حاضر به قبول اشتباهات نيستند

گروه احزاب| خود انتقادي در ميان جريان اصولگرايي هر روز دايره وسيع‌تري پيدا مي‌كند و اگر تا ديروز تئوريسين‌ها و نظريه پردازان اين جريان با همراهي مديران عملياتي نظير محمد باقر قاليباف به نقادي مي‌پرداختند حالا سيد محمد غروي از اعضاي موثر جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز لب به انتقاد گشوده است. غروي البته در ميان اعضاي جامعه مدرسين چهره رسانه‌اي‌تر است. اما او نيز مانند بسياري ديگر از اصولگرايان در انتخابات اخير تنها نظاره‌گر بازي انتخاباتي جمنا شد. نتيجه آن شد كه مدل اصولگرايي منهاي معتدلين به جايي نرسيد و كليد پاستور دوباره در دست حسن روحاني قرار گرفت. غروي نخستين عضو جامعه مدرسين است كه به طعنه از سيد ابراهيم رييسي ياد كرده و او را مقصر شكست معرفي مي‌كند: برخي جريان‌هاي باسابقه فردي را در انتخابات معرفي مي‌كنند كه در همان زمان قابل پيش‌بيني است كه آن بزرگوار اگر بتواند آرايي را به خود جذب كند حدود 1 تا 2 ميليون است همچنين گاهي افرادي را به يك‌باره سه يا چهار ماه قبل از انتخابات بدون اينكه در زمينه‌هاي مختلف كاركرده يا طرح و برنامه‌اي داشته باشد، به صحنه مي‌آوريم و آن نيرو را مي‌سوزانيم و بعد از آن هم حاضر نيستيم كه بگوييم اشتباه كرديم و در نهايت اگر با هر كدام از تصميم‌گيرندگان صحبت كنيم، مي‌گويند بهترين گزينه بوده است و حاضر نيستند به اشتباهات خود توجه داشته باشند. او در مصاحبه‌اي كه روز گذشته با ايلنا داشت ضمن تاكيد بر اينكه مهم اين است كه به همه خصوصيات توجه داشته و واقع‌بين باشيم كه دچار اشتباهات نشويم، گفت: به جاي اينكه نيرو و ظرفيتي كه موجود است را نگه داشته و براي حضور او كار كرده و در دوره بعد به صحنه بيايد در دوره‌اي وي را مطرح مي‌كنيم كه احتمال داده مي‌شود آن فردي كه سركار است اين امكان را دارد با اهرم‌هاي مختلف دوباره برنده انتخابات شود. اين روحاني اصولگرا سپس به تكروي‌هاي اصولگرايان اشاره كرد: اگر اصولگرايان طيف واحدي شوند كه بعيد مي‌دانم؛ لذا تجربه ثابت كرده است كه برخي از آنها اهل اين نيستند كه وفاقي بين خود ايجاد كنند اگر حرف‌شان پيش رفت، مي‌مانند اما اگر نه فاصله مي‌گيرند. وفاق نسبي بين عقلاي اصولگرايان مي‌تواند به وجود ‌آيد اما مشروط و منوط به اين است كه جامعه را بشناسند و مسائلي كه در جامعه تاثيرگذار است، بدانند و با توجه به آن خطاهاي خود را بار ديگر تجربه نكنند. غروي سپس به تشكل متبوعش پرداخت؛ جايي كه در انتخابات سال 92 بر سر حمايت از سعيد جليلي يا محمد باقر قاليباف تا مرز انشقاق هم پيش رفته بود. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره اينكه بيان مي‌شود نقش جامعتين در جريان اصولگرايي در انتخابات، كم رنگ شده است و با توجه به اينكه جامعه روحانيت اعلام كرد محوريت اصولگرايان را در دست دارد از محوريت كنار گذاشته شد، دليل آن چيست، گفت: به دليل اينكه مجموعه‌اي بودند كه تصميماتي را مي‌گرفتند و جامعه مدرسين صلاح ندانست كه ورود پيدا كند.
آسيب‌شناسي اصولگرايي
وي با بيان اينكه نبايد اين‌گونه باشد كه بگوييم ما درست فكر كرده و عمل مي‌كنيم و معمولا خطاها را به ديگران و رويدادها نسبت دهيم، اظهار داشت: اين آسيب مهمي است كه معمولا جريان‌‌‌‌ها را تهديد مي‌كند، در نتيجه اصولگرايان هم از اين موضوع مستثني نيستند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، افزود: اصولگرايان اگر عملكرد و فعاليت جمعي و انفرادي دارند بايد ملاحظه كنند تصميماتي كه به اجرا گذاشتند موفق بوده‌ يا خير و در صورت عدم موفقيت، پيگيري داشته باشند و اين مساله‌اي است كه به آن نيازمنديم و ربطي به پير و جوان بودن نيروها ندارد. اتقاقا افراد باسابقه به لحاظ تجربه‌اي كه دارند، بيشتر مي‌توانند مسائل را پخته و به آن توجه كنند. غروي با بيان اينكه اصولا كمتر كارهاي‌مان را آسيب‌شناسي علمي مي‌كنيم كه متوجه شويم عدم موفقيت‌هاي‌مان معلول چه مواردي است و چه متغيرهايي در اين رابطه نقش داشته‌اند، بيان كرد: منظور متغيرهاي واقعي است نه متغيرهايي كه ساخته و پرداخته ذهن ما است و در اين رابطه اصولگرايان هم نيازمند اين بازنگري‌‌ها هستند و اين معنايش اين نيست كه در اصول اصلي خود بازنگري كنند. وي با اشاره به اينكه هر تشكيلاتي همواره بايد در درون خود نظارت و اشراف و آسيب‌شناسي داشته باشد، افزود: لازمه بازنگري اين است كه به اصول استراتژيك، نوع عملكرد و تاكتيك‌هايي كه به كار گرفته مي‌شود توجه شود و اگر واقعيت‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد يا مورد غفلت واقع‌ مي‌شود، حل و آسيب‌شناسي كرده و خطاها ترميم شود.
غروي با بيان اينكه اصولگراها در كل جرياني هستند كه به انقلاب و نظام و رهبري و امام نزديك‌تر هستند، اما بايد پخته‌تر عمل كنند، گفت: انتظارمان از بخشي كه تجارب بسيار كلاني داشته و دارند و برخي از آنها همزمان با نهضت و انقلاب به عرصه آمدند بيش از اينها است و بايد پختگي بيشتري داشته باشند و اين صرفا مربوط به پير شدن آن جريان‌‌ها نيست بلكه بسياري از مسائل مربوط به اين است كه واقع‌بين نيستيم و گاهي به واقعيت‌ها توجه نمي‌كنيم.