چرا اين‌همه تناقض؟!

حميدرضا خالدي
بعد از سخنراني تند دوشنبه‌شب شهردار تهران در جمع مديران شهري، ديروز بخش‌هايي از سخنان وي با واكنش اعضاي شوراي شهر روبه‌رو شد. نجفي در همايش فصلي خود با شهرداران و مديران شهرداري، تعداد حقوق‌بگيران شهرداري را 60 هزار نفر و بدهي شهرداري را بيش از30 هزار ميليارد تومان اعلام كرده بود. با اين وجود ديروز تعدادي از اعضاي شورا با ذكر اينكه چرا آمارها با ارقام ارايه شده توسط ساير مديران شهرداري متفاوت است، خواستار توضيح و شفاف‌سازي شهردار در اين خصوص شدند.
135 يا 60 هزار نيرو؟
محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران، حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر ديروز در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به تناقض‌ اعداد و ارقام فيش‌هاي حقوقي كه توسط شهرداري صادر مي‌شود، گفت: اصلاح‌طلبان زماني كه شهرداري را تحويل اصولگرايان دادند، يعني آقاي الويري، ۲۵ هزار كارمند در شهرداري مشغول كار بودند. بعد از ۱۶ سال فعاليت‌هاي معجزه‌اي و جهادي در شهرداري تهران امروز شاهد هستيم اين آمار به ۱۳۵ هزار افزايش پيدا كرده است.


او با اشاره به اينكه قبل از اين اعداد متفاوتي از 50 هزار تا 60 هزار نيرو توسط مسوولان و شهردار تهران اعلام شده بود، گفت: اما براساس آخرين آمار ۱۳۵ هزار نفر از شهرداري حقوق مي‌گيرند. حالا اگر ميانگين حقوق ۴ ميليون تومان در نظر گرفته شود، به اين معنا خواهد بود كه شهرداري چيزي حدود ۵۴۰ ميليارد تومان؛ در ماه حقوق پرداخت مي‌كند. به همين دليل و باتوجه به اين آمار متناقض از شهرداري تهران مي‌خواهم هرچه زودتر آمار واقعي را به شوراها و مردم گزارش دهد.
محمد ميرلوحي، ديگر عضو شوراي شهر تهران، ري و تجريش نيز يكي ديگر از منتقدين به سخنان شهردار تهران بود. وي با اشاره به آمار نگران‌كننده‌اي كه از ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران منتشر مي‌شود، گفت: وقتي از همكاران شهردار سابق در مورد مقدار بدهي‌هاي شهرداري سوال مي‌كرديم آنها رقمي معادل ۱۶ هزار ميليارد تومان را اعلام مي‌كردند اما امروز از زبان شهردار جديد تهران مي‌شنويم كه بالاي ۳۰ هزار ميليارد تومان بدهي تا اينجا احصا شده است. در همين راستا از نجفي انتظار داريم تا هرچه زودتر وضعيت و تراز مالي شهرداري احصا شود و ما نيز در جريان امور قرار بگيريم و بتوانيم تدابير لازم را در اين زمينه اتخاذ كنيم. احمد مسجدجامعي نيز ديروز در تذكر پيش از دستور خود طرحي را براي احداث موزه پرواز ارايه كرد. وي ابتدا با اشاره به نقش اين پادگان در تربيت خلبان‌ها گفت: پادگان قلعه‌مرغي نقش زيادي در تربيت خلبانان داشته است، به بياني همه خلبانان در اين پادگان آموزش داده شده‌اند و هنوز بناي اين حادثه سالم است.
وي با ذكر اينكه به همين دليل طرح احداث موزه‌اي باعنوان موزه پرواز در اين پادگان پيش‌بيني شده است، گفت: حتي دكترحناچي (استاد دانشگاه) نيز طرحي را براي احداث اين موزه ارايه كرده كه اميدواريم شوراي پنجم اراده تاسيس اين موزه را داشته باشد.
در ادامه جلسه، ابراهيم اميني (نايب‌رييس شوراي شهر تهران) نيز بيان داشت: آقاي مسجدجامعي پيشكسوت هستند و لازم است كه در اين خصوص پيشقدم شده و اگر نياز به طرحي است، به شورا ارايه كنند.
الهام فخاري، عضو شوراي شهر پنجم نيز در ادامه تذكر جلسه قبل خود براي جمع‌آوري كودكان كار، اين‌بار نيز در تذكر پيش از دستور جلسه خود با اشاره به نقش شهرداري تهران در طرح جمع‌آوري كودكان كار و خيابان، گفت: به شهرداري به دليل تامين وسايل نقليه در جهت كودكان كار و خيابان تذكر مي‌دهم.
وي با بيان اينكه در طول دو هفته اخير طرح جمع‌آوري كودكان كار و خيابان از سوي دستگاه‌هاي دولتي در حال انجام است، گفت: براساس آيين‌نامه شورا و شهرداري تصدي و همكاري شهرداري در اين طرح جزو وظايف آن نبوده و نيست. به همين دليل و با توجه به پيامدهاي روانشناختي منفي، از شهرداري مي‌خواهم كه قبل از هرگونه اقدام، سياستگذاري‌هاي لازم در كميسيون فرهنگي و اجتماعي اخذ شود و همكاري شهرداري در اجراي اين طرح متوقف شود.
حجت نظري نيز ديروز در تذكري ديگر به نحوه برگزاري مناقصه نگهداشت پروژه تونل نيايش انتقاد كرد و گفت: اين مناقصه با قيمت 5/3 ميليارد تومان به يك شركت واگذار شده، درحالي كه قبل از اين، يك شركت ديگر با مبلغ سود 7 ميليارد تومان، نگهداشت تونل نيايش را برعهده داشت.
وي افزود: متاسفانه با اينكه مبلغ شركتي كه در مناقصه برنده شده نصف شركت قبلي بوده، اما هنوز مورد مناقصه به وي تحويل داده نشده است.
عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه يك ماه قبل نيز تذكري در اين خصوص به معاون حمل و نقل و ترافيك داده شده بود، گفت: هنوز اين مشكل وجود دارد و در اين چند ماه چند ميليارد تومان هزينه اضافي به شهرداري تحميل شده است.
ناشنوايان: ما ناتوان نيستيم
ديروز همچنين در نخستين تجمع شهروندان در عمر شوراي پنجم، جمعي از ناشنوايان در مقابل ساختمان شوراي شهر تجمع كردند. حاضران در اين تجمع با پلاكاردهايي كه روي آنها نوشته شده بود «كامل با زبان اشاره» از عدم به كارگيري ناشنوايان در مجموعه‌هاي دولتي و شهرداري گلايه داشتند. يكي از اين ناشنوايان با حضور در بين خبرنگاران در تشريح دليل تحصن ياد شده، گفت: ما ناشنوايان مي‌توانيم در امور اجتماعي مانند افراد شنوا كارايي داشته باشيم ولي متاسفانه مي‌بينيم كه از توانايي ما استفاده نمي‌شود و در برخي مواقع حتي به ما بي‌توجهي مي‌شود.
وي با ذكر اينكه ناشنوايان هيچ سرگرمي ندارند و حتي نمي‌توانند به دليل عدم پوشش تلويزيون از اين وسيله استفاده كنند، گفت: ما با اين تجمع اعتراض‌آميز كه همراه با ارايه گل به ديگران است خواهان ايجاد فرصت برابر و مشاركت كامل ناشنوايان در امور اجتماعي هستيم.
به دنبال ادامه اين تحصن افشين حبيب‌زاده و ميرلوحي در جمع تجمع‌كنندگان حاضر شدند و به آنها وعده داده‌اند كه پيگير مشكلات‌شان خواهند بود.
در اين تجمع برخي از اعضاي كانون ناشنوايان ايران خواستار به رسميت شناخته شدن زبان اشاره و بازگشت هفته جهاني ناشنوايان به تقويم شدند.
تخلفي ديگر در منطقه يك
محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران هم ديروز در واكنش به تخلف گسترده ديگري در شهر تهران به شهردار تهران تذكر داد و گفت: در مجتمع تجاري پالاديوم واقع در خيابان مقدس اردبيلي، بارگذاري گسترده‌اي خارج از پهنه‌هاي طرح تفصيلي انجام شده است. با توجه به اينكه اين مجتمع تجاري نيازمند پاركينگ‌هاي زيادي بود و اين پاركينگ‌ها در اين مجتمع تامين نشده‌اند، مشكلات جدي براي اهالي خيابان مقدس اردبيلي به وجود آورده است.
وي افزود: مالك اين مجتمع ملك ديگري را روبه‌روي مجتمع پالاديوم خريداري كرده و به بهانه تامين اين مجتمع، دست به ساخت و ساز زده اما با شهرداري توافق كرده و با تغيير كاربري اين ملك به اداري و... قصد ساخت مجتمع ديگري را در اين ملك دارد.
سالاري ادامه داد: در حال حاضر مالك اين ساختمان قصد دارد زيرگذري بين اين دو ساختمان احداث كند تا اين دو ساختمان از زيرسطح به يكديگر متصل شوند كه اين كار اصلا عرف نيست. همچنين قصد احداث پل هوايي به طول 40 متر كه از فراز ملك‌هاي ديگري عبور مي‌كند را دارد و شهرداري منطقه يك نيز براي دادن مجوز تحت فشار قرار گرفته است تا اين پروژه‌ها اجرايي شوند.
سالاري تاكيد كرد: مراتب تذكر خود را اعلام مي‌كنم و انتظار دارم كه به سرعت جلوي اين توافقات گرفته و نتيجه به بنده اعلام شود.