آمر اصلی را معرفی کنید

مدت زیادی از حمله به علی مطهری، نماینده مجلس، در شیراز می‌گذرد و به نظر می‌آید نتیجه دادگاه حمله‌کنندگان در حال مشخص شدن است. سه سال پیش و در حین سفر مطهری به مرکز استان فارس به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز و به منظور سخنرانی در این دانشگاه بود که گروهی از موتورسواران ناشناس، پس از خروج وی از فرودگاه، به خودرو وی حمله کردند و موجب لغو برنامه سخنرانی او شدند. در پی این حمله، رحمانی فضلی، وزیر کشور، با احضار استاندار فارس به وزارت کشور، خواهان برخورد با عاملان این حمله شد. مطهری در نوبت‌های مختلف بر لزوم معرفی آمران این حمله تاکید کرده و می‌خواهد پیگیری‌اش درس عبرتی باشد تا چنین رفتارهایی با مسئولان کشور تبدیل به رویه‌ای معمول نشود.
صدور حکم
رسیدگی به این پرونده حمله به علی مطهری در شیراز آغاز شد، اما روند آن مدت زیادی به طول انجامید تا اینکه دیروز وکیل این نماینده مجلس با اشاره به صدور حکم محکومیت آمران حمله در دادگاه نظامی شیراز به ایسنا گفت: با پایان‌یافتن جلسه محاکمه متهمان پرونده آمران حمله به مطهری که در 11 شهریور در شعبه یک دادگاه نظامی یک سازمان قضائی نیروهای مسلح استان فارس برگزار شد، دادگاه در موعد قانونی رأی خود را صادر کرد. مصطفی ترک‌ همدانی تصریح کرد: این رأی اجمالا مبنی بر محکومیت بوده و در 16 شهریور صادر و به من اعلام شده، اما حکم صادره به طرفین پرونده ابلاغ نشد و با پیگیری انجام‌شده، به نظر می‌رسد این پرونده به تهران ارسال شده باشد که در صورت صحت، اقدامی خارج از فرایند دادرسی است. ترک همدانی خاطرنشان کرد: اقدامات موثر دادستان عمومی و انقلاب شیراز (آقای یزدانیان) و دادستان نظامی شیراز (آقای‌کریمی) و قضات دادگاه‌های عمومی و نظامی (آقای فرهادپور و آقای صفری) نقش موثری در سامان یافتن این پرونده و شناسایی مسئول اصلی این رخداد ناپسند داشت.
رضایت مشروط


بر اساس این گزارش، ترک همدانی با بیان اینکه جلسه دادگاه 6 ساعت طول کشید، گفت:‌ این جلسه که در شعبه یک دادگاه نظامی یک شیراز به ریاست قاضی صفری برگزار شد، با تحقیق و بررسی و اخذ آخرین دفاع متهمان آمرین اخلال در نظم از طریق حمله به علی مطهری در تاریخ 18 اسفند 93 در فرودگاه شیراز به پایان رسید. وکیل مدافع مطهری عنوان کرد:‌ در این جلسه متهمان در دفاع از خود، آمر اصلی در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز را معرفی کردند. وی افزود:‌ موکل شخصا در جلسه دادگاه حضور نیافت، اما طی نامه‌ای رضایت مشروط خود را به معرفی آمر اصلی منوط دانست و به نظر می‌رسد، شرایط مختومه شدن این پرونده مهیاست، هرچند با توجه به عمومی بودن جرم ارتکابی توسط متهمان، نظر ریاست محترم دادگاه قاطع دعوی است و در صورت مجرم شناخته‌شدن متهمان می‌تواند موثر در تخفیف مجازات باشد.