۱۳۴ كشور جهان حامي برجام

آرمان: با سخنرانی اخیر روحانی و نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 و همچنین حمایت قاطع 134 کشور جهان از برجام دیگر جامعه جهانی بیش از گذشته نسبت به حفظ و ادامه راه برجام یقین دارد، حتی موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه در جلسه وزرای ایران و گروه 1+5 به صراحت اعلام کرد فارغ از هر گونه تصمیمی که خواهد گرفت، اروپا متعهد است که برجام حفظ شود و اجرایش تداوم یابد. بنابراین اگرچه ترامپ و متحدان منطقه‌ای او مانند امارات معتقدند که ایران برجام را نقض کرده است اما اروپا، چین و روسیه و 134 کشور جهان نیز همگی بر حفظ برجام و ادامه راه آن تاکید دارند با این همه ایران به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن رئیس جمهور آمریکا و اقدامات آتی او همچنان به رایزنی‌ها و گسترش تعامل دیپلماتیک خود با اعضای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد. بر این اساس روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان از دیدار و گفت‌وگوی خود طی روزهای آتی با آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل و همچنین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: در هفته جاری فرصتی فراهم می‌شود که با تعدادی از موسسات مطالعاتی و مجامع فکری و نخبگان سیاسی در ایالات متحده گفت‌وگو داشته باشیم، به خصوص با توجه به اینکه سیاست‌های کنونی دولت آمریکا مورد حمایت جامعه آمریکا و نخبگان این کشور نیست. بر اساس این گزارش گفتنی است که نشست وزرای امور خارجه گروه 77 و چین روز جمعه 23 سپتامبر 2017 با حضور رئیس جمهور اکوادور، رئیس مجمع عمومی و دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد و سید عباس عراقچی نیز به نمایندگی از ایران در این نشست حضور پیدا کرد. بنا به این گزارش، روز جمعه اعلامیه پایانی وزرای خارجه گروه 77 و چین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اجماع کلیه کشورهای عضو تصویب شد. وزرای خارجه گروه 77 و چین برجام را یک الگوی سازنده و واقعی و نتیجه عملکرد موفقیت‌آمیز نظام چندجانبه گرا در حل مسائل مهم جهانی دانستند و در بخش دیگری از این بیانیه با تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت نمودند و خواستار برداشتن فوری این تحریم‌ها شدند.
ادامه رایزنی‌ها
وزیر امور خارجه کشورمان از دیدار خود با دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد. محمدجواد ظریف در تشریح نتایج دیدارهای اخیرش با برخی از همتایان خود در دیگر کشورها در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل ملل متحد گفت: آقای رئیس‌جمهور در چند روزی که در نیویورک بودند علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با چهار رئیس‌جمهور و شش نخست‌وزیر دیدار کردند و رایزنی‌هایی را نیز با آقای گوتیرش دبیر کل سازمان ملل داشتند. او ادامه داد: من و همکارانم نیز در این چند روز تا الان نزدیک به ۳۰ ملاقات با مقامات دیگر کشورها داشته‌ایم که در این ملاقات‌ها در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بحث‌های خوبی صورت گرفته است. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در این ملاقات‌ها در مورد وضعیت مسلمانان در میانمار و همچنین بحران سوریه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دیداری که روز جمعه با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داشتیم در زمینه وضعیت انسانی موجود در یمن، سوریه و مسلمانان میانمار صحبت کردیم. ظریف با بیان اینکه موضوع برجام یکی دیگر از محورهای رایزنی‌ها با مقامات دیگر کشورها بوده است، تصریح کرد: ضرورت رعایت برجام و غیر قابل مذاکره بودن آن مواردی بود که همه طرف‌ها در جریان این دیدارها بر آن تاکید داشتند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: طی روزهای آینده این ملاقات‌ها و رایزنی‌ها با تعدادی دیگر از مقامات شرکت‌کننده در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل ادامه خواهد داشت. علاوه بر دیدار با تعدادی از وزرای امور خارجه، با آنتونیو گوتیرش،‌ دبیرکل و همچنین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. ظریف با اشاره به دیگر دیدارهای خود در نیویورک خاطرنشان کرد: در این هفته فرصتی فراهم می‌شود که با تعدادی از موسسات مطالعاتی و مجامع فکری و نخبگان سیاسی در ایالات متحده گفت‌وگو داشته باشیم، به خصوص با توجه به اینکه سیاست‌های کنونی دولت آمریکا مورد حمایت جامعه آمریکا و نخبگان این کشور نیست. این ضرورت وجود دارد که روشنگری‌هایی در مورد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین سیاست آمریکا، انجام شود.
نعل وارونه امارات


در حالی که سخنرانی ترامپ علیه برجام همچنان مورد سرزنش جدی نخبگان و روشنفکران آمریکایی و جامعه جهانی قرار دارد امارات به عنوان متحد سنتی آمریکا نعل وارونه می‌زند و ادعا دارد که ایران برجام را نقض می‌کند! این در حالی است که در نشست وزرای امور خارجه ایران و 1+5 که شامگاه چهارشنبه به ریاست موگرینی برگزار شد همه اعضای توافق هسته‌ای برجام را امیدوار کننده خواندند و بر ضرورت ادامه آن تاکید کردند به ویژه موگرینی در این جلسه گفت ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و به صراحت اعلام کرد فارغ از هر گونه تصمیمی که خواهد گرفت، اروپا متعهد است که برجام حفظ شود و اجرایش تداوم یابد. بر این اساس، وزیر خارجه امارات متحده عربی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به نقض روح توافق هسته‌ای (برجام) متهم کرد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، «شیخ عبدا... بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر خارجه امارات متحده عربی، روز گذشته در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرد. شیخ بن زاید مدعی شد: با وجود گذشت دو سال از توافق هسته‌ای ایران، هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر رویکرد خصمانه ایران در منطقه دیده نمی‌شود و حتی به نظر نمی‌رسد این کشور دست از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بردارد، چرا که به آزمایش‌های موشکی خود، که نقض آشکار روح توافق هسته‌ای است، ادامه می‌دهد. او افزود: ما از نظارت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای و تجدید نظر در این توافق و شروط آن حمایت می‌کنیم. بر اساس این گزارش، از کشوری مانند امارات که متحد سنتی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود بعید نیست که ادعاهایی علیه ایران مطرح کند و بگوید تهران روح برجام را نقض می‌کند. از سویی به نقل از اسپوتینگ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس خبری در نیویورک گفت: رهبران کره شمالی و آمریکا باید اظهارات تندشان را علیه یکدیگر کاهش دهند، چراکه فروپاشی توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان تنها پیونگ یانگ را تقویت خواهد کرد. روسیه که یکی از اعضای امضاکننده توافق هسته‌ای است روز چهارشنبه به شدت با مواضع ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کرده است. لاوروف در این باره به خبرنگاران گفت: این (مواضع ترامپ) به شدت نگران‌کننده است. ما از این توافق و اجماع که در نهایت به لغو تحریم‌های جامعه بین‌المللی و تقویت امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای انجامید، دفاع می‌کنیم.