی اصلاحات خوبی انجام داده‌ایم اما در نظام اقتصادی باید بیشتر کار شود. دولت در این چهار سال در شاخص‌هایی مثل تورم و رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته است، تراز صادرات ما هم مثبت است، اما همه اینها هنوز به یک امنیت،‌ توسعه و پیشرفت پایدار در اقتصاد نرسیده است. برای همین هم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و دولت هم در این راستا عمل می‌کند.
وزیر کشور همچنین ارزیابی خود از شرایط اجتماعی را اینگونه بیان کرده است:در حوزه اجتماعی وضعیت ما نسبتا قابل قبول است. تهاجمی در همه دنیا شکل گرفته و در حال از بین بردن فرهنگ‌ها و سبک زندگی جوامع است اما ما ضمن آنکه در برابر این تهاجمات مقاومت می‌کنیم خیلی خوب هم خود را با شرایط دنیا انطباق می‌دهیم که این به دلیل شعور و عقل بالای ملت و قدرت بالای فرهنگی ماست. در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی از قبیل اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و هنجارهای اخلاقی داریم که رهبری بر حل آنها تاکید کرده‌اند. ما هم به نیابت از رییس‌جمهور در شورای اجتماعی کشور در حال تلاش برای حل مشکلات هستیم.
آقای رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به انتقادها از نحوه انتخاب فرمانداران و استانداران که بیشتر از سوی نیروهای اصلاح طلب مطرح می شود گفته است:می گویند استانداران و فرمانداران شما همسو با دولت نیستند. پاسخ من این بود که استانداران را وزیر کشور انتخاب نمی‌کند، بلکه هیات دولت انتخاب می‌کند. این سوال را باید از دولت بپرسید و چرا به من می‌گویید؟ ما در وزارت کشور پیشنهاد می‌کنیم ولی هیات دولت مجبور نیست که به پیشنهاد ما رای بدهد. بعلاوه ۲۷، ۲۸ نفر از استانداران گرایش اصلاح‌طلبی معتدل دارند. به هر حال با توضیحاتی که من دادم این ابهام هم رفع شد. در مورد فرمانداران، سیاست وزارت کشور، این بود که آنها از بدنه وزارت کشور انتخاب شوند. بنابراین برای تحقق همین رویکرد، ۸۰ درصد از فرمانداران تغییر کردند. ۲۰ درصد بقیه هم تعویض و جابجا شدند و در واقع تغییر صد در صدی انجام شد.
وزیر کشور همچنین درپاسخ به این سوال که می گویند وزارت کشور در برابر خواسته‌های غیرقانونی سایر دستگاه‌ها یا افراد عقب‌نشینی می‌کند؛مثل قضیه مینو خالقی یا لغو کنسرت‌ها. شما این انتقادات را چقدر به جا می‌دانید؟پاسخ داده :من در مقابل هیچ زوری نمی‌ایستم بلکه آن را به سمت منطق و قانون هدایت می‌کنم. من هیچ وقت در این مواردی که شما اشاره کردید عقب‌نشینی نکردم. موضوع خانم خالقی عقب‌نشینی وزارت کشور نبود. ما نظر خود را شفاف به شورای نگهبان اعلام کرده و با آنها وارد مذاکره شدیم ولی آنها بر نظر خود باقی ماندند. به ما انتقاد می‌کنند که چرا اعتبارنامه را امضا نکردید، اصلا اعتبارنامه‌ای وجود نداشت. اعتبارنامه تعریفی دارد و عبارت است از گواهی تایید رای یک فرد که به امضای هیات نظارت و اجرایی رسیده باشد که نه هیات نظارت و نه هیات اجرایی آن را امضا نکرده بود اما ما چون حق را به مینو خالقی می‌دادیم موضوع را پیگیری کرده و حتی به مجلس نامه نوشتیم. آقای لاریجانی روی نامه ما نامه‌ای نوشت به شورای نگهبان که اظهارات وزارت کشور را قبول دارم و شورای نگهبان رسیدگی کند و حتی موضوع به هیات حل اختلاف هم رفت. ما گفتیم در مجلس استفساریه‌ای تهیه شود و حتی در نوشتن آن هم کمک کردیم که استفساریه در مجلس به رای گذاشته شد و به شورای نگهبان برده شد ولی شورای نگهبان آن را رد کرد.در مورد کنسرت‌ها هم هیچ کنسرت مجوزداری را نگذاشتیم اجرا نشود اما در مواردی با مانع قانونی مواجه شدیم. در مورد کنسرت اخیر در مشهد، قوه قضاییه حکم داد و ضابط اجرایی را فرستاد و اجازه برگزاری کنسرت را نداد. دیگر ما نمی‌توانستیم با قوه قضاییه مقابله کنیم که البته تعداد این موارد به یک درصد هم نمی‌رسد. یکی از مواردی که اخیرا کنسرت اجرا نشد به این دلیل بود که فرد مریض شده بود و اصلا به کنسرت نرسیده بود.ما در شورای امنیت کشور با نیروی انتظامی، وزارت ارشاد و قوه قضاییه به توافق رسیدیم که صدور مجوز با وزارت ارشاد باشد که البته وزارت ارشاد هم باید مراعات عرف‌ها را داشته باشد زیرا به هر حال کنسرت در مشهد یا قم معنای خود را دارد و باید یکسری عرف‌های محلی و اعتقادات در صدور مجوز رعایت شود.به هر حال من پیگیر مسائل هستم و یادم نمی‌آید در مقابل یک زور عقب‌نشینی کرده باشم.
سایر اخبار این روزنامه
سی و هشتیمن سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی برگزار ش طالقانی می‌گفت از چیستی استبداد بگویید نه کیستی مستبد نامه بشار اسد به مقام معظم رهبری حسن یزدان : مسئولان به معیشت قهرمانان توجه کنند تاکی قهرمانان ما حرص نان بخورند تحویل پیکر شهدا و مجروحین حمله تروریستی ناصریه عراق به ایران خون زائران ایرانی، کرانه‌های فرات را رنگین کرد یادی از مسلمانان میانمار اهدای «نشان صلح» به شجریان، دولت‌آبادی، تقوایی و شیشه‌گران چشم‌های نگران جهان به آسمان ژاپن خیره شد حوالی ساعت 11:30اقیانوس «نا»آرام شد در یک منزل مسکونی در رباط‌کریم مردی 24 ساله، پسربچه‌ای را با 50 ضربه چاقو کشت رضا مهدیان مدیریت شهری جدید، تلفیقی از عقلانیت، تخصص و تجربه این آخوند های اصلاح‌طلب میزگرد تحلیلی «همدلی» درباره آسیب های پیدا و پنهان مدارس خاص در کشور تضاد آشکار با د موکراسی «کاهش سن بازنشستگی زنان به ۲۵ سال» در لایحه خدمات کشوری در دولت به تصویب رسید: زن‌ها زودتر به خانه برمی‌گردند رحمانی فضلی به گفت و گو با ایسنا نشست از مشی سیاسی وزیر کشور تا لغوکنسرت ها و موضع فرمانداران