اهل مذاکره‌ایم؛ نه با زبان‌تهدید

آرمان: دیشب نوبت ایران بود تا پاسخ دهد؛ پاسخ آنهایی که اظهاراتشان علیه کشورمان فاقد مبنا و صحت بود. دیشب بار دیگر جهان شنونده مواضع ایران بود؛ دیروز بار دیگر جهان لب به تحسین ایران گشود و سیاست‌های کشورمان را مورد ارزیابی قرار داد. دیشب روحانی در هفتادودومین اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، از ایران، صلح، همدلی و محکومیت کشتار مردم مظلوم در برخی نقاط جهان صحبت کرد. روحانی گفت: «یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم؛ ارمنیان مسیحی را با آغوش باز در میان خویش پذیرفتیم و در میان خود یک قاره فرهنگی و تنوعی کم‌نظیر از اقوام و ادیان را جای داده‌ایم.» این جملات به معنی دست دوستی ایران با جهان است که برخی کشورها سعی دارند خلاف آن را القا کنند. او از اعتدال و حقوق شهروندی گفت و تعامل در سیاست خارجی را برنامه دولت خود عنوان کرد. دفاع از مظلوم موضوعی بود که رئیس‌جمهور حقوقدان ایران به آن تاکید داشت و از محروم ماندن مردم فلسطین، میانمار و... از حقوق خود انتقاد کرد. اظهارات دیروز رئیس‌جمهور پیام‌های مهمی برای جهان داشت که به همین دلیل حاضران در نشست با دقت به سخنرانی روحانی گوش می‌دادند. برخی اظهارات دیشب روحانی را مشابه سخنرانی رئیس دولت اصلاحات در همین مراسم دانستند. به‌ویژه آنجا که از شاعران و افتخارآفرینان کشور سخن می‌گفت. رئیس‌جمهور پاسخی هم به مخالفان برجام دارد. هرچند نام ترامپ را نیاورد، اما مشخص بود این جملات که «جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند، ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تاسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد»، پاسخی به اظهارات بی‌منطق ترامپ بوده است. دیروز واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ظریف وزیر امورخارجه در ردیف نخست و نهاوندیان در ردیف عقب نشسته و ناظر سخنرانی رئیس‌جمهور بودند.
منش ملت بزرگ ایران
رئیس‌جمهور تاکید کرد:‌ در این بزرگ‌ترین تریبون بین‌المللی، با صدای بلند اعلام می‌کنم که اعتدال، منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی‌اعتنایی است و نه پرخاشگری. به گزارش ایلنا، متن سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به شرح ذیل است: بسم‌ا... الرحمن‌الرحیم، آقای رئیس، آقای دبیرکل، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان، مایلم در آغاز سخنم انتخاب ریاست مجمع و همچنین دبیرکلی جناب آقای گوترش را، تبریک بگویم و برای ایشان در انجام ماموریت سنگینی که برعهده گرفته‌اند، آرزوی موفقیت نمایم. چهارماه پیش در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بیش از ۴۱‌میلیون ایرانی یعنی ۷۳‌درصد واجدان شرایط، با حضور خود در پای صندوق‌های رای، یک بار دیگر به برنامه اینجانب برای اعتدال و احترام به «حقوق بشر و حقوق شهروندی» در سیاست داخلی و اتخاذ خط مشی «تعامل سازنده» در سیاست خارجی و پیشرفت در مسیر تحول اقتصادی اطمینان کردند. این رأی حاصل بلوغ سیاسی اجتماعی در جامعه‌ای بود که تنها چهار دهه است حکومتی مردمسالار و آزاد را تجربه می‌کند. این رأی صرفا انتخاب یک رئیس‌جمهور نبود، بلکه یک سرمایه‌گذاری بزرگ سیاسی از سوی مردمی بود که بزرگ‌ترین پشتوانه نظام ‌جمهوری اسلامی به شمار می‌روند. حقوق بشر و حقوق شهروندی، در کنار اسلام‌خواهی و عدالت‌جویی، از مهم‌ترین خواسته‌های مردم ایران در طول بیش از یکصدوپنجاه سال گذشته و به‌ویژه در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بوده است. دولت من در دوره قبل، همزمان با پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در عرصه خارجی، برای تدوین حقوق شهروندی در عرصه داخلی نیز تلاش و «منشور حقوق شهروندی» را اعلام و برای اجرا ابلاغ نمود. تحقق این منشور در راستای خواسته‌های مردمی بود که ۱۱۱سال پیش، انقلاب مشروطیت و ۳۹سال پیش انقلاب اسلامی را علیه رژیم‌های خودکامه و دیکتاتور و به منظور دستیابی به حیثیت و کرامت والای انسانی و دستیابی به حقوق خود رقم زدند.
اعتدال؛‌ هم‌افزایی اندیشه‌ها


در این بزرگ‌ترین تریبون بین‌المللی، با صدای بلند اعلام می‌کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی‌اعتنایی است و نه پرخاشگری. مشی اعتدال، مشی صلح است، اما صلحی عادلانه و جامع، نه صلح برای ملتی و جنگ و درگیری برای ملتی دیگر. اعتدال، آزادی و مردمسالاری است، اما به صورتی فراگیر، نه حمایت ظاهری از آزادی در یک‌جا و پشتیبانی از دیکتاتوری در جای دیگر و بالاخره مشی اعتدال، زیبایی‌آفرین است. سلاح‌های مرگبار صادراتی زیبا نیست؛ صلح زیباست، تحریم‌های ظالمانه زیبا نیست، عدالت زیباست. رویکرد ما صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌هاست. ما ظلم را نمی‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم. ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ‌کس نمی‌پذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را برنمی‌تابیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اما از موضع برابر و احترام متقابل و با رویکرد برد - برد.
تسامح با ادیان و اقوام
در دنیای امروز، صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت کشورها در هم تنیده شده‌اند. نمی‌شود مردم فلسطین توسط رژیمی شرور و نژادپرست از کمترین حقوق انسانی محروم باشند و غاصبان این سرزمین در امنیت. نمی‌شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار و در بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زندگی کنند و عده‌ای گمان کنند که می‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته ‌باشند. ایران از گذشته، پرچمدار تسامح در حق ادیان و اقوام مختلف بوده است. ما همان ملتی هستیم که یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم، ارمنیان مسیحی را با آغوش باز در میان خویش، پذیرفتیم و در میان خود یک «قاره فرهنگی» و تنوعی کم‌نظیر از اقوام و ادیان را جای داده‌ایم. این همان ایران است که همواره از مظلومان دفاع کرده است؛ ‌قرن‌ها پیش مدافع حقوق یهودیان و اکنون مدافع حقوق فلسطینیان است. ایران همان ایران حقجو و آرامش‌طلب است. ما امروز در صف مقدم مبارزه با تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار داریم، نه از موضع فرقه‌ای و قومی که از موضعی انسانی، اخلاقی و استراتژیک.
ادامه صفحه11